پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، ایران را سومین مصرف کننده بزرگ گاز جهان دانست و گفت: هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور ٧٠ درصد است.

شعارسال: مسعود نیلی، درآئین پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران، اظهارکرد: با توجه به این که سهم گاز درسبد انرژی کشور بالاست از این رو اختلال در این امر مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که ما از دهه ٧٠ شمسی تصمیم گرفتیم که سوخت گاز را جایگزین انواع سوختهای مایع کنیم، افزود: هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به ٧٠ درصد رسیده است که البته می توانیم این میزان را نیز افزایش دهیم.

نیلی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران در بخش پایین دستی معادل کل صنعت کشور بوده و همچنین یک شرکت یکپارچه، عمودی و وظیفه محور است، تصریح کرد: ایران هم اکنون سومین مصرف کننده گاز در جهان است و به احتمال فراوان شرکت ملی گاز ایران نیز یکی از بزرگترین شرکتهای گاز در جهان محسوب می شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری به بحث واگذاری شرکت ملی گاز ایران به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در صورتی می توان این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کرد که مواردی همچون شرکتی سازی و تجاری سازی، تنظیم مقررات، معرفی و توسعه رقابت، آزادسازی و سپس خصوصی سازی به ترتیب رعایت شوند در غیر اینصورت خصوصی شدن شرکت ملی گاز ایران نه ممکن و نه مطلوب است و به هدف مورد نظر نیز نمی رسیم.

به گفته وی، همچنین خصوصی سازی صنعت گاز بدون تغییر ساختارها در شرکت ملی گاز ایران امکان پذیر نیست.

نیلی با بیان این که مدل کسب وکار در صنعت گاز باید تغییر کند، گفت: امروز صنعت گاز حجم بزرگی از فعالیتها را به خود اختصاص داده است از این رو باید کارایی و کارآمدی این شرکت بیش از پیش افزایش یابد.

*ایران، آمریکا، چین و هند بیشترین متقاضی گاز در آینده نزدیک

محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در همایش پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت ملی گاز ایران گفـت: هم اکنون ٩٨ درصد انرژی کشور از طریق نفت و گاز تامین می شود و لازم است میزان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور گسترش یابد.

وی ادامه داد: مصرف انرژی در کشور هم اکنون بیشتر محدود به نفت و گاز است و در ٢٥ سال آینده نیز این رویه ادامه می یابد و تقاضا سه برابر خواهد شد.

به گفته عادلی هم اکنون به ترتیب مصارف خانگی و نیروگاه ها بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: این رویه در آینده تغییر خواهد کرد و در آینده سهم بخش نیروگاهی از خانگی بیشتر می شود.

وی با اشاره به برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی در کشور گفت: اگر بهره وری افزایش یابد، مصرف گاز کشور ٢٠ درصد کمتر می شود و می توانیم این گاز را به صادرات اختصاص دهیم.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: آمریکا که از سال ٢٠٠٥ واردکننده گاز بود از ابتدای امسال به صادرکننده گاز تبدیل شده است و استرالیا نیز به عنوان یک تولیدکننده متوسط تا چندسال آینده قطر را پشت سر می گذارد.

عادلی به بخش واردات نیز اشاره کرد و گفت: چین و هند با پشت سرگذاشتن ژاپن به بازیگران جدیدی در بخش واردات گاز تبدیل می شوند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود: در سالهای آینده، تقاضا برای مصرف گاز افزایش می یابد که در این زمینه، چین، آمریکا، هند و ایران بیش از نیمی از تقاضای جدید را به خود اختصاص می دهند.

*مذاکره برای صادرات و ذخیره گاز ایران در جمهوری آذربایجان

بر اساس این گزارش حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس صنعت گاز در جمع خبرنگاران به برنامه ایران برای همکاری با کشورهای منطقه برای صادرات گاز اشاره کرد و افزود: این مذاکرات به دولت ها منحصر نیست و توسط شرکت ها انجام می شود.

وی درباره گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده گفت: هم اکنون بیش از ٩٧ درصد جمعیت شهری و ٦٧ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز برخوردارند که این میزان در حال افزایش است.

به گفته وی، همسو با سیاست توسعه عدالت و اجرای اقتصاد مقاومتی، گازرسانی به روستاها پیگیری می شود.

*90 درصد سوخت تحویلی به نیروگاه ها از طریق گاز تامین می شود

عراقی در ادامه تصریح کرد: همچنین 90 درصد سوخت تحویلی به نیروگاه ها از طریق گاز تامین می شود و به ٧٢ نیروگاه و بیش از دو هزار جایگاه سی.ان.جی، صنایع عمده و واحدهای پتروشیمی گازرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد گازرسانی به نیروگاه چابهار از طریق سی.ان. جی در دستور کار قرار گرفته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11مرداد1395، کدخبر: 5717318: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین