پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
فعالان بخش معدن کشور می گویند : برای ایجاد استارت آپ های معدنی باید برنامه های شفاف از سوی دولت تبیین شود وتا زمان اجرای آن از هروعده بدون عمل و تبلیغ پرهیز شود .
شعار سال:فعالان بخش معدن کشور می گویند : برای ایجاد استارت آپ های معدنی باید برنامه های شفاف از سوی دولت تبیین شود وتا زمان اجرای آن از هروعده بدون عمل و تبلیغ پرهیز شود .

مطالبه فعالان معدنی همواره تثبیت قوانین و حمایت دولت از بخش های مختلف معدن بوده است حالا در رابطه با وعده معاون وزیرصنعت درخصوص ایجاد استارت آپ های معدنی نیزمعتقدند، برای گذر از تنگناهای اقتصادی و توسعه بخش مولد و افزایش درآمد ،باید وعده ها به عمل تبدیل شود.

ایجاد استارت آپ های معدنی نیازمند تبیین نقشه راه است واین طرح باید درابتدا باشفافیت مطرح و در نهایت به اجرا دربیاید چراکه تجربه طرح های توسعه ای معدن در گذشته نشان  می دهد که این وعده ها به فراموشی سپرده می شود.

چندی پیش رئیس هیات عامل ایمیدرو ازایجاد استارتاپ‌های معدنی که بزودی فعالیت آنها آغاز می‌شود؛ خبر داد. اکنون بیش ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که بیش از ۲۰۰ شرکت در حوزه معدن فعالیت کنند. به گفته خداداد غریب پور اولویت کشور، اشتغال، تولید و رونق اقتصادی است. فعال سازی معدن در هر منطقه، علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در آن منطقه، توسعه صادرات و ارز آفرینی را نیز برای کشور به همراه دارد. طبق مصوبه انجام شده، تامین اعتبار طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، وظیفه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی است. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای معادن مشمول این طرح نیز از طریق طرح ایجاد زیربنای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی، صورت خواهد گرفت.

شفافیت در راه اندازی استارت آپ ها
نقشه راه استارت آپ های معدنی مشخص نیست/ پرهیز از وعده نمایی
باید نگاه معدنکاران در کشور از سنتی به مدرن تغییر یابد و در تمامی مراحل معدنکاری و حتی در واگذاری‌ها با نوآوری‌های جدید همگام باشد و این تنها با حمایت از بخش های و ایده های نوظهور وشفاف سازی برنامه ها ازسوی مسئولین قابل شکل گیری است .یکی از این راه، ایجاد استارت آپ های معدنی است .

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی در خصوص وعده ایجاد استارت‌آپ‌ها و نقش آن در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: برای تحقق توسعه در زنجیره اکتشاف تا صادرات در بخش های معدن حمایت دولت از ایده پردازی و جوانان صاحب نوآوری در اولویت قراردارد. اگرقرار است استارت آپ ها وارد این بخش شوند باید بستر برای تحقق برنامه ها ایجاد شود.

سجاد غرقی با تاکیدبر اینکه باید از تجربیات سایر کشورهای موفق در این عرصه استفاده شود ادامه داد: در حال حاضر بخش معدن کشورفاقد نوآوری است. طی سال های اخیر نتیجه  فعالیت استارت آپ ها در بخش های مختلف عرضه و خدمات  هرچند در ابتدای مسیر توسعه قراردارند کارنامه موفقی داشته است اما هنوز هیچ تجربه ای در بخش معدن از سوی استارت آپ ها نبوده است از این رو فعالان این بخش از ایجاد چنین فضایی استقبال می شود .

پیاده سازی قوانین استارت آپ ها

باید طبق برنامه تمام قوانین برای ایجاد استارت آپ های معدنی فراهم شود. به گفته عضو اتاق بازرگانی جرقه استفاده از استارت‌آپ‌ها در بخش معدن زده شد باید هرچه سریعتر این وعده به عمل تبدیل شود چراکه افراد جوان و نخبه با پرداختن به ایده های جدید قطعأ می توانند انقلاب معدنی را به نحوه شایسته در کشور پیاده سازی کنند.

غرقی ادامه داد: بارها در مسیر توسعه در بخش های مختلف معدن راه کارها و پیشنهادات زیادی ارائه شده است اما متاسفانه سهل انگاری ها در تحقق وعده ها، ثبات درزنجیره معدن کشور را به بی‌ثباتی تبدیل کرده است . از این رو باید قبل از هر اقدامی مواضع حمایتی از استارت آپ ها تعیین شود.

نگاه تخصصی به استارت آپ ها

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی گفت: به طور قطعی ورود افرادکارآمد با حمایت های دولت  به حوزه استارت‌آپ‌های معدنی با نگاه تخصصی،  نقش موثری در ارتقای تکنولوژی، بهبود بازار و حتی توسعه بخش معدن به همراه خواهد داشت .

غرقی گفت : مطالبات فعالان معدنی جدی گرفته نمی شود. ایجاد استارت آپ های معدنی به منظور توسعه در بخش های مختلف معدن راهکار نوین است اما نباید مانند سایر طرح های توسعه ای در این بخش، به فراموشی سپرده شود و برای راه اندازی و توسعه ، دولت حمایت های جدی از این بخش داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تاکید داشت: نبایدطرح این موضوع در حد یک وعده باقی بماند چراکه این بخش به دلیل پتانسیل بالایی که دارد می تواند به همان اندازه آسیب پذیر باشد از این رو دولت مطالبه فعالان این بخش را جدی بگیرد.

ایجاد استارت آپ ها با کدام نقشه راه ؟
نقشه راه استارت آپ های معدنی مشخص نیست/ پرهیز از وعده نمایی
فعالان معدنی در خیلی از مواقع بدنبال برنامه هایی هستند که طی سال های گذشته از سوی متولین این بخش ارائه شده است حالا یا در قالب طرح و لایحه به تصویب رسیده و یا در حد یک وعده، اما همچنان به عنوان یک مطالبه در بین فعالان معدنی باقی مانده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران دررابطه با ایجاد استارت آپ های معدنی می گوید : هنوز هیچ نقشه راهی برای ایجاد استارت آپ ها از سوی مسئولین مطرح نشده است وتا زمان طرح آن نباید با تبلیغ و وعده ،نگرانی این بخش را افزایش دهند .

سعید صمدی ،با تاکید براینکه تازمانی که هیچ اطلاعاتی از نحوه و شرایط ایجاد چنین فضایی در بخش معدن مطرح نشود نمی توان اظهار نظری داشت ،گفت: فضای فعالیت در استارت آپ ها با شرایط فعالیت شرکت ها درحال حاضر متفاوت است از این رو باید مزایا،امکانات و سایر مولفه های حمایتی از ایجاد چنین فضایی برای توسعه معادن به طور شفاف عنوان شود.

این فعال معدنی ادامه داد: هنوز هیچ برنامه ای برای ایجاد چنین استارت آپ های مطرح نشده و از بخش خصوصی نیز برای کمک در راه اندازی دعوت نشده است .

به گفته این مسئول معدنی ،باید نقشه راه برای فعالان این بخش تعریف شود و اگر قرار باشد این طرح مانند سایر طرح های توسعه ای دربسته باقی بماند بازهم مشکلات حوزه معدن بدون بازنگری و ترمیم باقی خواهد ماند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد24،تاریخ انتشار:23مهر1398،کد خبر:eghtesaad24.ir،158525
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین