پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 5 میلیون و 350 هزار نفر از مردم استان تهران تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند، از فعال بودن 10 هزار تخت بیمارستانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران و طلب 540 میلیارد تومانی این دانشگاه از بیمه‌ها خبر داد.
شعار سال:رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 5 میلیون و 350 هزار نفر از مردم استان تهران تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند، از فعال بودن 10 هزار تخت بیمارستانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران و طلب 540 میلیارد تومانی این دانشگاه از بیمه‌ها خبر داد.

 دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از مطرح ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نقش مؤثری در ارائه خدمات آموزشی در کشور و ارائه خدمات پزشکی در سطح استان تهران دارد.

این دانشگاه بیش از 9 هزار دانشجو و حدود هزار عضو هیأت علمی در 208 مقطع رشته دارد که در 12 دانشکده به تحصیل می‌پردازنند؛ ضمن اینکه 5 میلیون و 350 هزار نفر از جمعیت استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی این دانشگاه قرار دارند.

برای آشنایی با فعالیت‌های علمی،آموزشی و درمانی این دانشگاه با جلیل کوهپایه زاده رئیس  دانشگاه علوم پزشکی ایران به گفت‌وگو نشستیم.کوهپایه زاده متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه است.

وی در این گفت‌وگو به موضوعات مختلفی همچون  فعالیت 17 بیمارستان آموزشی و درمانی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایران، وجود 10 هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی، طراحی برنامه استراتژیک چهار ساله این دانشگاه، پروژه های بیمارستانی در دست ساخت در شهر و استان تهران، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری بر روی توسعه گردشگری سلامت و...اشاره کرد.مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
استفاده 5 میلیون نفر از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
- دانشگاه علوم پزشکی ایران در چه سالی ایجاد شده است؟

کوهپایه‌زاده: دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1352 با نام مرکز پزشکی شاهنشاهی ایران فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان رویال کالج پزشکی ایران در دنیا معروف بوده است. بعد از انقلاب به مرکز پزشکی ایران تغییر نام می‌دهد و بعد از مدتی چند مرکز پزشکی با آن ادغام می‌شود و نامش به دانشگاه علوم پزشکی ایران تغییر نام پیدا می‌کند.

اما با نام دانشگاه علوم پزشکی ایران بعد از انقلاب فرهنگی و در سال 1363 زمانی که دانشگاه‌های بهداری و علوم ترکیب شدند، ایجاد شده است.

در واقع این دانشگاه زاده بعد از انقلاب است. ما در رتبه‌بندی‌های پژوهشی در یک شاخص رتبه 6 را دارا هستیم. در تولید مقالات رتبه 4 و در شاخص‌های دیگر رتبه 5 را داریم. دانشگاه‌های تیپ یک یعنی دانشگاه‌های بزرگی هستند که هیأت علمی بیش از 500 نفر دارند؛ مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، مشهد و تبریز،‌کرمان، کرمانشاه و اهواز. معیارهای این دانشگاه‌ها میزان عِده وعُده کار است اما هر از چند گاهی دانشکده‌ها را مورد رنکینگ یا رتبه‌بندی قرار می‌دهند.

برای نمونه رتبه‌بندی دانشکده توانبخشی ما در کشور یک، دانشکده بهداشت ما رتبه دو و دانشکده پزشکی ما رتبه سه را داراست و این رتبه‌بندی در بخش‌های مختلف متفاوت است. البته باید گفت نظام سلامت عملا دنبال رتبه‌بندی‌ها نمی‌رود؛ چرا که کار راحتی نیست.

 *تحصیل 9 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران

 دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از 9 هزار دانشجو،‌ حدود هزار عضو هیأت علمی و حدود 300 دانشجوی خارجی در 208 مقطع رشته دارد که در 12 دانشکده تحصیل می‌کنند.

در پردیس بین‌الملل این دانشگاه، دانشکده‌های داروسازی، دندان‌پزشکی و پزشکی فعالیت می‌کنند که غیر از این سه دانشکده در پردیس، 9 دانشکده دیگر مشغول فعالیت هستند و در مجموع 12 دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه خدمات می‌کنند.

*پوشش 5 میلیون و 350 هزار نفر از مردم استان تهران

حدود 17 بیمارستان آموزشی و درمانی داریم که 11 بیمارستان کاملا آموزشی و 6 بیمارستان درمانی است؛ضمن اینکه 5 میلیون و350 هزار نفر از جمعیت بیش از 12 میلیونی استان تهران نیز تحت پوشش این دانشگاه است.

*وجود 10 هزار تخت بیمارستانی در محدوده فعالیت دانشگاه علوم پزشکی ایران

شهرهای ملارد، شهریار، شهرقدس، بهارستان و رباط کریم شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند؛ ضمن اینکه مناطق 6، 2، 18،20،‌21 و 22 شهر تهران نیز از مناطق تحت پوشش ما هستند.

3هزار و 300 تخت بیمارستانی داریم و در مراکز تحت پوشش ما، حدود7 هزار تخت خصوصی قرار دارد که در مجموع، 10 هزار تخت بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در مناطق جنوب غرب، غرب و شمال غرب تهران قرار دارد.

در دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود 9 معاونت فعالیت می‌کند. آنچه در سال جاری به عنوان رونق تولید حائز اهمیت است برنامه استراتژیک 4 ساله‌ای است که آن را از سال 96 آغاز کرده‌ایم و تا سال 1400 ادامه پیدا می‌کند.

در سال جاری نسخه دومی برای این برنامه تعریف کرده‌ایم که  رویکردهای اهداف گذشته را دارد، اما روش‌ها با توجه به وضعیت فعلی کشور بازاندیشی شده است. البته دوباره نسخه دوم برنامه استراتژیک پیشنهاد شد و مسیر دانشگاه را در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم دنبال می‌کند.دانشگاه نسل سوم دانشگاه‌هایی هستند که در مسیر رونق تولید باید کارآفرین و ارزش‌آفرین بوده و خلق ثروت کند.

دانشگاه کارآفرین؛ یعنی دانشگاهی که می‌تواند به فراگیر کردن فعالیت‌های خود کمک کند. یعنی انسان‌هایی متفاوت که با قابلیت فناوری همراه شوند. علاوه بر اینکه دانشگاه خود نیز باید خدمات خود را به سمت بومی‌سازی و تولید محصولاتی برگرفته از دانش و تکنولوژی بومی تنظیم کند؛ به عبارتی که هسته‌های فناور،‌ استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان نهادی از دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم بوده و یا شتاب دهنده هستند.

*اولین دانشگاه در حوزه سلامت الکترونیک در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی

در زمینه سلامت الکترونیک ما تنها شتاب دهنده‌ای هستیم که در دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی وجود دارد که با مجوز وزارت بهداشت کار را آغاز کردیم.

- چه  تعداد پژوهشکده‌ها در دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند؟

کوهپایه‌زاده: 46 مرکز تحقیقات در این دانشگاه داریم؛ضمن اینکه 4 پژوهشکده و یک مرکز تحقیقات طب اسلامی نیز در دانشگاه فعالیت می‌کند.

- جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کجا قرار دارد؟

کوهپایه‌زاده:‌ معیارهای مختلفی برای رتبه‌بندی در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی وجود دارد. آنچه در آخرین رتبه‌های بین‌المللی یعنی در رتبه‌بندی تایمز نشان داده شده است، این بوده که دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر پاسخگویی یا به عبارتی از دید تعمیمی کردن اهداف STG»2030» که همان اهداف توسعه پایدار است، در دنیا رتبه 41 را دارد.

ما در سازمان بهداشت جهانی یکسری اهداف توسعه پایدار داریم که اینها اهدافی است که در کل دنیا برای تمام کشورهاست.17 شاخص و هدف است که در مقولات آموزشی، پژوهشی و خدماتی است.

یکی از سیستم‌های رتبه‌بندی دنیا رتبه‌بندی تایمز یا شانگهای بوده که از جمله رتبه‌بندی معروف است. این رتبه بندی رتبه دانشگاه‌ها را در آخرین نسخه خود  در آوریل 2019 نشان دادکه دانشگاه علوم پزشکی ایران در بین دانشگاه‌های دنیا رتبه 41 را به دست آورده است و حتی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی کشور رتبه نخست را دارد؛ چرا که 17 محور و هدف STG یا اهداف توسعه پایدار در نظام سازمان بهداشت جهانی را پر کرده است.

 بر اساس رتبه بندی تایمز دانشگاه علوم پزشکی ایران در بین دانشگاه‌های دنیا از جهت 17 محور و هدف STG یا اهداف توسعه پایدار در نظام سازمان بهداشت جهانی، رتبه 41 را به دست آورده است وحتی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی کشور رتبه نخست را دارد

این از این جهت ارزش دارد که دانشگاه علوم پزشکی ایران توانسته است اهدافی که در سال‌های پیش رو برای نظام سلامت،آموزشی و پژوهشی را در نظر گرفته شده است را  تامین کند.

باز همان رتبه‌بندی تایمز دوباره ما را در بین دانشگاه‌های جوان در یک تقسیم‌بندی بین 250 تا 300 قرار داده است؛ البته جوان بودن به تناسب سن ایجاد دانشگاه است و همان رتبه‌بندی تایمز ما را در رده 800 تا  1000 قرار داده است.

- درباره فعالیت خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت در روستاها و شهرستان‌های تحت پوشش توضیح دهید؟
استفاده 5 میلیون نفر از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
کوهپایه‌زاده: 5 شهرستان تحت پوشش ما دارای 5 شبکه  بهداشت هستند. 2 مرکز بهداشت در داخل تهران داریم، که همان شبکه‌ها هستند که در داخل شهر قرار گرفتند؛ چرا که آنها فرمانداری مستقل دارند و یک شهرستان هستند اما در تهران 6 منطقه تحت پوشش ما هستند و در این مناطق مراکز بهداشت داریم که شامل مرکز بهداشت شمال غرب و غرب است. این مراکز مراکز جامع سلامت را تحت پوشش دارند.

در شهرها پایگاه‌هایی می‌توانند سلامت مردم را توسط مراقبین سلامت ارزیابی کنند و در شهرستان‌های تحت پوشش ما نیز در قسمت شهری؛ مانند ملارد، مرکز جامع خدمات سلامت شهری و در روستاها مرکز جامع سلامت روستایی داریم؛ ضمن اینکه در روستاها خانه‌های بهداشت وجود دارد که در آنها «بهورز» فعالیت می‌کند. در شهر نیز پایگاه‌های بهداشت زیر مجموعه مرکز جامع سلامت هستند.

حدود 66 خانه بهداشت و 278 مرکز جامع سلامت داریم که شامل مراکز شهری و روستایی است. 5 شبکه و دو مرکز سلامت در شمال غرب و غرب نیز فعالیت می‌کنند.

- درباره فعالیت داروخانه‌ها در مناطق تحت پوشش این دانشگاه توضیح دهید.

کوهپایه‌زاده: دارو و غذا یکی از بخش‌های فعالیتی ماست. درباره کمبود دارویی که برخی مواقع مردم نگرانی‌هایی دارند ما در بخش نظارتی، داروخانه ‌های بخش زیادی از مناطق تحت پوشش که 5 میلیون و 350 هزار نفر را در پوشش خود دارند بر عهده ما قرار دارد.

به طوری که بسیاری شرکت‌های تولید کننده دارو در منطقه ما قرار دارد و از نظر تحت پوشش وسعت صنعتی و از نظر تعداد کارکنان و کارگاه‌هایی که در زمینه دارو فعالیت می‌کنند، این دانشگاه در سطح کشور در درجه اول قرار دارد  و نظارت بر این مراکز به عهده ماست؛ ضمن اینکه نظارت بر بهداشت، طب کار و بهداشت محیط این مراکز بر عهده ما قرار دارد.

درباره دارو، قرارگاهی در وزارت بهداشت برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است که هر هفته در سازمان غذا و دارو جلسات آن برگزار می‌شود و متناظر آن را ما در دانشگاه علوم پزشکی داریم و در سطح استان تهران به صورت ماهانه قرار مشترکی با دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی  و تهران داریم که با هم افزایی که در کنار معاونت دارو و غذای این دانشگاه‌ها داریم، سعی می‌کنیم نیازهای دارویی را در تهران و سطح استان مدیریت کنیم.

ما تجربه خوبی از سال‌های قبل به عنوان دانشگاهی که خرید دارو را به صورت متمرکز انجام می‌دادیم، داریم  و   توزیع دارو را از طریق مجموعه «مدد» انجام می‌دادیم.

مجموعه‌ای که 6 سال پیش تشکیل شد و خرید دارو و تجهیزات را به صورت کلی انجام می‌داد و در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها توزیع می‌کرد و نظارت بر فرایند توزیع دارو داشت و این کار باعث شد پرت منابع، تاریخ گذشته شدن دارو و جابجایی نامناسب و توزیع آن مدیریت شود؛ یعنی مدیریت هوشمند دارد و توسط مجموعه مدد انجام می‌شود. این رویکرد که از سال‌های پیش شروع شد و اکنون نیز ادامه دارد.

 در مشاوره‌ای که با دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نگاه مجتمع کار کردن برای تامین دارو و تجهیزات به ویژه در این دوران می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و حداقل توزیع عادلانه را در همه جا داشته باشیم.

* 540 میلیارد تومان تا پایان مرداد از بیمه‌ها طلب داریم

الحمدالله از نظر توزیع و تجهیزات دارو تا امروز مشکل عمده‌ای نداشته‌ایم؛ البته محدودیت‌های عمومی در برخی مواد اولیه و توزیع برخی کارخانه‌ها وجود دارد اما به نظر می‌رسد اگر پرداخت‌های مناسبی به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی داشته باشیم آنها در تامین دارو مشکل نخواهند داشت.

اکنون مشکل ما بیشتر نقدینگی است. آن هم به خاطر پرداخت دیر و نامنظم بیمه‌هاست. ما اکنون 540 میلیارد تومان تا پایان مرداد از بیمه‌ها طلب داریم که عموما این طلب از بیمه تامین اجتماعی است و این در سطح ملی نیز هزاران میلیارد می‌شود و می‌تواند در مدیریت فعالیت این کارخانه‌ها تاثیر نامطلوبی بگذارد.

-درباره پروژه‌های عمرانی و ساخت بیمارستانها در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی توضیح دهید.

کوهپایه‌زاده: از نظر عمرانی ما چند بیمارستان بزرگ در حال ساخت داریم. یک بیمارستان در منطقه ملارد با 160 تختخواب در دست ساخت داریم که در مرحله 75 تا 80 درصدی ساخت قرار دارد و امیدواریم تا آذر ماه به بهره‌برداری برسد و آن را تا پایان سال تجهیز کنیم.

ملارد شهری است که یک تخت درمانی نیز ندارد؛ با اینکه نزدیک به 400 هزار نفر جمعیت دارد.  بیمارستانی در شهر قدس با 150 تخت خواب در حال ساخت است؛ ضمن اینکه بیمارستان 313 تختخوابی در شهرستان شهریار در حال ساخت است که حدود 60 درصد پیشرفت داشته و قرار ما برای بهره‌برداری پایان سال جاری بود اما به دلیل افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال 99 تحویل داده شود.

*بهره برداری از بیمارستان فیروز آبادی شهرری تا پایان سال جاری

در کل 640 تخت بیمارستانی در جنوب و جنوب غرب داریم. بیمارستان 300 تختخوابی فیروزآبادی در شهرری اکنون حدود 92 درصد پیشرفت کار دارد و امیدواریم تا پایان سال این بیمارستان را تحویل دهیم.

در بیمارستان هفتم تیر در دهه فجر سال گذشته قرارداد ساخت بیمارستان 300 تخت خوابی دیگری منعقد کردیم که کارهای خاکبرداری و فونداسیون آن در حال انجام است که با ساخت آن به 170 تخت بیمارستانی این مجموعه اضافه می‌شود.

*بهره برداری از 600 تخت بیمارستانی در استان تهران تا یکسال آینده

به عبارتی می‌توان گفت ما در یک سال پیش رو یا تا پایان امسال می‌توانیم امیدواری باشیم حدود 300 تخت بیمارستانی در غرب تهران و 300 تخت بیمارستانی در جنوب تهران داشته باشیم که در مجموع 600 تخت فعال می‌شود.

*بیمارستان هفتم تیر بزرگترین مرکز ترومای کشور است

 در سال بعد نیز پیش بینی ما این است که بیمارستان 313 تختخوابی شهریار به بهره‌برداری برسد. در جنوب تهران بار اصلی درمان روی بیمارستان هفتم تیر و فیروزآبادی است؛ چرا که بیمارستان هفتم تیر بزرگترین مرکز ترومای کشور است وهیچ بیمارستانی در کشور به اندازه این بیمارستان بیمار تصادفی پذیرش نمی‌کند.

بیمارستان دیگری به نام بیمارستان «باب‌الحوائج(ع)» با 155 تختخواب در اتوبان همت در حال ساخت است که حدود 60 درصد پیشرفت کار دارد و امیدواریم تا مهر 99 به بهره‌برداری برسد.

این بیمارستان یک بیمارستان حاکمیتی است که نقشی ملی دارد و با دید ملی ساخته می‌شود. بیمارستان دیگری در کنار بیمارستان روان پزشکی ایران در تقاطع اتوبان کرج و آزادگان در کنار این بیمارستان و به عنوان جایگزین آن ساخته می‌شود که 300 تختخواب داشته و اکنون 25 درصد پیشرفت کار دارد  و امیدواریم تا پایان سال 99 آن را به بهره‌برداری برسانیم.

 این پروژه به افزایش تعداد تخت بیماران روان‌پزشکی کمک می‌کند؛ چرا که در خصوص تخت روان‌پزشکی در کشور و تهران شدیدا با کمبود مواجه هستیم؛ البته بیمارستان قبلی روان‌پزشکی را نیز حفظ می‌کنیم و در مجموع این بیمارستان 500 تختخوابی خواهد بود.

باید گفت در کنار این پروژه‌های بزرگ، ایجاد خانه‌های بهداشت و مراکز جامع بهداشت وچند کلینیک ویژه را در دستور کار داریم؛ برای نمونه یک کلینیک ویژه در پرند در حال آماده سازی است؛با توجه به اینکه این شهر با 250 هزار نفر جمعیت هیچ بیمارستانی ندارد.

با آخرین صحبتی که با وزیر بهداشت داشتیم در آنجا 8 هکتار زمین داریم که هنوز کلنگ احداث بیمارستان در آنجا نخورده است؛ ضمن اینکه بیمارستان صد تختخوابی بخش خصوصی در حال ساخت است.

کلینیک دیگری در بهارستان داریم که در حال آماده شدن است؛ضمن اینکه یک کلینیک در بیمارستان هفتم تیر داریم که حدود 92 درصد پیشرفت کار داشته است.

- توضیح دهید که خیرین در ساخت و سازهای درمانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران چگونه فعالیت می‌کنند؟

کوهپایه‌زاده: از قبل مشارکت خیرین را داشته‌ایم و سعی می‌کنیم اکنون این مشارکت را پررنگ‌تر کنیم. در حال حاضر در بیمارستان شهدای یافت آباد که بیمارستانی اوقافی و خیّری است، با مجمع خیرین سلامت استان تهران پروژه 5 هزار متری برای ساخت اتاق عمل و آی‌سی‌یو داشتیم که نیمه کاره بود و 40 میلیارد تومان برآورد ساخت آن شده است که به صورت 50 درصد از جانب ما و 50 درصد از سوی خیرین کار ساخت آن از اول شهریور شروع شده و امیدواریم در 10 ماه آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم.

البته باید گفت طرح جامع بیمارستان شهدای یافت‌آباد وسیع است و باید یک بیمارستان جدید در کنار آن ساخته شود که ما منتظر تامین اعتبار هستیم؛‌‌ضمن اینکه اوقاف بیمارستان شهدای یافت آباد بسیار متعدد است و از وقفیات آن می‌توان در توسعه آن استفاده کرد و ما پیگیر هستیم تا منابع آن برای خود این بیمارستان هزینه شود.

*ساخت بیمارستان 200 تختخوابی اطفال در منطقه 22

در داخل بیمارستان هفتم تیر پروژه توسعه اتاق عمل و اورژانس را داریم که با کمک مجمع خیرین استان تهران در حال ساخت هستیم.گروهی از مجمع خیرین زمینی را برای ساخت بیمارستان 200 تختخوابی اطفال در منطقه 22 نیز خریداری کرده‌اند و کارهای مربط به نقشه مجوز ساخت و موافقت اصولی آن را گرفته‌ایم و قرار است این بیمارستان به عنوان بیمارستان تخصصی اطفال باشد.

این پروژه 200 تختخوابی بیش از 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد و می‌تواند در مجموع به تخت‌های بیمارستانی اطفال داخل تهران کمک کند. طرح‌های دیگری در بیمارستان لولاگر و اکبر آبادی و بخش اورژانس بیمارستان فیروزگر داریم که بخش جدید اورژانس بیمارستان فیروزگر تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و روی این بخش نیز طبقات جدید را اضافه می‌کنیم.

گروهی از مجمع خیرین زمینی را برای ساخت بیمارستان 200 تختخوابی اطفال در منطقه 22 نیز خریداری کرده‌اند و قرار است این بیمارستان به عنوان بیمارستان تخصصی اطفال باشد

- درباره اسکان همراهان بیماران شهرستانی هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها در تهران چه برنامه‌ای دارید؟

کوهپایه‌زاده:ما همراه سرایی نزدیک بیمارستان حضرت رسول (س) داریم که البته ناکافی است. در این باره با ستاد سرمایه‌گذاری وزارت بهداشت جلسه‌ای داشتیم. یاسر هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی وارد موضوع تولید همراه سراهای ارزان قیمت شده است که ما برای بیمارستان سوختگی که بیماران آن برای مدت طولانی بستری می‌شوند و برای کمک به همراهان آنها در نظر گرفته‌ایم.

این «هایس باکس‌ها» سازه‌هایی هستند که مانند کوپه قطار با امکانات کافی در اندازه کوچک   دارای سرویس بهداشتی، تختخواب، یخچال و تلویزیون است که آن را تهیه کرده‌ایم تا نیازهای همراهان بیمار را رفع کند.

*تهیه سازه‌های اسکان موقت در بیمارستان برای همراهان بیماران

این سازه‌ها پرتابل دارد و قابل جابجایی است؛ ضمن اینکه اپلیکیشنی طراحی شده است که برای نمونه مددکار با چند مرکز اقامتی مانند هتل و اقامت سراها ارتباط دارد و آنها با تخفیف این مراکز را در اختیار همراه بیمار قرار می‌دهند و با این اپلیکشین این موضوع را مدیریت می‌کنند تا امکانات ارزان مانند اسنپ تریپ، اسنپ‌فوت خدمات لازم را ارائه کند و قیمت تمام شده برای همراه بیمار کاهش داشته باشد یا در بحث تامین داروهای سرپایی که  بیمار نیاز دارد، اقدام کند.

ما با این افراد در این خصوص مذاکره کرده‌ایم و به صورت پایلوت این طرح را در بیمارستان شهید مطهری آغاز کرده‌ایم. از خیرین می‌خواهیم در این کار مشارکت کنند و آنها می‌توانند این سازه را خریداری کنند؛ به شکلی که این سازه را  می‌توان ظرف دو تا سه ماه آماده کرد و پرتابل بودن و تمیزبودن این هایس باکس ها قابل توجه است.
- آیا اجرای این طرح برای نخستین بار توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا می‌شود؟

کوهپایه‌زاده: بله، این طرح تا به حال در جای دیگری اجرا نشده است؛ البته این کار را خیرین انجام می‌دهند و بودجه دولتی برای آن در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در بیمارستان‌های پرتردد چنین فضایی را ایجاد کنیم.

برای بیمارستان فیروزگر صحبت کرده‌ایم تا برای آن همراه سرا ایجاد شود و امیدواریم بتوانیم 20 تا 30 «هایس باکس» در هر بیمارستان قرار دهیم تا تعداد زیادی از افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

*رضایتمندی 80 درصدی مردم از بیمارستانها

-درباره بحث نظارت بر درمان بیماران در بیمارستان‌ها چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

کوهپایه‌زاده: نظارت ما اصولا از طریق نظارت بر درمان و تیم بازرسی است که در برخی بیمارستان‌ها مستقر و برخی از آنها به صورت دوره‌ای مراجعه می‌کنند، اما رئیس بیمارستان‌ها موظفند روزانه بازدیدهای لازم را داشته باشند.

اکنون رضایتمندی مردم از بیمارستان‌ها حدود 75 تا 80 درصد است که این میزان در بیمارستان‌های مختلف متفاوت است.

-این میزان رضایتمندی چطور سنجیده می‌شود؟

کوهپایه‌زاده: فرم‌های رضایت سنجی را وزارت بهداشت در اختیار مردم قرار می‌دهد که معیارهای مشخصی دارد؛ ضمن اینکه بخشی به نام اعتبار بخشی بیمارستانی در وزارت بهداشت داریم که به صورت استاندارد شده هر سال همه بیمارستان‌هایبخش خصوصی و دولتی  را از جهت ارائه خدمات درمانی به صورت یک ساله  مورد بررسی قرار می‌دهد و بیمارستان‌هایی که نمی‌توانند به درجه استاندارد برسند رتبه آنها پایین آمده یا بخش‌هایی از این بیمارستان‌ تعطیل می‌شود.

البته نکته مهم در این خصوص این است که افرادی که وارد بیمارستان می‌شوند به دلیل درد و رنجی که دارند، عملا ایجاد رضایت در آنها سخت‌تر از فرادی است که مثلا می‌خواهند برای تفریح واقامت به یک هتل بروند.

*ایجاد تخت‌های خاص گردشگری سلامت در 5 بیمارستان

-درباره گردشگری سلامت و استفاده بیماران خارجی از مراکز درمانی ایران توضیح دهید.

کوهپایه‌زاده: یکی ازاستراژی‌های ما گردشگری سلامت است که قرار است در 5 بیمارستان انجام شود.در دو بیمارستان تخت‌های بیماران خارجی با امکانات بهتر ایجاد شده است؛ چراکه کشورهای ترکیه،‌هند و اردن کشورهایی هستند که بیماران عراقی، سوری، و افغانستانی را تحت درمان قرار می‌دهند و بر روی موضوع گردشگری سلامت خود سرمایه‌گذاری خوبی کردند اما ما در کشورمان از این موضوع کمتر بهره برده‌ایم.

اکنون حدود 300 دانشجوی خارجی در پردیس‌ها یا بیمارستان‌های آموزشی ما تحصیل می‌کنند که از کشورهای عراق، لبنان، سوریه، هند، افغانستان، و پاکستان هستند

البته دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به تمامی دانشگاه‌های کشور از نظر گردشگری سلامت بیشترین مراجعه کننده را در سال 98 داشته است. بیشتر بیماران از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، عمان، قطر، افغانستان، آذربایجان، و کشورهای آسیای میانه مراجعه می‌کنند و ما بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

در این باره کنسرسیوم‌های مختلفی وجود دارد که کار گردشگری سلامت را انجام می‌دهند. در سه بیمارستان ما گردشگری سلامت انجام می‌شود و ما این را به 5 بیمارستان گسترش می‌دهیم؛ چرا که درآمد ارزی خوبی دارد.

البته موانع اجرایی وجود دارد که در حال پیگیری آن هستیم. اکنون حدود 300 دانشجوی خارجی در پردیس‌ها یا بیمارستان‌های آموزشی ما تحصیل می‌کنند که از کشورهای عراق، لبنان، سوریه، هند، افغانستان، و پاکستان هستند.

- دانشجویان خارجی چگونه در دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرش می‌شوند.

کوهپایه‌زاده: این دانشجویان به اشکال مختلف برای تحصیل به این دانشگاه می‌آیند. برخی از آنها از طریق آژانس‌ها مراجعه می‌کنند. البته ورود دانشجویان اتباع بیگانه قانونی دارد که آئین‌نامه آن توسط وزارت علوم و بهداشت تهیه شده است.

به طوری که باید حداقل نمره آنها بر اساس دیپلم در سفارت ایران در کشور مربوطه مورد تائید قرار گیرد و با تائید مدرک دیپلم در اینجا پذیرش می‌شوند. برای نمونه اگر از نمره 20 نمره 18 را کسب کرده باشند می‌توانند در رشته‌های ارشد و پزشکی تحصیل کرده و یا داشتن نمرات 15 تا 18 شرط حضور در دوره‌های کارشناسی است.

بر اساس آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم و بهداشت، این افراد ارزیابی شده و پذیرش می‌شوند، در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم  تائید شده و بعد از آن اداره اتباع خارجی نیروی انتظامی آنها را تائید می‌کند و در نهایت این افراد برای تحصیل وارد دانشگاه علوم پزشکی می‌شوند.

-گردشگری سلامت به چه میزان برای دانشگاه‌های علوم پزشکی درآمد دارد؟

کوهپایه‌زاده: درآمد آن مطلوب است. برای نمونه فرض کنید در جنوب اروپا هزینه یک ایمپلنت 5 هزار یورو است و این عدد در کشور ما 75 میلیون تومان می‌شود؛ در حالی که هزینه ایمپلنت در ایران بیش از 6 تا 7 میلیون تومان نیست.

 یک پیوند کلیه در کشور اکنون در بخش خصوصی هزینه‌اش 40 میلیون تومان  شده و در بخش دولتی 10 میلیون تومان می‌شود؛ در حالی که اکنون در بخش دولتی ما اگر پیوند کلیه‌ای برای اتباع خارجی انجام شود، هزینه‌ای نزدیک به 100 میلیون تومان دارد اما این افراد به راحتی این مبلغ را می‌پردازند؛ چرا که اگر بخواهند برای نمونه در کشور اردن این عمل را انجام دهند، باید بیش از 200 میلیون تومان هزینه کنند.

نکته قابل توجه این است که برخی بیمارستان‌های خصوصی ترکیه برای اینکه طیف قیمت را از کشورهای اروپایی بگیرند، آماده هستند با ما وارد قرارداد شوند تا ما عده‌ای از این افراد که می‌خواهند هزینه درمانشان کمتر شود را به اینجا بیاوریم.

 اکنون در بخش دولتی ما اگر پیوند کلیه‌ای برای اتباع خارجی انجام شود، هزینه‌ای نزدیک به 100 میلیون تومان دارد اما این افراد به راحتی این مبلغ را می‌پردازند

آنها در نظر دارند تا بیماران متمول را در همان ترکیه درمان کنند و آنهایی را که می‌خواهند هزینه‌هایشان یک پنجم هزینه‌های درمان در ترکیه باشد را به ایران بفرستند.

- درباره فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی ایران چه برنامه‌هایی اجرا کرده یا در دست اجرا دارید.

کوهپایه‌زاده: یکی از استراتژی‌های ما اقتصادی و صنعتی کردن محصولات دانش‌بنیان بود. اکنون 18 محصول دانش‌بنیان داریم و از طریق صندوق‌های شکوفایی و نوآوری، صندوق حمایت از فناوران و نوآوران استان تهران و از طریق بنیاد برکت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

با بنیاد برکت قراری گذاشتیم و برای  آن 30 میلیاردتومان پیش‌بینی شده است که تا آنها از محصولات دانش‌بنیان پزشکی ما حمایت کنند؛ ضمن اینکه در زمینه سلامت الکترونیک نیز اقدامات خوبی شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:16شهریور1398،کدخبر:13980611000701،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین