پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای‌ کشور که بعد از رد شدن از سوی شورای نگهبان امروز دوباره به صحن رسیده بود با انتقاد و اعتراض نمایندگان نسبت به این تصمیم شورا روبرو شد.
شعارسال: نمايندگان مجلس، جلسه روز يكشنبه-27 تير- مجلس را به بررسي موادی از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور كه از سوي شوراي نگهبان برگشت خورده بود، اختصاص دادند.

اين لايحه جز همان دسته از طرح‌ها و لوايحي است كه در روزهاي آخر فعاليت مجلس نهم، در كوتاه‌ترين مدت زمان ممكن از سوي نمايندگان سابق تصويب و راهي شوراي نگهبان شد. اما لايحه احكام دائمي برنامه توسعه كشور به طور کامل از سوی شورای نگهبان رد شد و به مجلس عودت داده شد.امری که با تعجب مجلسی ها و البته انتقادات آنها همراه شده بود.

مجلس دهمی ها اما در جلسه امروز خود به ایرادات شورای نگهبان ورود کردند. اما بررسي مواد مختلف اين لايحه از ابتداي جلسه با تذكرها و اخطارهاي مختلف نمايندگان مجلس همراه شد. به همين دليل بود كه علي لاريجاني رئيس مجلس بارها در مقام پاسخگويي به ابهامات نمايندگان همچون دلايل اين اقدام شوراي نگهبان و نحوه بررسي شكلي يا محتوايي مواد لايحه و ...برآمد.

علی لاریجانی همچنين در واكنش به تذكر نمایندگان در رابطه با بررسي اين لايحه عنوان کرد که«کار شورا از عجایب بود، البته من با آیت الله جنتی مذاکراتی در این باره داشتم. نظر ایشان این بود چون تعداد مواد الحاقی بیشتر از بندهای لایحه بوده و حاشیه بر متن غلبه کرده است و این مورد قبول نیست.» زماني كه اين جملات او با موافقت چند نماينده همراه شد، گفت: پس این کلمه عجایب مهم بود.

در روند بررسي اين لايحه، محمدرضا پورابراهیمی نماينده مردم كرمان از جمله نمايندگاني بود كه با استناد به ماده 43 آیین‌نامه داخلی مجلس، بر لزوم بررسي ايرادهاي لايحه در كميسيون مشترك تأكيد كرد و گفت كه «لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه در مجلس قبل در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار گرفت. حالا هم اگر این لایحه ایراداتی دارد باید توسط کمیسیون مشترک ایرادات و ابهاماتش رفع شود».

لاريجاني هم در پاسخ به اين اخطار به بيان اين نكته بسنده كرد كه «ماده‌ای که به آن استناد کردید تشخیص را به عهده هیأت رئیسه مجلس گذاشته است که در مجلس نهم این تشخیص داده شد اما هیأت رئیسه در مجلس نهم چنین تشخیصی ندارد».

* ابطحي:ايراد شوراي نگهبان صرفا شكلي نيست/لاريجاني: ايراد شورا به حجم بندهاي لايحه است

پس از پورابراهيمي،‌ نوبت به جواد ابطحی نماينده مردم خميني شهر رسيد. ابطحي ابهام در ماهيت دائمي يا موقتي لايحه برنامه‌هاي توسعه كشور را مورد نقد قرار داد و گفت: مشخص نیست این لایحه ماهیت دائمی دارد و یا ماهیت برنامه‌ای و موقتی. اگر این احکام دائمی است باید شکل قوانین دائمی باشد و ما نمی‌توانیم یک بام و دو هوا عمل کنیم. اما اگر برنامه است، باید موقتی باشد. ایرادات شورای نگهبان صرفا جنبه شکلی ندارد لذا دستور بدهید این لایحه به کمیسیون مسترد شود.

لاريجاني در پاسخ به ابطحي گفت كه «شورای نگهبان اشکالی به این لایحه گرفته که حجم بندهای آن زیاد است و وقتی ایراد دیگری نگرفته چه چیزی را باید بررسی کند؟ با توجه به این که این احکام در برنامه‌های مختلف تکرار می‌شد قرار شد یک بار به تصویب برسد که در برنامه‌های توسعه تکرار نشود.».

* لاریجانی در پاسخ به تذكر فولادگر: شوراي نگهبان بايد جزء به جزء ايراد را مطرح كند نه كلي

نماينده مردم اصفهان هم در تذكري با اشاره به اصل 74 و 75 قانون اساسی گفت: ایراد شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی براساس اصل 75 قانون اساسی است و کمیسیون برنامه و بودجه نیز این ایراد را رفع نکرده است، چون حجم این لایحه کاهش نیافته بلکه در هم ادغام شده است.

لاریجانی نيز به فولادگر گفت: شورای نگهبان متاسفانه در ایرادش به این لایحه گفته است که اول باید اصل 75 قانون اساسی رفع شود، بعد ایرادات دیگر برطرف شود.شورای نگهبان باید جزء به جزء ایرادات خود را مطرح کند نه بصورت کلی. براین اساس، ممکن است پس از رفع ایراد اصل 75 توسط مجلس درباره لایحه احکام دائمی و بازگشت آن به شورای نگهبان، دوباره این شورا ایرادات دیگری را مطرح کند.

لاريجاني تأكيد كرد كه «اینکه شورای نگهبان اول ایراد اصل 75 را مطرح می کند، از نظر من درست نیست و احتمالا درباره این موضوع یک رفت و برگشتی وجود خواهد داشت».

* اختلاف نظر رییس مجلس با شورای نگهبان

همچنین محمد دهقان، نماینده مردم ترقبه و چناران در مجلس در تذکری نسبت به نحوه رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه دائمی شدن برخی احکام توسعه انتقاد کرد.

عضو کمیسیون قضایی گفت: ایراد شوای نگهبان به این لایحه، ایراد شکلی است. بر این اساس که کمیسیون تعداد زیادی مواد به لایحه دولت الحاق کرده است. این مواد می توانست در قالب طرح ارائه شود، اما چون به لایحه الحاق شده است، محل اشکال است.

دهقان اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه نیز فقط می تواند کار شکلی انجام دهد و نباید اصلاحی در محتوا انجام می داد.

وی، ادغام مواد این لایحه و حذف بخشی از این مواد را اقدامی محتوایی خواند و افزود: ادغام مواد و حذف بخشی از آنها دست کاری در محتوای مواد است. طبق آیین نامه تنها موادی می توانند مورد اصلاح قرار گیرند که شورای نگهبان به آن اعتراض کرده باشد.

در ادامه علی لاریحانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر دهقان اظهار کرد: در این خصوص با آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان صحبت کردم ایشان معتقد بودند اگر تعداد مواد الحاقی ۱۰ تا ۱۵ ماده باشد، توجیه دارد، اما چون ۷۰ ماده را الحاق می‌کنید، بدین معنا است که حاشیه بر متن غلبه دارد.

لاریجانی تصریح کرد: ما در رفع ایراد شورای نگهبان محتوا را تغییر نمی دهیم بلکه برخی مواد را حذف یا ادغام می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، بر اختلاف نظرش در این خصوص با شورای نگهبان تاکید کرد و گفت: البته ممکن است نظر شورای نگهبان را نپسندیم.

* اختصاص 5 درصد از بودجه عمومی جهت افزایش توان نظامی

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده الحاقی 2 لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند و با 155 رای موافق، 23 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مکلف به اختصاص 5 درصد از بودجه عمومی جهت افزایش توان نظامی کردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه عصر اقتصاد صفحه 2، تاریخ انتشار: 28 تیر 1395، شماره: 3443 ،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین