پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۵
مجسمه زن صاحب چشم مصنوعی مکشوفه از شهر سوخته با بهره گیری از مطالعات انسان شناسی و بکارگیری هنر و کاملا بر اساس آناتومی ساخته شده است .

شعارسال: مریم رمضانی انسان شناس و عضو گروه باستانی شناسی شهر سوخته این مطلب را در کارگاه آموزشی ۲روزه استخوان و عاج از اکتشاف تا مرمت که به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد .

او با اشاره به روند بازسازی جمجمه مکشوفه شهر سوخته این کار را نمونه موفقی از بازسازی باستانی اعلام کرد و گفت :شهر سوخته بزرگترین استقرار در شرق فلات ایران است که آثار و شواهد آن از بالا بودن سطح دانش اهالی این دیار حکایت دارد .

او بیشترین داده های با ارزش یافت شده از این شهر متعلق به ۵هزار سال پیش را مربوط به گورستان آن دانست و گفت :یکی از این نمونه ها ،قبر معروف به ۶۷۰۵است که در سال ۱۳۸۵کشف و به دنبال آن چشم مصنوعی و قاب آن نیز پیدا شد .

او در ادامه با اشاره به نحوه ساخت مجسمه زن شهر سوخته گفت :شیوه های دو بعدی دستی ، سه بعدی دستی و سه بعدی یارانه ای برای بازسازی چهره در جهان مورد استفاده قرار می گیرد که برای ساخت این نمونه از روش سه بعدی دستی استفاده شد .

این انسان شناس با بیان اینکه عکس ها و اسکن های زیادی از اسکلت کشف شده در دست بود که از آنها برای تهیه پرینت سه بعدی بهره گرفته شد افزود: تعیین ضخامت میزان بافت نرم بر روی اسکلت مرحله مهمی بود که طبق سن ، جنس ، نژاد ، نوع تغذیه و... صورت گرفت و بر اساس آن جدولی تهیه شد که مشخصات یک زن سی ساله با اندام معمولی را نشان می داد .

او گفت :تمامی این شاخص ها توسط بافت نرمی روی جمجمه پیاده شد و سایر اقدامات از جمله رنگ پوست ، مو ، شکل بینی و ... که با بهره گیری از علم انسان شناسی تعیین شده بود بر روی جمجمه پیاده شد . به عنوان مثال فک بالای این زن کمی جلو آمده و بینی او استخوانی بود که در مجسمه درست شده تمامی این موارد به وضوح قابل مشاهده است .

وی با اشاره به تأثیر نوع معیشت و تغذیه بر روی چهره افراد تصریح کرد : با توجه به شرایط زندگی در گذشته چهره های باستانی بزرگتر از سن واقعی به نظر می رسند که این مورد نیز در مورد چهره زن شهر سوخته کاملا لحاظ شده است .

به گفته رمضانی رنگ و جنس پارچه لباس مجسمه زن شهر سوخته از روی نمونه های شناسایی شده در این شهر باستانی تهیه و نحوه آرایش مو ی سر مجسمه نیز بر اساس پیکرک کشف شده در شهر سوخته انتخاب شد . گردنبند مجسمه نیز نمونه شبیه سازی و کشف شده خودش است و گره موهایش نیز طبق نمونه های یافته شده در شهر سوخته طراحی شده است .

این باستان شناس با اشاره به ساخت دو نمونه از چشم مصنوعی برای این مجسمه تصریح کرد : گروه باستان شناسی با انجام مطالعات دقیق دریافت که رنگ این چشم مصنوعی در گذشته سفید بوده و به مرور زمان تیره شده است از این رو دو چشم برای این زن ساخته شد که شکل اولیه و پس از کشف را نشان می دهد .

وی با بیان اینکه بازسازی چهره زن شهر سوخته کاملا بر اساس آناتومی صورت گرفته است گفت :درست است که این کار با تلفیق علم هنر و باستان شناسی صورت گرفته اما تمامی ویژگی های این مجسمه بر اساس مطالعات انسان شناسی در اختیار هنرمندان مجسمه ساز قرار گرفته است. یک انسان شناس می تواند با اطلاعاتی که در دست دارد چهره باستانی را بازسازی کند ولی یک هنرمند قادر به این کار نیست و تمامی دانش مربوط به ویژگی های مورد نظر را باید انسان شناس در اختیار وی قرار دهد زیرا در غیر اینصورت سلیقه هنرمند بر علم انسان شناسی چیره می شود.

رمضانی در ادامه به بیان گوشه ای از روند مطالعه بقایای اسکلتی مکشوفه از حفاری های باستان شناسی و مطالعات انسان شناسی پرداخت .مطالعات انسان شناسی از روی بررسی استخوان لگن ، جمجمه ، سایش دندان ها و ... می تواند به ویژگی های انسان های باستان پی ببرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 5 مرداد 1395، کدمطلب: 3724455 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین