پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۲۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
آیت‌الله سیستانی: نادیده گرفتن مطالبات مردم هزینه سنگینی دارد
شعارسال: اعتراض‌های مردم عراق سرانجام دولت این کشور را مجبور به استعفا کرد. بعد از درگیری‌های فراوان در شهر‌های مختلف این کشور و کشته و زخمی شدن صد‌ها عراقی روز گذشته نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که استعفا می‌دهد. عادل عبدالمهدی گفته بعد از شنیدن پیام مرجعیت دینی این کشور یعنی آیت‌الله سیستانی تصمیم به این اقدام گرفته است. آیت‌الله سیستانی دیروز در پیامی خواستار رسیدگی به مطالبات مردم عراق شده و در بیانیه خود گفته از پارلمان می‌خواهد که شرایط را برای انتخابات سالم و پاک که انعکاس‌دهنده اراده ملت عراق از طریق انتخابات باشد، فراهم کند.
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیروز اعلام کرد که نامه‌ای رسمی را درباره استعفایش به پارلمان ارائه می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، در پی ناآرامی‌های شدید در عراق و واکنش‌های بسیار نسبت به برخورد‌های صورت گرفته با معترضان از جمله پیام دیروز مرجعیت عراق، عبدالمهدی گفت، نامه‌ای رسمی را درباره استعفایش به پارلمان تقدیم می‌کند. عبدالمهدی در بیانیه خود اعلام کرده است: به خطبه مرجعیت عالی دینی در روز جمعه با توجه بسیار گوش دادم که در آن ذکر کرده‌اند با توجه به شرایط دشواری که کشور شاهد آن است و آن ناتوانی آشکاری که در تعامل گروه‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر و ناتوانی در تضمین حقوق و ممانعت از ریختن خون‌ها نمود پیدا کرده است، از پارلمان که دولت از آن شکل گرفته است، خواسته می‌شود تا در گزینه‌های خود در این خصوص تجدیدنظر کرده و بر اساس منافع عراق رفتار کند، برای پاسخ به این دعوت و تسهیل و تسریع در انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن، نامه‌ای رسمی را درباره درخواست استعفایم از ریاست دولت کنونی به پارلمان محترم عراق ارائه خواهم داد تا پارلمان بتواند در گزینه‌های خود بازنگری کند.
تسلیت آیت‌الله سیستانی
آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای که دیروز به نیابت از او توسط سیداحمد الصافی، نماینده مرجعیت عالی دینی عراق آن را قرائت شد، با تسلیت به بازماندگان کشته‌های اتفاقات روز‌های اخیر و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌ها گفته است که مرجعیت عالی دینی عراق بار دیگر بر حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز و مطالبات برحق آن‌ها تاکید می‌کند. مرجعیت عالی دینی همچنین تلویحا از عملکرد دستگاه‌های امنیتی در تعامل با تظاهرکنندگان انتقاد کرده و گفته است که به نظر می‌رسد دستگاه‌های ذیربط در تعامل با تحولات روز‌های اخیر و جلوگیری از خونریزی، ناتوانی واضحی را به نمایش گذاشتند. آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌اش گفته است که از پارلمان می‌خواهد که شرایط را برای انتخابات سالم و پاک که انعکاس‌دهنده اراده ملت عراق از طریق انتخابات باشد، فراهم کند.
مرجعیت عالی دینی خاطرنشان ساخته است که دشمنان و عوامل آن‌ها به دنبال نشر هرج و مرج، ویرانی و جنگ داخلی هستند تا کشور دوباره به عصر دیکتاتوری برگردد، بنابراین همه باید برای جلوگیری از رفتن کشور به این سرآشیبی با همدیگر تلاش کنند. در بیانیه آمده است که مرجعیت عالی دینی همواره پشتیبان ملت بوده و در راستای آنچه منافع ملت عراق است، هیچ وسیله‌ای جزء نصیحت و رهنمود ندارد.
به نوشته بیانیه، این ملت عراق است که باید آنچه را به صلاح خود و کشور است، برگزیند. دراین بیانیه، مرجعیت عالی دینی عراق همچنین از اتفاقات روز‌های اخیر به ویژه در ناصریه و نجف اشرف ابراز تاسف کرده و گفته است که در این اتفاقات خون‌های زیادی ریخته شده و به بسیاری از مایملک خصوصی و عمومی آسیب رسیده و تخریب شده است.
مرجعیت عالی دینی عراق همچنین بر ضرورت حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی و ضرورت عدم ترک این دارایی‌ها برای تخریب توسط گروه‌های نفوذی تاکید کرده است. وی از تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز خواسته است که نفوذی‌ها و تظاهرکنندگان غیر مسالمت‌آمیز را از خود دور کنند و به آن‌ها اجازه ورود به صفوف خود ندهند.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق و رئیس ائتلاف النصر عراق در واکنش به بیانیه اخیر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت شیعه این کشور درباره تحولات عراق گفت: از آنچه در بیانیه مرجعیت آمده حمایت می‌کنیم و از پارلمان می‌خواهیم تا فردا – امروز- با برگزاری یک جلسه ویژه از دولت سلب اعتماد کرده و دولت جدید و مستقلی را تشکیل دهد. وی در ادامه بر مجازات جنایتکاران و قاتلان و مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردمی عراق برای دستیابی به اهداف آن تاکید کرد.
حیدر العبادی تصریح کرد: بار دیگر بر ضرورت همبستگی ملی برای تضمین وحدت و ثبات کشور به منظور جلوگیری از هرج و مرج و بازگشت به دوران بحران دیکتاتور‌های ظالم و مستبد تاکید می‌کنیم.
به گزارش فارس، پس از آتش زدن کنسولگری ایران در استان نجف در چهارشنبه شب گذشته، عدنان الزرفی رئیس فراکسیون النصر در پارلمان عراق، آتش زدن کنسولگری ایران در استان نجف را توطئه‌ای علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز در عراق توصیف کرد.
الزرفی در توییتر نوشت: آتش زدن کنسولگری ایران در نجف توطئه‌ای علیه اعتراضات مسالمت آمیز و علیه معترضان انقلابی است و هدف از آن به هم ریختن کارت‌ها و تاثیرگذاری بر قدرت تصمیم نجف اشرف است. به نوشته وبگاه خبری بغداد الیوم، رئیس فراکسیون النصر پارلمان عراق خواهان تحقیق درباره تلاش‌ها برای ایجاد شکاف امنیتی در استان نجف اشرف شد.
سلام‌هادی عضو ائتلاف سائرون گفت: آتش زدن نهاد‌ها و حمله به نیرو‌های امنیتی کار گروهی نفوذی است که می‌خواهد روند اعتراضات مسالمت‌آمیز را منحرف کند.
هادی گفت: خرابکاری و رفتار‌های غیرقانونی و منافی قانون که همزمان با تظاهرات‌ها رخ می‌دهد کار عده‌ای نفوذی است که تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. وی افزود: معترضان مسالمت‌جو و انسان‌های عاقل دست به خرابکاری نمی‌زنند بلکه با حفظ آرامش خواسته‌های برحق و قانونی خود را پیگیری می‌کنند. به عقیده این عضو ائتلاف سائرون، آتش زدن نهاد‌ها یا حمله به نیرو‌های امنیتی رفتار‌هایی است که اصلا ربطی به اسلام یا جامعه عراقی ندارد.
وی گفت نفوذی‌ها می‌خواهند با این کار‌ها کشور را خراب کنند. زهیر الشعلان استاندار الدیوانیه عراق هم گفته است: گروهی متشکل از افراد کم و سن سال که زیر ۱۶ سال سن دارند می‌خواهند اعتراضات در این استان را منحرف کنند.
صاب خدر عضو دیگر پارلمان عراق هم حوادث خشونت‌آمیز در عراق را سرآغاز خطرناکی برای هرج و مرج اوضاع در این کشور و رسیدن آن به مرحله‌ای دانست که با زمان حمله داعش توفیری ندارد. با این حال خبر‌ها از افزایش درگیری‌ها و زیاد شدن تعداد کشته‌شدگان و مجروحین حکایت دارد. بر همین اساس رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی گزارش داد که آمار کشته‌شدگان از آغاز اعتراضات در عراق از ۴۰۰ تن گذشته است.
کشته‌های اعتراض‌ها در عراق
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، منابع پزشکی تصریح کردند که افرادی پس از جراحت‌های شدیدی که به دلیل درگیری‌های روز پنجشنبه با نیرو‌های امنیتی در شهر الناصریه برداشته بودند، جان باختند که بدین ترتیب، آمار کلی کشته شدگان از یکم اکتبر به دست کم ۴۰۸ تن افزایش می‌یابد. بر اساس همین گزارش و به نقل از اسکای نیوز، منابع پزشکی تصریح کردند که تنها در درگیری‌های دو روز گذشته در نجف، ۱۶ تظاهرکننده کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
همزمان، فرماندهی عملیات مشترک در عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور تحقیقات در خصوص رخداد‌ها در دو استان نجف و ذی‌قار را داده است. از سوی دیگر، برخی از عشایر عراقی اعلام کرده‌اند که برای حفاظت از تظاهرکنندگان به ویژه در استان‌های جنوب و مرکز کشور علیه نیرو‌های امنیتی سلاح در دست می‌گیرند که این امر، تحول خطرناک جدیدی در اعتراضات در عراق به شمار می‌آید. در همین حال، عادل الدخیلی، استاندار ذی قار پس از کشته شدن ۳۲ تن در این استان، از منصب خود استعفا داد. وی همچنین حمایت خود را از اعتراضات و ناآرامی‌ها اعلام کرد. طبق گفته منابع اسکای نیوز، در روز پنجشنبه، در ذی قار، ۳۲ تن کشته و ۲۵۵ تن دیگر زخمی و در نجف ۱۰ تن جان باخته و حدود ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: 1 آبان 1398 ، کدخبر: _ ، www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
0
اگر مشکلشون نخست وزیر بودو حکومتشون چرا کنسولگری ایران و آتیش زدن ؟...
حالا که استعفا داد چرا آروم نشده هنوز ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین