پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۶۰۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
با وجود اینکه مرکز وکلای قوه قضائیه درباره نحوه برگزاری کنکور امسال، این رویه را "خلاف قاعده شرعی و حقوقی عدالت و مغایر اصل ۳ قانون اساسی" دانسته است اما تا به امروز نهادهای نظارتی و کمیسیون آموزش مجلس واکنش خاصی را در این خصوص نداشته‌اند!

شعارسال: با وجود اینکه مرکز وکلای قوه قضائیه درباره نحوه برگزاری کنکور امسال، این رویه را "خلاف قاعده شرعی و حقوقی عدالت و مغایر اصل ۳ قانون اساسی" دانسته است اما تا به امروز نهادهای نظارتی و کمیسیون آموزش مجلس واکنش خاصی را در این خصوص نداشته‌اند!

 در کنکور کارشناسی امسال، برای نخستین بار شیوه عجیبی برای طراحی سؤالات از منابع نظام جدید و قدیم به کار گرفته شد که همین مسئله اعتراضات گسترده داوطلبان گروه نظام قدیدم کنکور را در پی داشته است؛ داوطلبان نظام قدیم کنکور امسال(حدود 400 هزار شرکت‌کننده) معتقدند سازمان سنجش در برگزاری کنکور امسال، تخلفاتی را مرتکب شده که منجر به تضییع گسترده حقوق کنکوری‌های نظام قدیم در آزمون امسال شده و این امر عملاً باعث شده که آنها با ضرایب بالاتر از کنکور سال قبل، رتبه‌هایی بسیار بدتر از سال قبل عایدشان شود.

به دنبال اعتراض این داوطلبان به مراجع قانونی و مطرح شدن اعتراضات آنها در کمیسیون حمایت از حقوق عامه "مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه" علی بهادری جهرمی؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با تایید تخلفات صورت گرفته در برگزاری کنکور امسال در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری، به بخشی از این تخلفات سازمان سنجش اشاره کرده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در بخشی از این نامه متذکر شده است:‌

"نمی‌توان این دو گروه از داوطلبان را به‌صورت یکسان و با مبنا قراردادن تراز مشترک علمی سنجید چرا که کیفیت و محتواهای آموزشی در دو نظام متفاوت بوده و در نتیجه دو گروه فارغ‌التحصیلان از شرایط کاملاً متفاوتی برخوردارند؛ چنین امری خلاف قاعده شرعی و حقوقی عدالت و منع تبعیض بوده و مغایر بند 9 اصل 3 قانون اساسی مبنی بر ایجاد امکانات عادلانه برای همه و موجب ترجیح بلامرجح برخی از داوطلبان بر برخی دیگر است و از این منظر محل تأمل جدی است."

در حالیکه حقوق حدود 400 هزار نفر از داوطلبان کنکور کارشناسی امسال تضییع شده است، نهادهای نظارتی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که بُعد نظارتی یکی از مهمترین وظایف آنهاست، تا به امروز در انفعال و سکوت به سر ‌برده‌اند!

در همین زمینه گفت‌وگویی با حجت‌‌الاسلام علیرضا سلیمی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم؛ وی درباره اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برابر تضییع حقوق داوطلبان نظام قدیم کنکور کارشناسی امسال چه پیگیری داشته است، اظهار‌ کرد: کمیسیون به این موضوع وارد شد و جلسه مفصلی را با حضور رئیس سازمان سنجش برگزار کردیم.

وی افزود: رئیس سازمان سنجش در جلسه کمیسیون آموزش مجلس به ما قول داد که مانع تضییع حقوق داوطلبان نظام قدیم کنکور 98 شود و برای این مسئله روش "همترازی" را مطرح کرد و گفت که نمرات همتراز شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر فردی باز هم مطلب و اعتراضی دارد باید آن را با سند ارائه کند و اگر اثبات شود همترازی اشتباه بوده است، مجلس وارد شده و مسئله بازبینی را پیگیری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه‌ داد: ما جلسه‌ مفصلی را با مسئولان سازمان سنجش برگزار کردیم و آنها مدعی بودند که همترازی را اعمال کرده‌اند، از سوی دیگر تعدادی سؤالات مشترک در هر درس وجود داشت و سؤالات متفاوت نیز طرح شده بود همچنین معتقد بودند به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که حقوق داوطلبان نظام قدیم تضییع نمی‌شود.

هر چند که به دنبال اعتراض گسترده داوطلبانی که به تضییع حقشان در کنکور 98 معترض بودند در صفحه شخصی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در اینستاگرام، او دستور پیگیری اعتراضات داوطلبان نظام قدیم کنکور را به دیوان عدالت اداری صادر کرد اما هنوز رأی مشخصی برای رسیدگی به وضعیت این داوطلبان صادر نشده و نهادهای نظارتی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم نسبت به این مسئله واکنش خاصی را نداشته‌اند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 7 مهر1398،کدخبر:2106263 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
باید روابط مجلس با وزیر علوم مورد ارزیابی جدی قرار بگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
انشالله خدایی و هم دستات به خاک سیاه بنشینید امسال نظام قدیم بدبخت شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین