پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
روسای‌جمهوری روسیه و ترکیه در کنفرانس خبری مشترک به روابط دوجانبه، همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و بحران سوریه پرداختند.

شعار سال:

به نقل از روزنامه رای‌الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه سه‌شنبه پس از سفری یک روزه به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش شهر سن‌پترزبورگ را به مقصد آنکارا ترک کرد.

پوتین روز گذشته در کنفرانس خبری با اردوغان با تاکید بر اینکه باید با ترکیه موضوع اخذ روادید شهروندان را که مربوط به مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور است حل و فصل کند، گفت: «نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری و مبادله تجاری با ترکیه تمرکز خواهیم کرد.»

در مقابل، اردوغان با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری میان این کشور و روسیه پیش از تنش اخیر در روابط دوجانبه به 35 میلیارد دلار رسیده بود، از کاهش آن به 27 تا 28 میلیارد دلار خبر داد و تاکید کرد که برای رسیدن به هدف از پیش تعیین شده یعنی 100 میلیارد دلار تلاش خواهند کرد.

اردوغان با اعلام اینکه آنکارا و مسکو همکاری‌های خود در زمینه‌های دفاع، صنعت و ساخت نیروگاه هسته‌ای را گسترش خواهند داد، تاکید کرد که به پروژه گاز ترکیه برای تضمین رسیدن گاز به خاک اروپا ادامه خواهند داد.

وی افزود:‌ «قصد داریم پروژه خط گاز طبیعی پیشنهادی روسیه را با هدف واردات گاز طبیعی از روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانیم و شاید این خط لوله گاز تا اروپا امتداد یافت.»

اردوغان مذاکرات روسی -ترکی را مذاکراتی مفصل و ماهیتی خواند و تاکید کرد: «روابط میان ترکیه و روسیه به خاطر اراده سیاسی و پشتیبانی افکار عمومی به سطح کنونی رسیده است.»
 
 

رئیس‌جمهوری روسیه با اعلام اینکه در گفت‌وگوهای پس از کنفرانس خبری با همتای ترکیه‌ای خود، همه موضوعات مربوط به ایجاد راه‌حل در سوریه را بررسی می‌کند، تاکید کرد که دو طرف به دنبال ایجاد راه حلی برای بحران این کشور هستند که همگان را راضی کند.

پوتین با بیان اینکه دیدگاه روسیه و ترکیه در قبال بحران سوریه همسان نیست، تصریح کرد که می‌توان اختلافات میان دو کشور در این زمینه را باهدف ایجاد راه برون رفت برای بحران مذکور حل و فصل کرد.

همچنین اردوغان با بیان اینکه از وی درخواست شده است پروژه نیروگاه هسته‌ای در چارچوب پروژه‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک قرار گیرد، تاکید کرد که در گفت‌وگوهای خود با پوتین پس از کنفرانس خبری به بحران سوریه خواهد پرداخت.

روسای‌جمهوری دو کشور همچنین مذاکرات محرمانه‌ای درباره منافع مشترکشان در تاشکند، پایتخت ازبکستان انجام دادند.

در این دیدار اردوغان به‌طور رسمی از روسیه بابت حادثه سقوط جنگنده روسیه در حریم هوایی سوریه از سوی دو فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه عذرخواهی کرد. موضوعی که مدت‌ها به بروز بحران در روابط دو کشور منجر شده بود.

وی همچنین از پوتین بابت دعوتش به روسیه و برگزاری مراسم استقبال تشکر کرد. سفر اردوغان به روسیه نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری ترکیه پس از کودتای شکست‌خورده در این کشور به‌شمار می‌رود.

اردوغان مذاکرات روسی- ترکی را مذاکراتی مفصل و ماهیتی خواند و تاکید کرد: «روابط میان ترکیه و روسیه به خاطر اراده سیاسی و پشتیبانی افکار عمومی به سطح کنونی رسیده است و معتقدم که روابط دوجانبه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در وضعیت ثبات به سر می‌برد و مردم دو کشور نیز از هر دو رئیس انتظار اقدام برای بهبود روابط را دارند.»

رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه دیدار با همتای ترکیه‌ای خود از اهمیت زیادی برای روابط میان دو کشور برخوردار است، اعلام کرد که برای از سرگیری همکاری دوجانبه مکانیسم مشخصی را تعیین کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه دیدار با همتای ترکیه ای خود از اهمیت زیادی برای روابط میان دو کشور برخوردار است، اعلام کرد که برای از سرگیری همکاری دوجانبه مکانیزم مشخصی را تعیین کرده‌اند.
 
 

پوتین همچنین از تصمیم روسیه برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه به صورت تدریجی و فعال‌سازی مکانیسم‌های همکاری و برگزاری نشست کمیته اقتصادی مشترک در فصل پاییز خبر داد.

رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه ابزارهای همکاری اقتصادی را سیاسی نکرده است و این اتحادیه اروپا بوده که مانع تراشی در برابر پروژه گازی مشترک را آغاز کرد، تصریح کرد که پروژه گازی روسیه با ترکیه جایگزین پروژه گازی با اتحادیه اروپا نیست. با وجود این، آن را به عنوان گسترش پروژه‌های گازی در نظر می‌گیرند.

همچنین اردوغان با بیان اینکه با همکاری کشورهای دوست به مبارزه خود با گروه وابسته به گولن ادامه خواهند داد، تاکید کرد که تماس تلفنی پوتین با وی در شب کودتای نافرجام، روحیه‌بخش بوده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 20 مرداد 1395، کد مطلب:130535 : www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین