پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
رئیس دانشگاه تربیت مدرس از قطع همکاری‌های مشترک تعدادی از دانشگاه‌های قوی اروپا با این دانشگاه بر اثر تحریم‌های آمریکا طی شش ماه اخیر خبر داد و گفت: البته برخی دانشگاه‌های برتر از کشورهای چین و فرانسه نیز با وجود تهدیدهای ناشی از تحریم، همکاری خود با دانشگاه تربیت مدرس را با قدرت ادامه می‌دهند.

شعارسال: دکتر محمدتقی احمدی ضمن بیان این مطلب با اشاره به وضعیت فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس در شرایط تحریم، گفت: رشته "باستان‌شناسی ملکولی و ژنتیک" دانشگاه تربیت مدرس یکی از رشته‌هایی است که تاکنون برای کشورهای پیشرفته به خصوص اروپایی جذابیت بیشتری داشته است، اگرچه کشور چین نیز به این رشته علاقه‌مندی زیادی نشان داده و تمایل دارد سرمایه‌گذاری زیادی در این رشته داشته باشد، همچنان که در حال حاضر ایران یکی از طرف‌های مهم پروژه جاده ابریشم چین است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با دانشگاه‌های کشور فرانسه در حوزه باستان‌شناسی فعالیت مشترک داریم به طوریکه گروه مشترکی نیز از دانشگاه‌های دو کشور تشکیل شده و دانشجویان مشترکی را آموزش می‌دهند تا در نهایت مدرک مشترک به این دانشجویان اعطا شود. در واقع این فعالیت‌ها تاکنون به صورت باستان‌شناسی کلاسیک پیش رفته و در حال حاضر در مرحله‌ای قرار داریم که با دانشگاه‌های این کشور رشته بین رشته‌ای باستان‌شناسی ملکولی و سلولی را ایجاد می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: رشته باستان‌شناسی ملکولی و سلولی به مشترک ایران و فرانسه سال آینده در مقطع تحصیلات تکمیلی راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: معمولا رشته‌هایی که نیازمند بار مالی سنگینی نباشد به صورت مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج راه‌اندازی می‌شوند تا هر دانشگاهی هزینه خود را پرداخت کند و تاکنون نیز در این زمینه مشکل خاصی نداشتیم. اگرچه ادامه همکاری‌های در شرایط تحریم، قدرت و اراده دانشگاه مبدأ در زمینه پروژه‌های همکاری را می‌طلبد.

به گفته وی، برخی دانشگاه‌های اروپا اراده و قدرت کافی برای ادامه همکاری با دانشگاه‌های ایران در شرایط تحریم را ندارند.به طوری که برخی از این دانشگاه‌ها طی شش ماه اخیر پس از تحریم ایران از سوی آمریکا، همکاری‌ها و قراردادهای مشترک علمی و آموزشی را قطع کرده‌اند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: دانشگاه‌های ما با وجود قدرت علمی بالا به دلیل سختی‌های ناشی از تحریم، رنج و سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند بطوریکه براساس همین توانمندی پروژه‌های بزرگی را با دانشگاه‌های پیشرفته تعریف میکنند اما بعد از مدتی آن دانشگاه مبدا به دلیل ترس از تبعات تحریم، همکاری‌های خود را با ایران قطع می‌کند.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: هنوز تعدادی از دانشگاه‌های اروپایی از جمله فرانسه و دانشگاه‌هایی از آسیا نظیر چین روابط خود با دانشگاه‌های ایران را حتی در شرایط تحریم پایدار نگه داشته و همکاری‌های خود را ادامه می‌دهند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:27مرداد1398 ، کدخبر: 98052712843: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین