پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۴۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
قاچاق پوشاک به ویژه پارچه مشکی این روز‌ها به یک معضل اساسی و انحصاری تبدیل شده است که باید از آن جلوگیری به عمل آورده شود.
شعارسال: هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم، بازار خرید و فروش پارچه و پوشاک مشکی سکه می شود؛ فضایی که دلالان و سودجویان را به دلیل رونق خوبی که دارد از خواب بیدار و به سمت خود می کشاند.

لباس مردانه، چادر و پارچه سیاه جزو پرمتقاضی ترین محصولاتی هستند که در ایام محرم خرید و فروش آن رونق خاصی می‌گیرد؛ محصولاتی که ریشه در یک سنت مذهبی دارد و جدا از دور کردن فرهنگ عزاداری، ضربه های اقتصادی بسیاری به کشور وارد می کند.

به گفته حائری عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران سالیانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار پوشاک مشکی وارد کشور می شود؛ که رقمی قابل توجه است و اگر این مبلغ را در تولید داخل خرج کنیم، می‌توانیم یک خط تولید ۱۰ میلیون متری پوشاک مشکی راه‌اندازی کنیم.

بنابر اظهارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷ فقط ۱۰۰ میلیون دلار از حجم قاچاق پوشاک کاهش یافته و در سال ۹۶ آمار قاچاق پوشاک ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است؛ که این آمار به هیچ عنوان به معنای کاهش رتبه قاچاق پوشاک در کشور نیست.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۹ ماهه امسال کشفیات کالا‌ها از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته است. بر همین اساس سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گزارشی از تشکیل بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا خبر داد.

چادر مشکی یکی از اقلامی است که نه تنها در ماه محرم و صَفر بلکه در ماه های دیگر نیز تقاضای زیادی دارد. آمارها حاکی از آن است که در سال ۹۷، معادل ۱۴ هزار و ۲۰۵ تن پارچه چادر مشکی به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۳۸ هزار دلار از کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه وارد کشور شده است؛ این در حالیست که در سال ۹۷ معادل چهار هزار و ۶۴۰ تن پارچه چادر مشکی به ارزش ۱۶ میلیون و ۷۵۲ هزار دلار از ایران به کشور‌های عراق، افغانستان، کانادا، آلمان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ژاپن صادر شده است.

براساس آمار سازمان ملل سالیانه حدود یک میلیون دلار پوشاک از جانب کشور‌های مختلف دنیا به ایران صادر می‌شود، اما کل واردات رسمی و به ثبت رسیده در گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ معادل ۵۹ میلیون دلار بود و در سال۹۷ به دلیل ثبات نرخ ارز ۴۴ میلیون دلار بوده است که اما در سال ۹۸ به دلیل بی ثباتی نرخ ارز قاچاق پوشاک به شدت افزایش یافته است و حاکی از حجم بالای واردات پوشاک به صورت غیررسمی به ایران است.

محمدجعفر شهلایی نژاد رئیس انجمن صنایع نساجی ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: برای تولید پارچه در ایام محرم مشکلی وجود ندارد، اما قاچاق همچنان در جامعه وجود دارد.

به گفته رئیس انجمن صنایع نساجی ایران حدود ۹۰ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات متحده عربی قاچاق است که این آمار قابل تامل بوده و باید نسبت به آن راهکاری اساسی اتخاذ کرد.

او ادامه داد: عامل اصلی قاچاق کالا، نداشتن گمرکی و ارزش افزوده است که افراد تنها باید برای واردات پوشاک مبلغی را بپردازند، به طور مثال فرد برای وارد کردن جنس از کارت بازرگانی شخصی دیگر استفاده می کند و مبلغ کمی به او می پردازد و در نهایت شاید هزار میلیارد دلار برایش باقی بماند.

شهلایی نژاد افزود: در سال ۹۶، ۱.۶ تا ۱.۷ میلیارد دلار و در سال ۹۷ به دلیل افزایش نرخ ارز، ۱.۱۲ میلیارد دلار قاچاق پوشاک داشته ایم، اما در سال ۹۸ به علت کاهش قیمت دلار و ثبات نرخ ارز قاچاق کالا به شدت افزایش داشته است.

کمبودی برای پارچه سیاه در ماه محرم و صفر وجود ندارد

حسن کوچکی رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پارچه سیاه در ایام محرم، گفت: خوشبختانه کمبودی برای پارچه سیاه در ماه محرم و صفر وجود ندارد و خرید پارچه برای ایام محرم از سه ماهه گذشته شروع و از آن زمان پیراهن های مناسب برای این ایام دوخته شده است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه دلار در سه ماه گذشته قیمت صعودی داشته لذا ممکن است در این ایام قیمت پیراهن افزایش داشته باشد؛ تا زمانی که جنس جدیدی در بازار وارد نشده است، قیمت پیراهن ثابت خواهد ماند اما اگر واردات داشته باشیم ممکن است قیمت پیراهن کاهش داشته باشد.

بی ثباتی نرخ ارز تاثیر منفی در قیمت کالا خواهد داشت

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان با اشاره به چالش‌های پیش روی صنف پارچه فروشان، ادامه داد: با وجود اینکه کالا به اندازه نیاز در بازار وجود دارد، اما بی ثباتی نرخ ارز، باعث شده است که برخی افراد تعجیلی در فروش نداشته باشند؛ باید به این نکته توجه کرد که لباس مشکی در ماه محرم تقاضای زیادی دارد و اگر فروشنده ای اقدام به فروش نکند خود ضرر خواهد کرد.

کوچکی درباره چند نرخی بودن نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت پیراهن، تشریح کرد: چند نرخی بودن ارز به شدت در قیمت پیراهن تاثیر خواهد گذاشت و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای فعالان اقتصادی به همراه داشته باشد.

تولید داخل نسبت به گذشته بهتر شده است

او با بیان اینکه تولید داخل نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: در گذشته تولید داخل کیفیت بالایی نداشت اما امروز با توجه به هزینه کرد خوب تولید کنندگان، کیفیت اقلام ایرانی افزایش پیدا کرده است؛ تولید کننده ای که در تهیه پیراهن از اقلام با کیفیت استفاده کند قطعا تولید بهتری خواهد داشت و اقلام را بهتر خواهد فروخت.

۹۵ درصد پارچه البسه موجود در بازار، خارجی است

رضیان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به آغاز ماه محرم و افزایش تقاضای مردم برای خرید پارچه‌های مشکی، گفت: خوشبختانه از نظر تولید و توزیع پارچه‌های مشکی در کشور هیچ محدودیت و مشکلی نداریم چرا که این پارچه‌ها در داخل تولید می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از نظر تامین میزان پارچه مشکی موجود در بازار برای نیاز مردم در ماه محرم مشکلی نداریم، افزود: پارچه سیاه داخلی و خارجی به حد کافی در بازار موجود است و تقاضای مردم بیشتر از عرضه نیست.

او ادامه داد: متاسفانه ۹۵ درصد پارچه البسه و چادر‌های مشکی موجود در بازار، خارجی است و این موضوع به دلیل نبود تکنولوژی و فناوری تولید کالا‌های مرغوب در کشور است.

رضیان درباره وضعیت قیمت و نظارت بر نرخ در بازار طی ماه محرم گفت: در واقع برای انجام این کار باید نظارت از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تعزیرات انجام شود.

قاچاق پوشاک به ویژه پارچه مشکی این روز‌ها به یک معضل اساسی و انحصاری تبدیل شده است

وحید شقاقی شهری اقتصاد دان درگفت‌‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره قاچاق پوشاک، گفت: قاچاق پوشاک به ویژه پارچه مشکی این روز‌ها به یک معضل اساسی و انحصاری تبدیل شده است؛ متاسفانه قاچاق پوشاک به طور انحصاری به دست کشورهایی چون ژاپن، تایوان، مالزی، چین و کشور‌های آسیای جنوبی افتاده است.

او با بیان اینکه اقتصاد کشور واردات محور است، گفت: واردات از طریق قاچاق سود بالایی دارد و واردکنندگان آن اجازه تولید در داخل کشور را نمی‌دهند؛ بیشترین مصرف کننده این گونه اقلام ما ایرانیان هستیم که در طول ۴۰ سال، میلیارد‌ها دلار هزینه صرف واردات کرده‌ایم که حتی با یک سوم این هزینه می‌توانستیم تولیدات داخل را تقویت کنیم.

شقاقی شهری گفت: متاسفانه دست‌های آلوده به واردات، اجازه تولید در داخل کشور را نمی‌دهند و حتی چند صد تولیدی از رده خارج شده‌ است. مجوزها، عدم حمایت‌ها، سنگ اندازی‌ها و دامپینگ‌ها ماحصل این است که تولید کننده داخل دوام نیاورد و به سمت واردات رو آوریم.

این اقتصاددان بیان کرد: ما ایرانی‌ها، تنها هدف بازار تولید کشور‌های وارد کننده پوشاک مشکی هستیم که این برای ما ناگوار است.

ضرر واردات ۱۰ میلیاردی پوشاک به چرخه تولید

او افزود: هرساله واردات پوشاک از ۲ الی ۳ میلیارد شروع و ممکن است تا ۱۰ میلیارد ادامه داشته باشد که مبلغ زیادی است و این نشان دهنده آن است که ارز بسیاری را از دست می‌دهیم، در صورتی که می‌توانیم این مبلغ را در کشور خودمان هزینه کنیم.

شقاقی شهری با اشاره به راه‌های جلوگیری از قاچاق پوشاک، گفت: تمام تولید کنندگان صدای خود را بلند کرده‌اند، چرا که اجازه تولید پوشاک در ایران کم است و قدرت واردات زیاد.

این اقتصاددان گفت: ما درآمد نفتی بسیار بالایی داریم و خود جزو تولید کنندگان نفت هستیم، اما به دلیل اینکه نمی‌توانیم از آن به خوبی استفاده کنیم، مجبور به صادرات آن هستیم؛ کشورهایی که با تغییرات نفت، این محصول را به خودمان می‌فروشند و صاحب ارز فراوانی می‌شوند. به طور مثال نفت را به قیمت ۵۰۰ دلار از ما می‌خرند و با تغییراتی جزئی آن را به ما یک میلیارد می‌فروشند.

او افزود: پوشیدن لباس مشکی در ایام محرم جزو یکی از رسومات ماست و اینچنین رسوماتی در کشور‌های دیگر وجود ندارد، اما جالب است آن کشور‌ها تولید کننده این پوشاک هستند و ما تنها هدف آن‌.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 ، کدخبر: ۷۰۳۹۳۷۸ ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
0
دیگه خیلی مسخره وسائل عذاداری مون رو هم چینی ها بخوان تامین کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
فک کنم باید ایران بره روی چین .یه پل هوایی از ایران به چین زده بشه که راحت باشیم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین