پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۳۰۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
سازمان تامین اجتماعی دارای بزرگترین گردش مالی بعد از دولت در کشور است، سازمانی درآمد هزینه ای که کوچکترین اشتباه، تاثیرات نجومی بر هزینه ها و درامدهای آن خواهد داشت.

شعار سال: از سویی بسیاری از رفتارها در این جامعه می تواند الگوی منابع مصارف این سازمان را دگرگون کند و هر تدبیر و خردی می تواند در اصلاح شرایط این سازمان نقش بسزایی داشته باشد.

چنین سازمانی که ماهیتا اجتماعی است باید از قوی ترین استراتژی رسانه ای برخوردار باشد.

روابط عمومی که اختیار سایت مرکزی این سازمان را دارد، فاقد خلاقیت لازم برای اثرگذاری بر افکار مخاطبان عمومی است، اگرچه در بخش یادداشت ها، بخش بسیار اندکی از مخاطبان خاص را با بازدید متوسط حداکثر ۲۰۰ نفری(با مقایسه جامعه ۴۳ میلیونی مخاطبان) تحت تاثیر قرار می دهد اما تا رسیدن به نقش محوری خود فاصله بسیار دارد.

شاید همین احتیاج مبرم این سازمان اجتماعی به بازوهای قوی ارتباطات عمومی بوده است که موسسه فرهنگی هنری آتیه شکل گرفت.
موسسه که نشریات آتیه نو و تامین و در روزگاری با روزنامه خورشید پا به عرصه ارتباطات گذاشت، اما خورشید خیلی زود غروب کرد و در روزگار حضورش نیز یا در حد شمع محافل سیاسی و ... بود یا آنقدر در پشت ابرها بود که چشم هیچ کس به جمالش روشن نشد.

به هرحال معتقدم که اگر بودجه ای که صرف هزینه چاپ آتیه نو و تامین می شد را صرف ساخت برنامه های تلویزیونی موثر در بحث آسیب شناسی رفتار شرکای اجتماعی و چالش های سیستم رفاهی کشور می کردیم قطعا اثر بهتری داشت.

مثلا در حوزه سلامت می شد با ساخت برنامه های کارشناسی و ویدیوهای آموزشی تا حد بسیار زیادی تمهیدات لازم برای جلوگیری از ایجاد هزاران میلیارد خدمات القایی را گرفت.

متاسفانه باید گفت در این حوزه هیچ هزینه اثربخشی صورت نگرفته است و از اهرم هنر و فرهنگ و جایگاه نخبگان برای کمک به سازمان تامین اجتماعی بهره گیری نشده است. معتقدم با اعتبار چاپ آتیه نو و تامین که می توانست با همین نام در تلویزیون و در یک شبکه پر بازدید مستند برنامه ای پخش کرد، حداقل هفته ای دو برنامه یک ساعته را می شد پخش کرد و با بهره گیری از ارتباطات ارزان در اپلیکشن های خبری فضای عمومی جامعه را نسبت به سازمان تامین اجتماعی تغییر داد، شاید اگر آنچه را که در مورد هزینه های وحشتناک برخی از آزمایشات تشخیصی و پروتکل های درمانی در مقابل فایده اندک آنها می شناسیم را از سال های ۹۳ به نمایش در می آوردیم، قطعا بسیاری از بازنگری ها زودتر صورت می گرفت و امروز این جو منفی ضدسازمانی در میان شرکای اجتماعی همچون پزشکان نبود که بسیاری از آنها با وجود غرق شدن تامین اجتماعی زیر سیل هزینه ها معتقدند که این سازمان همیشه از زیربار تامین هزینه ها فرار کرده است.

نمی دانم مشکل در ساختار روابط عمومی سازمان و اقدامات جزیره ای است یا در نگاه مدیران ارتباطی سازمان، اما به هرحال به همان اندازه که این روابط عمومی در نمایش جو همه چیز آرام است و صیانت از مدیران سازمان در فضای مکتوب و رسمی (نه غیر رسمی و مجازی که امروز متن ارتباطات است) موفق عمل کرده است، در صیانت از منافع سازمان و تببین چالش ها و اقناع شرکای اجتماعی و جلب مشارکت آنها برای برون رفت از چالش ها خوب عمل نکرده است. همیشه به این اندیشیده ام که خروجی چندین جلسه هم اندیشی با جوامع مختلف پزشکی که با حضور مدیرعامل مرحوم سازمان برگزار شده بود چه بود؟! آیا زمان گفتگوی های فنی با شرکای ما در حوزه پرمصرف درمان که معتقدم دارای کمترین راندمان است بامحوریت روابط عمومی و مشارکت بخش های درمان فرا نرسیده است؟!

آیا هنوز استراتژی چاپ نشریات با سبک چند دهه ای که بسیاری از دست اندرکاران ان نشریات بر طبل تداوم آن می کوبند، یک استراتژی موفق است یا باید قبول کرد که نیاز به بازنگری دارد؟! ضمن احترامی که برای روابط عمومی قائلم و منکر تلاش های این مجموعه نیستم، با این حال معتقدم چه به دلیل ضعف ساختاری و یا ضعف نگاه مدیران ارشد به جایگاه روابط عمومی یا اعتبارات لازم و .... به هرحال شرایط بخش ارتباطات این سازمان هیچ تناسبی با قد و قامت و ماموریت آن ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی، تاریخ 7 شهریور 98، کد مطلب: 86845: www.tamin.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین