پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۱۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
پروفسور پرویز کردوانی گفت: زلزله پدیده‌ای طبیعی است که با مدیریت شرایط و انجام کارهای پیش‌بینی‌شده تبعات منفی‌ آن کمتر می‌شود.

شعار سال: پروفسور پرویز کردوانی  اظهار داشت: زلزله پدیده‌ای طبیعی است که هیچ کشوری نمی‌تواند برای وقوع آن کاری کند. دو سال پیش مقامات کشوری از من خواستند دخالت احتمالی کشورها در وقوع زلزله را برایشان بررسی کنم که گفتم این کار اصلاً امکان‌پذیر نیست.

 چهره ماندگار جغرافیا با اشاره به شرایط محیطی ایران گفت: ایران طبق قاعده باید بیابان می‌شد. وقتی از عرض 30 درجه هوای پرفشاری می‌وزد باعث به وجود آمدن مناطق خشک و بیابانی می‌شود و کشور ما در مرکز چنین حالتی قرار دارد؛ یعنی در ایران فشار هوا بین 25 تا 39 درجه است که موجب زلزله‌خیزی شده است.

 این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: در طول تکامل زمین دو اتفاق افتاد که ایران را در شرایطی استثنایی قرار داد. از یک سو در ایران قله دماوند با دمای منفی پنج درجه وجود دارد و از سوی دیگر جایی مثل چابهار که در سردترین حالت‌ دمای آن از 15 درجه پایین‌تر نمی‌آید. اولین اتفاق این بود که در دوره دوم زمین‌شناسی سراسر منطقه دریا بود که بعد از خشک شدن دو دریا در جنوب و شمال، ایران ماند. همچنین وقتی کره زمین هفت میلیارد سال پیش پدید آمد، به دلیل وجود آتش‌فشان‌های گرم، بعدها وقتی زمین به سردی گرایید، ایران چین‌خورده شد و چهره‌ای کوهستانی به خود گرفت.

 مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران در سال‌های پیش از انقلاب ادامه داد: در واقع شکاف بین زمین به گسل تبدیل می‌شود که این گسل‌ها هم مفید هستند هم مضر. مفید از آن لحاظ که آب‌های آشامیدنی درون چاه‌ها و چشمه‌ها هم محصول همین گسل‌هاست. زلزله پدیده‌ای است که ریشه در گسل‌ها دارد. هر 50 سال باید زلزله‌ای هفت ریشتری بیاید که واقعاً ویران‌کننده است. البته زلزله‌های دو یا سه ریشتری هر چند سال یک بار می‌آیند که مردم به نوعی به آنها عادت دارند.

 او توضیح داد: البته عده‌ای شدت زلزله رودبار را هفت ریشتری عنوان کردند که چون سدهای آن منطقه در قبال زلزله مقاوم بودند، اتفاق خیلی بدی نیفتاد. اما اگر در تهران زلزله بیاید،‌ بین اتوبان همت و حکیم دوگسل خیلی خطرناک وجود دارد که در صورت وقوع زلزله خیلی هولناک است و ویرانی‌های زیادی در پی خواهد داشت.

 کردوانی همچنین گفت: در کشورهای پیشرفته ساختمان‌های بلندمرتبه را در جاهای پست می‌‌سازند، اما ما در ایران در مناطق شمالی ساختمان‌هایی بعضاً 20 طبقه یا بیشتر می‌سازیم که واقعاً تصمیمی غلط است. مثل ساختمان دانشگاه آزاد که نزدیک به گسل است. باید در ساختمان‌سازی از ژاپن الگو بگیریم، چون آنها خانه‌هایشان را طوری درست می‌کنند که در برابر سیل و زلزله مقاوم هستند. همچنین باید به این موضوع تلخ اشاره کرد که شهرداری به خاطر تراکم‌فروشی و وزارت نیرو به دلیل گرفتن پول انشعاب، از ساختن ساختمان‌های بلند استقبال می‌‌کنند.

 پروفسور پرویز کردوانی در پایان سخنانش گفت: زلزله پدیده‌ای طبیعی است که با مدیریت شرایط و انجام کارهای پیش‌بینی‌شده تبعات منفی‌ آن کمتر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اعتمادآنلاین، تاریخ 18 آبان 98، کد مطلب: 358548: www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
0
این حرف درست نیست. به راحتی می توان زلزله مصنوعی ایجاد کرد/ هارپ / انفجار اتمی/.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین