پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
تکیه بر توان داخل و حرکت در مسیر تولید با هدف رهایی از وابستگی‌ها موجب شده است امروز کشور در بخش تامین دارو نسبت به سایر حوزه‌ها، مشکلات عدیده‌ای نداشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، عملکرد نهادهای مربوطه طی سال‌های اخیر نشان داده در این حوزه، اقدامات پیشگیرانه موثری انجام شده است.
شعارسال : تکیه بر توان داخل و حرکت در مسیر تولید با هدف رهایی از وابستگی‌ها موجب شده است امروز کشور در بخش تامین دارو نسبت به سایر حوزه‌ها، مشکلات عدیده‌ای نداشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، عملکرد نهاد‌های مربوطه طی سال‌های اخیر نشان داده در این حوزه، اقدامات پیشگیرانه موثری انجام شده است.
عضو جامعه بسیج پزشکان در همین ارتباط گفت: تفکر بسیجی موجب شده است علاوه بر خدمات‌رسانی گسترده پزشکان بسیجی به مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زدگان، در بخش علمی و تولید نیز مسیر خودکفایی دارو، تجهیزات پزشکی و... را در پیش گیریم. دکترعبدالمجید چراغعلی در گفتگو با «وطن امروز»، درباره خدمات پزشکان بسیجی در زمان جنگ و پس از آن گفت: زمان جنگ نیرو‌های خدمات‌رسان بسیجی در بخش بهداشت و درمان نقش موثری داشتند. حضور پرشور پزشکان بسیجی هم در خط مقدم جبهه و هم در بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی مثال‌زدنی است. وی با بیان اینکه علاوه بر خدمات پزشکی، داروی مورد نیاز رزمندگان و مجروحان در جبهه‌ها از سوی پزشکان بسیجی تامین می‌شد، گفت: خدمت خالصانه و از‌جان‌گذشتگی بسیجیان در دوران جنگ به گونه‌ای بود که خیلی از پزشکان در کنار رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور داشتند. ایجاد بیمارستان‌های صحرایی در جبهه‌ها و نیز همراهی و همگامی پزشکان با رزمندگان برای خدمات‌رسانی مناسب و مطلوب درمانی آن هم در شرایط سخت و بحرانی طوری بود که اکنون خیلی از پزشکان جوان و پژوهشگران از چگونگی نحوه فعالیت پزشکان در بحبوحه جنگ، بهره گرفته و این رفتار را الگویی کارساز برای به‌کارگیری در با مدیریت بحران می‌دانند. وی با بیان اینکه جامعه پزشکان بسیجی نه‌تن‌ها در زمان جنگ بلکه پس از آن منشا خدمات ارزنده‌ای بوده‌اند، گفت: هر چند پزشکان بسیجی برای خدمات‌رسانی هیچ ادعایی ندارند و خود را خدمتگزار مردم می‌دانند، اما خدمات شبانه‌روزی آن‌ها در وقوع سیل و زلزله در کشور مشهود است. همچنین حضور پزشکان بسیجی مناطق محروم بدون هیچ چشمداشتی نشانگر خدمت خالصانه آنهاست. چراغعلی افزود: پس از جنگ نیرو‌های بسیجی بهداشت و درمان بخوبی توانسته‌اند در حوزه علمی ورود کنند. به‌طور مثال در بحث داروسازی موفق شده‌ایم تمام دارو‌های مورد نیاز کشور را بخوبی تامین کنیم. از طرفی با همکاری مراکز دانش‌بنیان سعی بر آن است تا علاوه بر اینکه به آخرین دستاورد‌های و پیشرفت‌های علمی برسیم در بخش دارو و خیلی از تجهیزات پزشکی نیز خودکفا شویم. تولید دارو‌های کمیاب برای بیماران صعب‌العلاج و... اکنون در داخل به همت نیرو‌های توانمند داخلی انجام می‌شود و هیچ ابایی در تحریم دارویی از سوی دشمن نداریم. رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله همچنین به دایر کردن این دانشکده اشاره کرد و گفت: بحمدلله نخستین گروه دانش‌آموختگان این دانشکده سال ۹۹ فارغ‌التحصیل خواهند شد. همان‌طور که در بخش نظامی دانشکده دافوس را داریم، در بخش بهداشت و درمان نیز نیازمند دانشکده‌های تخصصی هستیم.

* امسال ۷۰۰ تیم از جامعه پزشکی به مناطق محروم اعزام شدند
رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور نیز ضمن تشریح دستاورد‌های چند سال اخیر بسیج پزشکان گفت: در حال حاضر در چهلمین سال تأسیس سازمان بسیج قرار داریم و امیدواریم به طور موفقیت‌آمیز وارد چله دوم تأسیس بسیج کشور شویم، چرا که فرهنگ بسیجی زندگی کردن همیشه مورد تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است.
ابراهیم متولیان تصریح کرد: بسیج جامعه پزشکی با تشکیل تیم‌های اضطراری در زمان دفاع‌مقدس آغاز شد. زمان جنگ با توجه به اضطراری بودن وضعیت کشور تعدادی از پزشکان به‌صورت تیم‌هایی سازماندهی شدند که در زمان حمله دشمن و مجروحیت رزمندگان بلافاصله در محل حاضر شده و به خدمت‌رسانی به مجروحان می‌پرداختند. در آن دوران پزشکان به‌صورت تیمی آموزش‌هایی را دیدند و همین تیم‌ها پایه تشکیل بسیج جامعه پزشکی بوده‌اند.
در دوران دفاع‌مقدس حدود ۲۵۰ نفر از پزشکان جان خود را در راه انقلاب فدا کردند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.
متولیان اضافه کرد: این مدل خدمت‌رسانی در جنگ علیه داعش و دفاع از حرمین نیز وجود داشت به‌طوری که پزشکان با ایجاد اتاقک‌هایی آن را تبدیل به بیمارستان‌های کوچکی می‌کردند و در همان خط مقدم جراحی‌های سنگین را روی مجروحان انجام می‌دادند. در جنگ سوریه حدود ۶ هزار نفر از مردم مظلوم و مجروحان توسط اعضای بسیج جامعه پزشکی درمان شدند که این موضوع ثمره شکل گرفتن تیم‌های اضطرار در دوران دفاع‌مقدس است.
همچنین در حادثه سیل اخیر که تعداد زیادی از استان‌های کشور را درگیر کرده بود ۱۵۳ تیم از بسیج جامعه پزشکی در قالب متخصصان جراحی عمومی، جراحی عروق، پزشکی عمومی و پرستار به مناطق اعزام شدند. سازماندهی تمام این افراد بر عهده سازمان بسیج جامعه پزشکی بود، اما نکته قابل توجه این است که تمام پزشکان حاضر در مناطق به‌صورت داوطلبانه اقدام به خدمت‌رسانی کردند. تجربه ما نشان داده پزشکان جهادگر همواره خود را آماده حضور در میدان و کمک به هموطنان می‌دانند.
وی تصریح کرد: در جنگ علیه داعش و دفاع از حرمین شاهد شهادت ۱۱ نفر از پزشکان و پرستاران بودیم. یکی از این پزشکان در حال انجام مأموریت با مجروحی که دچار پارگی شدید قلب شده بود و نیازمند فوری خون بوده است مواجه می‌شود که این پزشک مشاهده می‌کند گروه خونی‌اش با گروه خونی مجروح همخوانی دارد، لذا همان موقع خون خود را برای زنده ماندن مجروح به وی اهدا می‌کند که این پزشک ۳ ماه بعد به شهادت رسید. همچنین در جنگ و مبارزه با داعش ۶ هزار مجروح توسط پزشکان جامعه بسیجی به کشور انتقال پیدا کردند و تحت درمان قرار گرفتند. متولیان افزود: در تمام استان‌ها پایگاه بسیج جامعه پزشکی داریم که در شهرستان‌ها این پایگاه‌ها به صورت کانون فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ۷۰۰ کانون در شهرستان‌ها ثبت شده که تمام آن‌ها تیم‌هایی متشکل از گروه‌های مختلف پزشکی را به مناطق محروم برای خدمت‌رسانی رایگان به مردم اعزام می‌کنند. امسال نیز ۷۰۰ تیم ۵ نفره به مناطق محروم شهر‌های مختلف کشور مراجعه کردند که در مجموع شاهد ۵ هزار اعزام پزشکان به مناطق مختلف کشور بوده‌ایم.
متولیان در گفتگو با فارس، تصریح کرد: اغلب پزشکان ما در مناطق محروم منطقه خود فعال هستند، اما گاهی مشاهده می‌کنیم در منطقه‌ای خاص نیاز به یک متخصص یا جراح وجود دارد که از شهر تهران یا سایر شهر‌ها با هماهنگی‌های لازم پزشک متخصص به آن منطقه منتقل می‌شود. ایجاد این شبکه مویرگی هزینه‌های ما را بسیار کاهش داده و از آنجا که پزشکان هر منطقه با فرهنگ شهر‌های خودشان آشنا هستند کار برای آن‌ها آسان‌تر است. در مراسم اربعین حسینی که با آن حجم از زائران برگزار می‌شود سازمان ما حتی یک ریال بودجه هم دریافت نکرد و تمام خدمت‌رسانی‌ها از طریق پزشکان به صورت رایگان انجام شد، به‌طوری که پزشکان تنها ۵/۲ میلیارد تومان دارو برای خدمت‌رسانی به زائران اهدا کردند. همچنین دندانپزشکانی که در منطقه حاضر می‌شدند با خودشان دارو به همراه می‌آوردند تا مشکلات زائران بیمار را حل کنند. ما در مراسم اربعین ۱۱۰ موکب ایجاد کردیم که ۱۳ موکب در کشور ایران تشکیل شده بود. در موکب شماره ۲۸۵ که بنده مسؤول آن بودم حدود ۵۰ هزار ویزیت رایگان توسط پزشکان انجام شد. در این موکب‌ها ۱۵۰۰ نفر از کادر درمانی حاضر شدند و این موضوعی در حالی رخ داد که حتی یک ریال بودجه در اختیار ما قرار نگرفته بود.
وی در پاسخ به اینکه بسیج جامعه پزشکی برای خدمت‌رسانی به محرومان چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیته امداد سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه برای درمان افراد تحت پوشش می‌پردازد. در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا در قالب طرح نسیم تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد و وزارت بهداشت به امضا برسانیم که در این طرح یک میلیون نفر از هموطنان نیازمند شناسایی شدند تا خدمات به آن‌ها ارائه شود. در طرح ملی کنترل فشارخون پزشکان بسیجی در تمام مناطق صعب‌العبور و دورافتاده حضور یافتند و فشارخون ۷ میلیون نفر را پایش کردند. متولیان اضافه کرد: در حال حاضر جمعیت جامعه بسیجی پزشکان نیم میلیون نفر برآورد می‌شود و سال گذشته نیز ۶ هزار نفر به عضویت بسیج پزشکی درآمدند. وی افزود: تاکنون بسیج جامعه پزشکی ۹ کنگره در حوزه حوادث و بلایا برگزار کرده که بیش از ۲ هزار شرکت‌کننده در آن حضور یافته‌اند و ریشه ایجاد ستاد مدیریت بحران و حوادث و بلایا از همین کنگره‌ها بوده است.
 
شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روطن امروز ، تاریخ انتشار 5 آذر 98 ، کد خبر : 213097 ، vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
خدمت خالصانه و از‌جان‌گذشتگی بسیجیان در دوران جنگ به گونه‌ای بود که خیلی از پزشکان در کنار رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین