پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
طی سال‌های اخیر زنگ خطر کاهش ذخایر آبی در برخی مناطق استان ایلام به صدا درآمده است، دشت‌های مهران و دهلران این روزها با کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی مواجه‌اند.

شعار سال: کاهش ذخایر زیر زمینی آب طی سال‌های اخیر به یک بحران برای بسیاری از مناطق کشور تبدیل شده است به‌طوری که در برخی مناطق از جمله استان ایلام زنگ خطر کاهش ذخایر آبی طی سال‌های اخیر به صدا درآمده است.

در کنار عوامل طبیعی از قبیل کاهش بارش‌ها، عوامل انسانی در تسریع روند کاهش ذخایر آبی تاثیرگذار بوده است.

استان ایلام از جمله مناطقی است که طی سال‌های اخیر با کاهش شدید ذخایر آبی مواجه بوده است به‌طوری که در برخی مناطق از جمله مهران و دهلران کاهش ذخایر آب به یک بحران تبدیل شده است.

کاهش میزان بارش‌ها طی سال‌های اخیر

سیامک لطفی‌زاد کارشناس آب گفت: کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر در کشور و به تبع آن در استان ایلام سبب کاهش ورود آب به سفره‌های زیر زمینی شد و با توجه به اینکه برداشت از ذخایر آب زیر زمینی بدون جایگزین انجام گرفت، این امر سبب شد درصد بسیار بالایی از ذخایر آب زیر زمینی از بین برود.

وی افزود: منابع زیرزمینی آب از بارندگی تغذیه می‌شوند و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در بسیاری از مناطق برداشت آب از منابع زیر زمینی از میزان تغذیه سالیانه آن‌ها بیشتر است ،این امر سبب شد سطح آب‌های زیر زمینی در منطقه روز به روز کاهش پیدا کند و بی‌شک سرانجام به جایی می‌رسد که ذخایر آب زیر زمینی خالی شوند.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری

حمزه ستاری کارشناس ارشد کشاورزی نیز با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب را دارا است اظهار کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق استان آب‌های سطحی جوابگوی نیاز کشاورزی نیست، از آب‌های زیر زمینی برای آبیاری اراضی انجام می‌شود که این امر خود کاهش بیش از پیش ذخایر آبی را در پی دارد.

وی افزود: استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار و دیگر روش‌های نوین آبیاری می‌تواند از اتلاف آب و کاهش منابع آبی جلوگیری کند که در این زمینه همراهی مردم و مسوولان ضروری است.

برداشت بی‌رویه از ذخایر آبی

در این راستا احسان یارمحمدی، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار کرد: بارش‌های سال گذشته و امسال تاثیرات مطلوبی بر منابع آب زیر زمینی داشته است اما در برخی مناطق کماکان کسری مخزن وجود دارد.

وی افزود: دشت‌های مهران، موسیان و دهلران از مناطقی است که کاهش منابع آب زیر زمینی مواجه هستیم که دلیل اصلی این امر برداشت بیش از حد از چاه‌ها است که در تلاشیم با نصب کنتور هوشمند از این مشکل جلوگیری کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استانبا بیان اینکه بیشترین برداشت از آب‌های زیر زمینی در بخش کشاورزی انجام می‌شود تصریح کرد: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره‌برداری و برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم و از برداشت اضافی جلوگیری می‌کند.

گفتنی است، با توجه به اینکه کاهش آب‌های زیر زمینی اثرات منفی بسیاری از قبیل کاهش ذخایر تامین آب، نشست زمین، فشردگی خاک و .... را در پی دارد برداشت از آب‌های زیر زمینی باید برنامه منظمی داشته باشد تا شاهد نابودی ذخایر زیر زمینی که بی‌شک به یک فاجعه تبدیل خواهد شد نباشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 21 شهریور 98، کد مطلب: 13980621000246: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره‌برداری و برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم و از برداشت اضافی جلوگیری می‌کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
هشدار که بیشتر در مصرف آب صرفه جویی کنیم هشدار که کم آبی بسیار بسیار جدی است هشدار و صدهشدار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین