پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۰۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۹
۵ دانش‌آموز منطقه چارتای پلدختر در زیر سقف لرزان سنگ، چوب و بدون هیچ‌گونه ایمنی و امکاناتی تحصیل می‌کنند.

شعارسال: منطقه عشایری چارتا پاعلم در 70 کیلومتری شهر پلدختر قرار دارد که هفت خانوار عشایری در آن منطقه زیر خانه‌های ‌کپری و بدون هیچ‌ گونه امکاناتی  زندگی می‌کنند.

مدرسه هشت متری کپری این منطقه که در روزهای اخیر سوژه فضای مجازی لرستان شد با چند متر  سنگ روی هم، مقداری گچ، چوب، پلاستیک و شاخ‌ و برگ درختان، پنج عدد صندلی، یک چراغ آترا و یک تخته سیاه درست‌ شده و هیچ‌ گونه ایمنی ندارد.

تیام، ریحانه، یاسمن، امیرعلی و علی‌اصغر پنج دانش‌آموزی هستند که در مدرسه پاعلم تحصیل می‌کنند و رؤیای درس آنان در میان کلاسی می‌گذرد که حتی نور آفتاب هم به‌سختی از آن عبور می‌کند.

در سال تحصیلی جدید داستان مدارس شهرستان سیل‌زده پلدختر توسط خبرگزاری‌ها روایت می‌شود و این بار مدرسه کپری منطقه عشایری چارتای پاعلم خبرساز شده‌ است.

مدرسه‌ای با سن

نجاتی معلم مدرسه وحدت سه چارتای پاعلم که چهارمین سال است در این منطقه تدریس می‌کند گفت: این مدرسه پنج دانش‌آموز دارد که در پایه‌های مختلف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: مدرسه کپری هشت متری چارتا از چندین ردیف سنگ بزرگ، چوب و شاخه درختان برای سقف آن، پلاستیک برای جلوگیری از ورود آب و باران به داخل کلاس و پارچه درست شده‌ است که هیچ‌ گونه ایمنی ندارد و ممکن است با وزش شدید باد ریزش کند و جان من و دانش‌آموزان را به خطر بیندازد.

وسیله گرمایشی نیست

معلم مدرسه وحدت سه پاعلم عنوان کرد: یک چراغ آترا وسیله گرمایشی کلاس است که در صورت داشتن نفت برای سوخت آن روشن می‌کنیم و کمی کلاس را گرم نگه می‌داریم ولی برخی مواقع که سوخت وجود ندارد باید کلاس را بدون هیچ‌ گونه وسیله گرمایشی و در سرما ادامه دهیم، با بیان اینکه پیشنهاد من برای برطرف شدن مشکل دانش‌آموزان تهیه کانکس است.

وی با اشاره به اینکه من برای تدریس به دانش‌آموزان باید مسیر 70 کیلومتری از پلدختر را تا مدرسه روزانه طی کنم که این محور ایمنی ندارد بیان کرد: محور پلدختر تا چارتا یک مسیر ناایمن است و به‌سبب اینکه آسفالت آن قدیمی است در بیش‌تر نقاط آسفالت از بین رفته‌ و در زمان بارندگی ما برای رفت‌ و آمد با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم.

راه سخت مدرسه

نجاتی با بیان اینکه معلمان مناطق عشایری به‌خاطر دانش‌آموزان در همه شرایط جوی به مدرسه می‌روند، گفت: سال گذشته به‌سبب بارش شدید باران، ریزش جاده و گل‌ولای به‌همراه معلمان تا نزدیکی سقوط و واژگون‌شدن از جاده پیش رفتیم که اگر ماشین به داخل دره سقوط می‌کرد باید ما را از دره 100 متری به بالا انتقال می‌دادند.

معلم مدرسه وحدت سه پاعلم خاطرنشان کرد: معلمان منطقه عشایری تا قبل گران‌ شدن بنزین روزانه 10 هزار تومان برای خودروها استفاده می‌کردند ولی در حال حاضر باید روزانه 30 هزار تومان برای رفت‌ و آمد هزینه کنیم که با توجه به حقوق کم معلمان عشایری برای ما سخت است.

تهیه ملزومات آموزشی برای دانش‌آموزان

بیرانوند مسئول روابط عمومی نوسازی مدارس استان لرستان در واکنش به مدرسه کپری چارتای پاعلم پلدختر ضمن تأیید این مشکل اظهار داشت: در این استان 429 مدرسه عشایری وجود دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی، نحوه زندگی اهالی (کوچ‌نشینی یا یکجانشینی) تعداد دانش‌آموزان، مدارس مناسب این مناطق اعم از پیش‌ساخته یا چادر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به‌محض خبردار شدن از وضعیت مدرسه عشایری منطقه چارتا تیم مدیریتی نوسازی مدارس لرستان به‌همراه مدیرکل از این مدرسه بازدید به‌عمل آوردند، افزود: به‌دلیل کوچ‌رو بودن اهالی و تعداد کم دانش‌آموزان(6 نفر) چادر، تجهیزات و دیگر ملزومات آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته‌ است.

مسئول روابط عمومی نوسازی مدارس استان لرستان عنوان کرد: نوسازی مدارس این استان پیش‌تر نیز نسبت به ارسال کانکس برای برخی از مدارس عشایری اقدام کرده‌ است که متأسفانه به‌دلیل کوچ‌رو بودن اهالی و عدم حراست صحیح از این مدارس مورد سرقت قرار گرفتند.

امکان ساخت مدرسه میسر نیست

وی بیان کرد: در برخی از مناطق کوچ‌رو که امکان ساخت مدرسه مقدور نیست علی‌رغم ارسال چادر برای دانش‌آموزان با توجه به دلسوزی برخی از معلمان یا اهالی اقدام به ساخت مدارس غیراستاندارد از مصالح دم‌دستی منطقه می‌کنند که به‌هیچ وجه مورد تأیید این اداره کل نبوده و صد البته با توجه به نوع زندگی خاص اهالی این نواحی و خالی‌بودن سکنه امکان ساخت مدرسه نیز میسر نیست.

مسئولان مرتبط با آموزش‌ و پرورش وعده داده‌ بودند که در سال تحصیلی 99-98 دانش‌آموزان سیل‌زده پلدختر بدون کلاس نمانند که وعده آنان گویا محقق نشده و دانش‌آموزان منطقه عشایری چارتا در مدرسه‌ای ناایمن تحصیل می‌کنند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 23آذر1398 ، کدخبر: 2159446: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین