پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۳۸۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
با آغاز سال تحصیلی و اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها، مشکلات ریز و درشت دانشجویان خوابگاهی فنی حرفه‌ای نیشابور منجر شد تا تعدادی از آن‌ها به خانه اجاره‌ای روی آورند؛ مشکلی که فرماندار نیشابور قول حل آن را در سال آینده داده است.

شعار سال: یکی از الزامات هر دانشگاهی داشتن فضای مناسب برای دانشجویان شهرهای دیگر است.این ملزوم دانشگاهی گاهی اوقات با مشکلاتی همراه می شود؛ به خصوص در آغاز سال تحصیلی.

در نیشابور که یکی از قطب های دانشگاهی استان خراسان رضوی است مشکلات خوابگاهی گریبان برخی از دانشکده های آن را گرفته است.

دانشکده فنی حرفه ای این شهرستان برای اسکان دانشجویان دختر خود در خوابگاه با مشکلاتی مواجه شده است که پیش از این به این موضوع مفصل پرداخته شده است.

آنطور که منابع آگاه به ما اطلاع دادند برخی از خوابگاه‌های پردیس این شهرستان افزایش اجاره بهایی حدود ۲۰۰ درصد داشته اند. موضوعی که مشکلات اجاره بها خوابگاه‌ها را با چالش مواجه کرده بود.

پس از گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشکده فنی حرفه‌ای نیشابور از وضعیت نامناسب خوابگاه این دانشکده ابراز نارضایتی کردند.


افزایش اجاره بها و ظرفیت اتاق‌های خوابگاهی مشکل دانشجویان

نرجس درودی، یکی از دانشجویان خوابگاهی این دانشکده با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی هزینه اجاره بها خوابگاه، به ما می گوید: علاوه بر افزایش شهریه ها، ظرفیت اتاق‌های خوابگاه افزایش یافته و اتاق‌های چهار نفره به شش نفره و اتاق‌های شش نفره به هشت نفره تبدیل شده اند.


درودی با اشاره به اینکه نیمی از ساختمان خوابگاه به خوابگاه اختصاص ندارد و خالی است،افزود: اغلب دانشجویان دانشکده فنی حرفه‌ای به واسطه رشته تحصیلی خود نیاز به فضای کافی برای کار عملی خود دارند، اما افزوده شدن اتاق‌های خوابگاه این فرصت را از دانشجویان گرفته است.

این فعال دانشجویی ادامه می دهد: ما علاوه برهزینه اجاره بها خوابگاه، دانشجویان شهریه پرداز نیز هستیم و اضافه شدن میزان اجاره بها خوابگاه مشکلات بسیاری را از لحاظ مالی برای دانشجویان به وجود آورده است.

وی با گلایه از کاهش امکانات خوابگاه در ترم جدید، می گوید: با کم شدن فضای خوابگاه به تبع با کم شدن فضای سرویس بهداشتی مواجه شده ایم و این به نوبه خود مشکلات بسیاری را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

این دانشجوی دانشکده فنی حرفه‌ای نیشابور با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان به اجاره خانه روی آورده اند، می افزاید: اعتراض خود را به گوش مسئولان دانشگاه رسانده ایم، اما جواب قانع کننده‌ای تاکنون دریافت نکرده ایم.


مصوباتی که به اجرا نمی‌رسد

حسین صدیقی، مسئول دفتر بسیج دانشجویی نیشابور نیز در این رابطه می گوید: از سال گذشته دغدغه نارضایتی خوابگاه‌های پردیس را در کمیسیون دانشجویی فرمانداری نیشابور مطرح کرده ایم.

صدیقی با اشاره به اینکه خوابگاه پردیس دانشکده فنی حرفه‌ای نیشابور از این ترم به بخش خصوصی واگذار شده و این مساله هزینه‌های خوابگاه را افزایش داده است، می گوید: فرمانداری مصوباتی در این خصوص داشته، اما متاسفانه از لزوم اجرایی کافی برخوردار نیستند و برخی از مصوبات کمیسیون دانشجویی فرمانداری توسط برخی از دانشگاه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شود.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی نیشابور تصریح کرد: اکنون برخی از دانشجویان به اجاره خانه شخصی روی آورده اند و این اتفاق خطرات زیادی دارد و عواقب جبران ناپذیر آن گریبان گیر مسئولانی می‌شود که در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشجویان در این خصوص استشهادی آماده کرده اند، می گوید: در صورتی که مشکل این دانشجویان حل نشود ممکن است دست به اعتراض و تجمع بزنند و در آن صورت عواقب نامطلوبی را برای دانشگاه به همراه خواهد داشت.


قیمت خوابگاه تعدیل خواهد شد

سعید شیبانی، فرماندار نیشابور نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در حال بررسی هستیم تا به قیمت تعدیلی در زمینه خوابگاه دانشکده فنی حرفه‌ای برسیم.

شیبانی می افزود: سعی خواهیم کرد پس از بررسی شرایط خوابگاه از لحاظ اقتصادی، بخشی از هزینه خوابگاه را دانشجو و بخشی دیگر را دانشگاه با کمک فرمانداری پرداخت کند.

فرماندار نیشابور معتقد است: تاکنون درباره نبود استاندارد‌های لازم در خوابگاه گزارش نگران کننده‌ای به ما نرسیده، اما در صورت بازدید از خوابگاه، چنانچه ضوابط خوابگاه به درستی رعایت نشده باشد، مالک موظف به اصلاح مشکلات خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مالک خوابگاه فعلی دختران دانشکده فنی حرفه‌ای سال آینده این ساختمان را در اختیار دانشکده قرار نخواهد داد و تکلیف دانشجویان این خوابگاه چه خواهد بود، گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ ظرفیت خوابگاهی تقریبا خالی در نیشابور داریم که یکی از این خوابگاه‌ها به دلیل قیمت بالا و سطح قیمت فنی حرفه ای، امکان استفاده از این خوابگاه فراهم نشد.


افزایش ظرفیت خوابگاهی نیشابور در سال آینده

شیبانی ادامه داد: علاوه بر این سال آینده دانشگاه علوم پزشکی نیز خوابگاهی با مشارکت بنیاد ۱۵ خرداد آماده بهره برداری دارد که این خوابگاه نیز به چرخه خوابگاه‌های نیشابور وارد خواهد شد و مجموعه علوم پزشکی به این خوابگاه جدید منتقل می‌شود و ظرفیت فعلی این دانشگاه نیز خالی می‌شود.

وی می گوید: در صورتی که ظرفیت خوابگاه فعلی فنی حرفه‌ای از چرخه خوابگاهی خارج شود، از ظرفیت مازاد خوابگاهی در نیشابور استفاده خواهد کرد.


فرماندار نیشابور می‌افزاید: مسئولان دانشکده فنی حرفه‌ای در حال گفتگو با دانشگاه پیام نور هستند تا ساختمانی که متعلق به این دانشگاه است را در طول امسال تبدیل به خوابگاه کنند و در صورت امکان در اختیار دانشکده فنی حرفه‌ای قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مسئولان خوابگاه‌های خصوصی رقم اجاره بها را بیشتر از حد معمول اعلام کنند، آیا فرمانداری برای حل مشکل کمبود خوابگاه دانشگاه‌هایی همچون دانشکده فنی حرفه‌ای وارد عمل و گفتگو خواهد شد؟ می افزاید: قطعا همینطور است. یکی از وظایف کمیسیون دانشجویی فرمانداری همین است.

شیبانی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ ظرفیت آزاد خوابگاهی داریم و در سال آینده نیز قرار است به این تعداد افزوده شود. وقتی عرضه افزایش یابد، مالک خوابگاه ناچار است قیمتش را کاهش دهد و قیمت‌ها تعدیل شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 18 مهر 98، کد مطلب: 797005: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین