پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۳۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
تغذیه دانشجویی در سال جاری به گفته مسئولان آموزش عالی، نه تنها افزایش کیفیت نخواهد داشت؛ بلکه با افزایش قیمت نیز همراه است و دانشجویان برای تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور باید صبوری کنند!
شعارسال :بر اساس تحقیقات صورت گرفته تغذیه باکیفیت منجر به بهبود عملکرد افراد می‌شود. همچنین مصرف ميان وعده غذايی بر توانایی يادگيری و پيشرفت تحصيلی نیز تأثیر به‌سزایی دارد. از همین رو باید به تغذیه دانش‌آموزان و دانشجویان توجه ویژه‌ای شود. این در حالی که طی سال‌های اخیر تعداد زیادی تجمع دانشجویان کشورمان و اعتراض آنان نسبت به کیفیت غذا صورت گرفته است. 

افتتاح آشپزخانه‌های صنعتی و تجهیز آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها، افتتاح رستوران‌های مکمل، عقد قرارداد برای تهیه مواداولیه از دیگر نهادها تنها بخشی از کارهای صورت گرفته از سوی متصدیان غذای دانشجویی است. همچنین صندوق رفاه دانشجویان تنها نهادی است که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقیماً مسئولیت رفاه دانشجویان را برعهده دارد؛ مأموریت اصلی این صندوق سه حوزه تغذیه، وام و سراهای دانشجویی است. با این وجود نامطلوب بودن غذای دانشجویی یکی از اصلی‌ترین دلایل اعتراض و تجمع‌های دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور بوده است. 

رستوران‌های مکمل پوشاننده‌ کاستی‌های رفاه دانشجویان

با افزایش مشکلات اقتصادی، استقبال دانشجویان از غذای سلف دانشگاه نیز افزایش یافته است. یکی از مشکلات دانشجویان در زمان توزیع غذا صف‌های طولانی بود، از طرفی غذای سلف دانشگاه از تنوع لازم برخوردار نبود. از همین رو پای رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها باز شد.

رستوران‌های مکمل با مدیریت بخش غیر دولتی در راستای افزایش ظرفیت سلف‎های دانشجویی و افزایش رفاه دانشجویان در دانشگاه‌ها شکل گرفتند. در این رستوران‌ها دانشجویان می‌توانند غذای مورد علاقه خود را انتخاب کنند. همچنین کیفیت غذا نیز در سطح مطلوب تری قرار دارد. این در حالی است که سلف دانشجویی به موازات آن افزایش قیمت داشته و کیفیت نامطلوبی دارد.

غذای دانشجویی برای دانشگاه بار مالی فراوانی به‌همراه دارد که با افزایش تقاضای دانشجویان این بار مالی بیشتر از گذشته شد. از همین رو دانشگاه‌ها با راه‌اندازی رستوران‌های مکمل این بار را از دوش خود برداشتند و موج فزاینده استفاده از سلف‌های دانشجویی را مدیریت کردند. دانشجویان هزینه بیشتری برای تغذیه کرده و در عوض تنوع در منوی غذایی و کیفیت مطلوب‌تری را دریافت می‌کنند. 

سال جاری، سالی همراه با افزایش قیمت و کاهش کیفیت غذای دانشجویی!

در بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قیمت غذای دانشجویی از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در کلیه واحدها و مراکز دانشگاهی به ۱۵۴۰ تومان افزایش یافته است. همچنین در این بخشنامه تأکید شده است که واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه باید حداکثر تلاش خود را در افزایش کیفیت و بهداشت مطلوب غذای دانشجویی با نظارت‌های مستمر به نحوی انجام دهند که نتیجه آن افزایش رو به رشد رضایت‌مندی دانشجویان باشد.

در همین راستا حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه هر پرس غذای دانشجویی امسال ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود و این در حالی است که ما هیچ گونه افزایش بودجه نداشتیم، گفت: امسال قیمت غذا ۷۰۰ یا ۸۰۰ تومان برای دانشجویان افزایش یافته است، اما هزینه تهیه غذای دانشجویی برای دانشگاه ۶ تا ۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده و در عین حال حدود ۲۰ درصد کاهش بودجه دانشگاهی نیز داشته‌ایم. امسال اگر بتوانیم با این افزایش قیمت کیفیت سال قبل را برای دانشجویان فراهم کنیم تقریبا می‌شود گفت یک کار غیرممکن را ممکن کرده‌ایم.

کاهش بودجه و افزایش هزینه‌ها به‌درستی افزایش کیفیت غذا را برای دانشگاه‌ها تبدیل به یک کار غیر ممکن کرده است. وجود این انتظار از سوی مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز خود جای تعجب دارد!

۱۵ درصد افزایش قیمت غذای دانشجویان علوم پزشکی

نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدیدهمه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور ( ۹۹-۹۸) با ۱۵ درصد افزایش‏، از اول مهر اجرا خواهد شد.

نرخ غذای دانشجویان وزارت بهداشت
وعده غذایی صبحانه نهار شام غذای نیم پرس
قیمت ۸۰۰ تومان ۱۵۵۰ تومان ۱۵۵۰ تومان ۷۰۰ تومان

افزایش قیمت غذای دانشجویان وزارت علوم

نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدیدهمه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور ( ۹۹-۹۸) به شرح زیر خواهد بود.

بیانیه سازمان امور دانشجویان: دانشجویان در برابر افزایش قیمت و افت کیفیت صبر انقلابی داشته باشند!

در پایان نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور  بیانیه‌ای صادر شد که در این بیانیه بیان آمده است: از آنجائی که تحریم‌های جنایتکارانِ آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد کشور و تشدید تورم ایجاد کرده، از مسئولین حوزه اقتصاد کشور به‌ویژه سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخواست می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم کمک‌های هدفمند و مؤثری به حوزه دانشجویی کشور نموده تا از وارد شدن هرگونه خللی به حرکت علمی کشور جلوگیری شود.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: از دانشجویان انتظار داریم با درک شرایط حساس و ویژه‌ای که کشور در آن قرار دارد با هوشیاری و صبر مطالبات صنفی خود را منطبق با این شرایط تنظیم کرده و با واقع‌نگری نسبت به امکانات دانشگاه‌ها مدیران حوزه دانشجویی کشور را در اداره هرچه بهتر دانشگاه‌ها یاری رسانند. از رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران کلان دانشگاهی می‌خواهیم که به‌عنوان یک ایده واقع‌بینان و مدبرانه ایجاد رستوران‌های مکمل را در دستور کار خود قرار داده و با تکیه‌بر کوشش و تلاش خود هرچه سریع‌تر نسبت به گشایش آن‌ها اقدام کنند.

گفتنی است تمامی بخش‌های آموزش عالی سلف غذاخوری ندارند؛ از طرفی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز از غذای سلف دانشگاه حتی برای دانشجویان ساکن خوابگاه خبری نیست و دانشجویان خود باید دست به‌کار شوند و همانگونه که در بیانیه سازمان امور دانشجویان عنوان شده است تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تأثیر گذشته است و این مشکلات شامل حال افراد جامعه نیز می‌شود؛ از همین رو انتظار می‌رود نهادهای دولتی همچون وزرات علوم، تحقیقات و فناوری توجه بیشتری بر کاهش هزینه‌های خانوارها داشته باشند.

با توجه به اینکه دانشجویان ساکن خوابگاه بیشترین مصرف‌کننده غذای سلف دانشگاه‌ها هستند و این افراد از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند. اما شواهد از افزایش قیمت‌ها و همان کیفیت غذای سال گذشته که اعتراضات زیاد دانشجویان را در پی داشته است، حکایت دارد. باید منتظر ماند و دید که ادامه این بی‌تدبیری‌ها تا چه اندازه اعتراضات دانشجویان را در پی خواهد داشت؟


شعارسال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ خبر 20 شهریور 98 ، کد خبر : 414775 ، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین