پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۶۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
یک مقام مسئول جزئیات انهدام بزرگترین باند قاچاق را اعلام کرد و از دستگیری ۱۱ نفر از کارکنان گمرک و سازمان بنادر خبرداد.

شعار سال: یک مقام مسئول دولتی در مورد جزئیات کشف باند بزرگ قاچاق گفت: طی دو ماهه اخیر گمرک و نیروی انتظامی طی قرارداد همکاری که با یکدیگر داشتند، بزرگترین باند قاچاق سازمان‌یافته را تحت نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ پرونده در این خصوص تشکیل شده و ارزش یک پرونده آن که شامل کانتینرهای حاوی قاچاق اسباب‌بازی، لوازم خانگی و ... بود به ۲۳ میلیارد تومان می‌رسد که به قوه‌قضائیه اعلام جرم شده است.

وی از دستگیری ۱۱ نفر در این کشف بزرگ باند قاچاق خبر داد و افزود: ۳ نفر از این افراد بارشمار و ۸ نفر دیگر از پرسنل انبارهای سازمان بنادر و دریانوردی بودند.

این مقام مسئول در گمرک تصریح کرد: اختلاف کانتینرهای ثبت شده در سامانه جامع با دیگر آمارها ۲۱۷ کانتینر است که حدود ۸۴ کانتینر آن در این قاچاق پذیرفته شده و بقیه نیز در دست رسیدگی است.

وی درباره نحوه کشف این باند قاچاق گفت: در حال حاضر یک خلاء در زمان تخلیه بار از کشتی در بنادر جنوبی کشور وجود دارد، به طوری که زمانی که بار از کشتی تخلیه و بر روی زمین می‌نشیند، باید در سامانه‌های الکترونیکی گمرک ثبت شود، این در حالی است که در این خلاء اطلاعات این بار در همان زمان در سامانه ثبت نمی‌شود، بلکه سازمان بنادر می‌گوید که اطلاعات مذکور را باید از شرکت‌های زیرمجموعه بخش خصوصی که با این سازمان همکاری می‌کنند، دریافت کنید.

وی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که این شرکت‌های خصوصی اطلاعات بار را به گمرک ارائه دهند، نسبت به زمانی که بار از کشتی تخلیه شده است، مدت زمانی طول می‌کشد و در همین حین مشکلات بسیار بزرگی برای قاچاق‌ کالا به کشور صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بنادر نسبت به پر کردن این خلاء مقاومت می‌کند، گفت: در حال حاضر ۲۰ شرکت انبارداری در سازمان بنادر فعالیت می‌کنند که بخش خصوصی محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول دولتی گفت: در حال حاضر همه رویه‌ها در گمرک از لحظه‌ای که بار اظهار می‌شود تا زمانی که از گمرک خارج می‌گردد، به صورت الکترونیکی است، در عین حال امکان جعل پروانه گمرکی وجود ندارد. همچنین روزانه نیروی انتظامی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ استعلام پروانه از گمرک دارد. گمرک نیز طی ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه اطلاعات بار را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس در عملیات گمرکی هیچ گونه اقدامی توسط سوء‌استفاده‌گران وجود ندارد، گفت: اما این شرکت‌ها با صدور بیجک جعلی کالا را برای بارگیری راهی می‌کردند. اما در چندین مورد نیروی انتظامی با استعلام‌هایی که از گمرک در مورد برخی از کامیون‌ها جهت تایید می‌گرفت و گمرک آنها را تایید نمی‌کرد، متوجه وجود چنین باند قاچاقی شدیم.

وی خاطرنشان کرد: این گونه اقدامات به منظور عدم پرداخت عوارض گمرکی و دور زدن پرداخت حق دولت بوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 29 تیر 95 ، کد مطلب: 3717711: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین