پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۳۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
بازهم بعد از اعلام نتیجه آزمون‌های سراسری اعتراض داوطلبان نسبت به اعمال سهمیه‌ها بلند شده است.
شعارسال: اکنون که نتایج آزمون‌های سراسری اعلام شده است و داوطلبان این آزمون‌ها فرصت پیدا کرده‌اند خود را با دیگران و با آزمون‌های سال‌های گذشته مقایسه کنند، صدای اعتراضشان بلند شده است. امسال هم مانند سال گذشته سخن از سهمیه ایثارگران در میان آمد. سهمیه‌ای که براساس قانون خدمات جامع ایثارگری و برنامه ششم توسعه از سوی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اجرایی می‌شود.

بر اساس این قوانین، سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران شامل همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان (با جانبازی ۲۵ درصد به بالا)، همسر و فرزندان آنان است. اینگونه ۲۵ درصد از ظرفیت هر رشته محل، مربوط به این سهمیه است.

سهمیه ۵ درصد ایثارگران نیز شامل جانبازان (با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد)، همسران و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) است. ایثارگران برای قبولی در هر رشته محل، باید حداقل ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد در آن رشته محل را کسب کنند.

سهمیه رزمندگان شامل رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) است. حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر است. سهمیه خانواده شهدا شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است.

همچنین براساس این قانون اگر ظرفیت ۲۵ درصدی پر نشود می‌توان از سهمیه ۵ درصدی استفاده کرد.

این اختصاص سهمیه در هر سه آزمون سراسری یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجرایی می‌شود. پزشکی و غیرپزشکی هم ندارد. براساس این قانون در همه آزمون‌ها باید این سهمیه رعایت شود. وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نیز ناگزیرند که این قانون را تمام و کمال اجرایی کنند.

اکنون که نتیجه هر سه آزمون اعلام شده برخی متوجه شده‌اند که به خاطر اعمال این سهمیه با وجود داشتن رتبه‌های علمی خوب از ادامه تحصیل بازمانده و مردود شناخته شده‌اند. این داوطلبان ضمن احترام به خانواده‌های شهدا و ایثارگران معتقدند که نحوه اعمال سهمیه ایثارگران باید تغییر کند.

سال گذشته نیز دقیقاً در همین زمان این اعتراض‌ها شکل گرفت و نمایندگان مجلس مجبور شدند تن به اصلاح قانون نوشته شده خود دهند تا در حق عده‌ای ظلم و ناعدالتی نشود ولی عملاً طرح اصلاح سهمیه‌های ایثارگران نتوانست کار به جایی ببرد و در مهرماه سال گذشته اعلام شد که این طرح مسکوت باقی می‌ماند تا در وقتی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

حال هم برخی از نمایندگان مجلس که ندای اعتراض داوطلبان آزمون‌های مختلف را شنیده‌اند خبر از اصلاح دوباره این قانون می‌دهند. در این زمینه محمدمهدی زاهدی، به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با قانونی دانستن اقدام وزارتخانه‌های زیربط، معتقد است که اگر اشکالی نیز به وجود آمده باشد، در ارتباط با قانونی است که از سوی مجلس تصویب شده است.

وی وعده داده در صورتی که بررسی شود این قانون اشکال اساسی دارد، این احتمال وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی مسئله مطرح و اصلاح شود.

البته پیش‌ازاین وزیر علوم هم سخن از اصلاح این قانون سخن به میان آورده بود. منصور غلامی در این زمینه گفته بود: سهمیه ایثارگران در کنکور بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی و تنها مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه نیز مجلس است.

وی حتی اعلام کرده بود: سهمیه ایثارگران گستردگی زیادی دارد و به حدی است که در برخی از رشته‌ها حتی به‌اندازه سهمیه ایثارگران داوطلب وجود ندارد.

در این زمینه جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به آنا گفت: با توجه به تعطیلی مجلس و تشکیل نشدن جلسات کمیسیون در حال جمع‌بندی موضوع هستیم تا هفته آینده آن را به صحن کمیسیون بیاوریم و نتیجه آن را به داوطلبان عزیز اعلام می‌کنیم.

قبل از شروع تعطیلات مجلس حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ لزوم پاسخگویی درخصوص اعمال سهمیه ایثارگران برای کنکور سراسری به صورت سلیقه‌ای و مغایر نظر قانون‌گذار در صحن علنی مجلس تذکر داد.

حال باید دید که نمایندگان در تغییر این قانون که به پذیرش دانشجو ختم می‌شود در سال دوم اجرا چه واکنشی خواهند داشت. آنگونه هم که زاهدی اعلام کرده است دیگر امکان تغییر در قبولی‌های آزمون امسال وجود ندارد چراکه قانون جاری اجرا شد و قبل از اعلام نتایج کنکورهای سراسری قانونی تغییر نکرده است.

باید دید که در آینده چه تدبیری برای این مسئله اندیشیده خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 ، کدخبر: 415790، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
مافیای کنکور در واقع مافیای سهمیه بندی کنکور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین