پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳
مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان گفت: طی چند سال اخیر سامانه‌های دارورسانی تزریقی در کشور، پیشرفت‌ قابل توجهی داشته‌اند.

شعارسال: جعفر ندوشن، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان ، اظهار کرد: گسترش علوم دارویی، سیستم ‏های دارورسانی پیشین پاسخگوی نیاز‌های دارو و درمان نبوده است. به همین منظور به ‏تدریج سیستم‏‌های نوینی ابداع گردید تا بتواند هدف‏ درمانی را همراه با کاهش عوارض دارویی تامین کند.

او در ادامه بیان کرد: طی چند سال اخیر سامانه‌های دارورسانی تزریقی جدید در کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و امتیازاتی نسبت به دیگر سامانه‌ها مانند کاربرد ساده، دارورسانی موضعی به نحو مؤثر، مدت زمان طولانی رهایش دارو، کاهش مقدار مصرف دارو، همزمان با کاهش میزان اثرات جانبی ممکن و در نهایت افزایش میزان راحتی و پذیرش بیمار دارند.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت بیان کرد: برای مثال یک بیمار با بیماری مزمن یا یک بیمار سرطانی را در نظر بگیرید که به تزریق روزانه داروی خویش نیاز دارد؛ فرد بیمار با مراجعه هر روزه به درمانگاه نه تنها خودش بلکه خانواده او نیز درگیر این مشکل هستند و این وضعیت از لحاظ روانی خانواده را دچار پریشانی می‌کند. حال فرض کنید این فرد می‌توانست به جای تزریق هر روز دارو، آن را فقط ماهی یک بار مصرف کند، آن وقت این بیمار هر روز نگران رفتن به درمانگاه در ساعت مشخص نبود.

او با اشاره به سامانه تزریقی جامد شونده در محل تزریق تصریح کرد: سامانه دارورسانی که این شرکت بر روی آن متمرکز شده، سامانه تزریقی تشکیل شونده در موضع (In situ forming Drug delivery systems) نام دارد. در این سامانه، دارو با یک محلول پلیمری ترکیب شده و به بدن بیمار تزریق می‌شود.

ندوشن افزود: با تزریق سامانه به بدن بیمار، محلول تزریق شده در فضای زیر جلدی به آرامی جامد شده و کپسولی جامد که حاوی داروی مورد نظر است را تشکیل می‌دهد. با گذشت زمان دارو از درون کپسول رها شده و برای مدت زمان طولانی (۱، ۳ و یا ۶ ماه) بیمار را از تزریق مجدد دارو بی نیاز می‌کند؛ کپسول دارو نیز به تدریج در طول این مدت جذب بدن می‌شود.

پیشرفت‌ سامانه‌های دارورسانی تزریقی در کشور

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان درباره‌ مزایای کاربرد این سامانه گفت: باقیماندن غلظت بهینه درمانی دارو در خون با کمترین نوسانات، افزایش مدت فعالیت دارو برای دارو‌های با نیمه عمر بیولوژیکی کوتاه، قابل پیش بینی بودن سرعت آزادسازی عامل درمانی برای مدت زمان طولانی، کاهش چشمگیر عوارض جانبی از ویژگی‌های این محصول است. همچنین حذف نیاز به مصرف مکرر، بهینه شدن درمان و پذیرش بهتر بیمار، قرار گرفتن عامل درمانی در محل مورد نظر و به حداقل رسیدن امکان اشتباه از جانب پزشک و بیمار می‌شود.

ندوشن با اشاره به دارو‌های توسعه یافته با این تکنولوژی در داخل کشور مطرح کرد: با بهره گیری از نیروی جوان و متخصص ایرانی، تعدادی از سیستم‌های دارورسانی یک ماهه در درمان سرطان‌های پروستات و سینه، بلوغ زود رس و بیماری‌های زنان را طراحی و وارد بازار دارویی کشور کرده است و داروی تریپتورلین سه ماهه آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.بیشتر بخوانید: دارو‌های نانو از ایران به آسیا و اروپا صادر می‌شوداو با بیان اینکه این دارو به کشور‌های خاورمیانه همچون عراق و سوریه صادر می‌شود، بیان کرد: تکنولوژی ژل تزریقی جامد شونده در موضع تزریق، در دنیا در انحصار یک شرکت آمریکایی بوده و کشور ما تنها کشور تولیدکننده این دارو به جز آمریکاست و در حال ثبت برای صادرات به دیگر کشور‌ها است که نشان از توانایی بالای متخصیصن دارویی کشور در این زمینه دارد.

ندوشن تصریح کرد: استفاده از این تکنولوژی علاوه بر مزایای بسیار درمانی، راحتی بیمار و کاهش هزینه درمان مزیت‌های دیگری، همچون جلوگیری از خروج ارز از کشور، دسترسی راحت دارو و کیفیت بالای آن، بومی سازی دانش تولید و فرمولاسیون که باعث جلوگیری از کمبود دارو در کشور می‌گردد نیز دارد.

او ادامه داد: وجود شبکه پرستاری منسجم جهت آموزش، تزریق و پیگیری وضعیت بالینی بیمار و اشتغال بالای مستقیم و غیر مستقیم از دیگر مزیت‌های این دارو است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در پایان گفت: امید است با استفاده از دانش بالای متخصصین جوان کشور، این شرکت بتواند به رونق هرچه بیشتر تولید فرآورده‌های با تکنولوژی بالا و قطع وابستگی از خارج کشور ایفای نقش نکند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 5مهر1398 ، کدخبر: 7081554: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
آخه فقط ساختنش که مهم نیست درست و باکیفیت ساختنش هم مهمه تو ایران فقط عشق این رو دارن بگن ساختن حالا فقط ظاهرش یکیه مهم نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین