پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
​در يازدهمين همايش ملي و نمايشگاه قير و آسفالت كشور، فرصت ها و چالشها در ساخت و نگهداري راه هاي فرعي و روستايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
شعار سال: ​در يازدهمين همايش ملي و نمايشگاه قير و آسفالت كشور، فرصت ها و چالشها در ساخت و نگهداري راه هاي فرعي و روستايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، رضا اكبري سرپرست معاونت راه هاي فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در اين همايش كه در مركز تحقيقات راه ،مسكن و شهرسازي برگزار شد، اظهار داشت:

جمعيت روستايي كشور نزديك به 21 ميليون نفر است و تعداد روستاهاي داراي سكنه نيز در حدود 60 هزار روستاست كه از اين تعداد، حدود 6800 روستاي بيش از 20 خانوار با جمعيت حدود 6/1 ميليون نفر و طول راه حدود 28 هزار كيلومتر فاقد آسفالت هستند ولي در عين حال، برخورداري جمعيتي روستاهاي آسفالته بالاي 20 خانوار حدود 93 درصد است.
اكبري با اشاره به اين كه طول راه هاي روستايي آسفالته كشور بيش از 110 هزار كيلومتر است و 22 هزار كيلومتر نيز راه شني (شوسه) وجود دارد، افزود:

از اين تعداد، تنها 2600 روستاي بالاي 50 خانوار با جمعيت يك ميليون نفر با طول راه 13700 كيلومتر، فاقد آسفالت هستند كه برنامه ريزي براي تكميل راه آسفالته اين روستاها هم اكنون انجام شده و آسفالت بسياري از راهها نيز در دست اجراست.
وي با اعلام اين مطلب كه طول راه هاي روستايي از طول معادل راههاي شرياني و اصلي كشور هم بالاتر است، لزوم توجه بيشتر دست اندركاران به چالشها و نيازهاي اين راهها در شبكه حمل و نقل كشور را خواستار شد.
سرپرست معاونت راه هاي فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اين كه براي بهبود و ارتقاي كيفي و كمي راههاي روستايي كشور چند كار بسيار مهم بايد انجام شود كه برخي در كوتاه مدت و برخي در بلند مدت مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت، افزود:

يكي از اين كارهاي مهم اصلاح فرهنگ ساخت و روكش آسفالت راههاي روستايي كشور است.

وي اظهار داشت:

با توجه به سبد متنوع روكشهاي آسفالتي مورد تاييد نظام فني و اجرايي كشور، متاسفانه در سنوات گذشته صرفا از روكش آسفالت گرم ضخيم در راههاي روستايي استفاده شده است كه ضمن افزايش قابل توجه هزينه و افزايش مطالبات دولت به پيمانكاران، بدليل تشديد مشكلات ناشي از قيمت بالا و كمبود مصالح مصرفي از جمله قير رايگان، امكان تداوم اين روند براي دولت مقدور نيست و حتما بايد از انواع ديگر روكشهاي آسفالتي نازك و آسفالتهاي سرد استفاده شود.
اكبري با تاكيد بر اينكه منابع اعتباري مربوط به ساخت و نگهداري راههاي روستايي بايد بصورت بهينه و درست توزيع و مصرف شود و اعتبارات بايد شفاف سازي شوند، گفت:

با توجه به اينكه بودجه مربوط به ساخت و نگهداري راههاي روستايي از طرق مختلف ملي و استاني و استفاده از تبصره ها و بندهاي قانوني مختلف و توسط دستگاههاي مختلف بعضاً بصورت متمركز يا غير متمركز و پراكنده تامين و هزينه مي شود، لازم است اين بودجه در سراسر كشور بصورت متمركز در اختيار يك سيستم مسئول قرار داده شود تا امكان برنامه ريزي صحيح و پاسخگويي لازم فراهم گردد.
وي همچنين افزود: تدوين شاخص هاي مناسب توزيع اعتبارات براي ساخت و نگهداري راههاي روستايي نيز يكي از ملزومات توزيع بهينه اين منابع است كه البته اين مساله در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده¬اي عليرغم بودجه ملي بسيار محدودي كه دارد، بسيار دقيق و كامل مد نظر قرار داده شده است.
اكبري ضمن بيان اين مطلب كه راههاي روستايي بايد بر اساس نياز مردم و ساكنان روستا ساخته شود و از آنها نظر سنجي شود، اظهار داشت : با توجه به اينكه آيين نامه ها و ضوابط فني بعضاً منجر به تعريف پروژه هاي بسيار سنگين و پرهزينه و طولاني مدت مي شود كه موجبات نارضايتي ساكنان روستا را فراهم مي كند، در بسياري از موارد با شنيدن صداي ساكنان روستا، مي توان مشخصات فني پروژه ها را به گونه¬اي تعديل نمود كه با كمترين زمان و هزينه، پروژه به بهره برداري برسد و موجبات رضايتمندي مردم را نيز فراهم نمايد.
سرپرست معاونت راههاي فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور با اشاره به لزوم هويت دار شدن راههاي شني در كشور اظهار داشت : با توجه به اينكه ساخت و نگهداري راههاي روستايي در بسياري از كشورهاي جهان بصورت شني تعريف مي شود و الزامي به روكش آسفالت همه راههاي روستايي وجود ندارد، لزوم تعريف دقيق ويژگي هاي راههاي شني و تعريف برخي از راههاي روستايي كشور بصورت شني با استاندارد مناسب براي نگهداري ضروري است و لازم است اين موضوع كه بخشي از راههاي روستايي كشور بايد هميشه بصورت شني باقي بمانند ، در ادبيات فني و اجتماعي كشور جاي خود را باز كند.
وي با تاكيد بر اينكه بايد مديريت و فرماندهي يكپارچه از لحاظ فني و مالي و مديريتي بر پروژه هاي راههاي روستايي حاكم باشد، گفت: با توجه به اينكه راههاي روستايي از منابع مالي مختلفي تامين اعتبار مي شوند و دستگاههاي مختلفي در ساخت آنها دخالت دارند، لازم است يك فرماندهي و مديريت متمركز و يكپارچه اي بر اين پروژه ها در كشور وجود داشته باشد.
اكبري همچنين گفت: متخصصان و دست اندركاران ساخت و نگهداري راههاي روستايي بايد استقلال كافي در تصميم گيري و اولويت بندي پروژه ها داشته باشند و تحت فشارهاي ناشي از افراد و عوامل مختلف قرار نگيرند تا منابع مالي بصورت درست و بهينه و اولويت بندي شده مصرف شود.
وي يكي ديگر از اين كارهاي مهم را شناسنامه دار كردن راههاي روستايي كشور عنوان كرد و افزود: البته با برداشت اطلاعات و مختصات راههاي روستايي در سنوات گذشته در محيط GIS تا حد بسياري اين مهم پوشش داده شده است و لازم است اين مساله همچنان مورد توجه قرار گيرد و اطلاعات بصورت بروز در دسترس باشد.
سرپرست معاونت راههاي فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور با تاكيد بر اينكه بايد ساختار مناسب سازماني در رده هاي ملي و استاني براي موضوع مسئوليت ساخت و نگهداري راههاي روستايي كشور وجود داشته باشد ،گفت :

با توجه به اينكه به اين موضوع بصورت كامل و شايسته توجه نشده است و راههاي روستايي در 20 سال گذشته مرتباً دستخوش تغييرات ساختاري و سازماني بوده است ، اين موضوع به كيفيت و كميت پروژه هاي آن ضربه بسياري وارد كرده است.
اكبري يكي از ديگر كارهاي مهم در اصلاح فرهنگ ساخت و روكش آسفالت راههاي روستايي كشور را اين دانست كه بايد منابع مايل پايداري براي نگهداري راه هاي روستايي تعريف و پياده سازي شود.
وي در خاتمه بر تامين حداقل ماشين آلات مورد نياز ساخت راههاي روستايي (ماشين آلات متعارف) براي ساخت و تكميل پروژه ها و نگهداري آنها در استانها تاكيد كرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای،تاریخ انتشار:8آبان1398،کد خبر:63871،www.rmto.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین