پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
به‌دلیل مفت بودن هزینه استارت اولیه (گازوئیل) همیشه کامیوندارانی پیدا می‌شوند که با قیمت پایین هم بار می‌برند ضمن این‌که به‌ دلیل مفت بودن کرایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان فراهم نمی‌شود.

شعار سال:به‌دلیل مفت بودن هزینه استارت اولیه (گازوئیل) همیشه کامیوندارانی پیدا می‌شوند که با قیمت پایین هم بار می‌برند ضمن این‌که به‌ دلیل مفت بودن کرایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان فراهم نمی‌شود.

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا، گرانی بیش از حد کامیون و ارزانی بیش از حد گازوئیل را 2 غده سرطانی بدخیمی دانست که صنعت حمل و نقل جاده‌ای کالا را رنج می‌دهد.

 آرش جلیلی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و در توضیح این دیدگاه خود گفت: برای این‌که شناخت بهتری از قیمت‌های واقعی به‌دست آید لازم است به نکات زیر توجه شود که قیمت گازوئیل با توجه به فروش تناژی و ارزش حرارتی و مقدار سولفور در منطقه ما حدود 4500 تومان است.

او افزود: همچنین قیمت کامیون 10 سال کارکرده در مقیاس جهانی و آن چیزی که به‌دست عراقی و افغانی می‌رسد حدود 7000 یورو و با یوروی آزاد زیر 110 میلیون تومان است اما این کامیون‌ها در بازار داخل بالای یک میلیارد قیمت دارد.

این راننده کامیون ادامه داد: در ضمن باید توجه کرد قیمت سیلندر F12 در بازار اروپا حدود 1000 یورو است اما این قیمت در بازار داخلی حدود 35 میلیون تومان و قیمت کرایه مسیر معادل بندر-تهران در جاده‌های با کیفیت اروپایی 4000 یورو یا معادل 60 میلیون تومان است.

این دانش‌آموخته مهندسی بیان کرد: با مقایسه قیمت‌ها مشخص می‌شود با سیاسی‌بازی در قضیه گازوئیل سعی می‌شود هزینه‌های روزانه کامیوندار (گازوئیل) را پایین نگه دداشته شود در حالی‌که هزینه‌های سالانه و بلند مدت (لوازم و کامیون)10برابر مقیاس جهانی و حتی مقیاس کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.

وی تاکید کرد: از این راه 2 هدف حاصل می‌شود اولاً کارخانجات ورشکسته و از هم پاشیده کامیون‌سازی همچنان شیره جان کامیونداران را مکیده و در عوض یک عمر تلاش وی کامیون چینی تحویلش می‌دهند و البته حق و حساب لازم هم پرداخت می‌شود، ثانیاً صنایع بزرگ داخلی با برق مفتی و کرایه حمل ناچیز به حیات بی‌برکت خود ادامه می‌دهند(آنها سنگ آهن مفت را با کرایه مفت تبدیل به کالای صادراتی می‌کنند).

 جلیلی بیان کرد: جان کلام این است که گازوئیل مفتی رانتی است که حاکمیت توسط راننده از جیب منافع ملی برداشت کرده و به جیب خودش می‌ریزد.

این راننده کامیون در مورد مضرات سیستم مبتنی بر رانت گازوئیل اظهار کرد: یکی از این مضرات آن است که کرایه 10 برابر کمتر از مقیاس جهانی و کامیون 10 برابر گرانتر از مقیاس جهانی است بنابراین تعجبی ندارد که حتی کامیون مدل 1942 هم به کار واداشته می‌شود.

او افزود: همچنین به‌دلیل مفت بودن هزینه استارت اولیه (گازوئیل) همیشه کامیوندارانی پیدا می‌شوند که با قیمت مفتی هم بار می‌برند ضمن این‌که به‌ دلیل مفت بودن کرایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان فراهم نمی‌شود.

جلیلی از دیگر مضرات ارزان بودن گازوئیل را جدانشدن کامیون‌های پرمصرف و قوی معدنی از کامیون‌های ضعیف و کم‌مصرف جاده‌ای ذکر کرد و گفت: هیچ جای دنیا رسم نیست که کسی با کامیون چرخ 24 معدنی دو دیفرانسیل از ته معدن به وسط اتوبان بیاید.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا ادامه داد: ضمن این‌که عرضه مازاد به‌دلیل تخصصی نبودن مشاغل با کیفیت کم رخ می‌دهد برای مثال مشاهده می‌شود یک کامیون تک اتاق چوبی یک سرویس سبزی و سرویس بعدی خاک کاشی حمل می‌کند.

 جلیلی خاطرنشان کرد: همچنین اعوجاج قیمتی ناشی از گازوئیل مفتی منجر به بالایای ملی از جمله آلودگی محیط زیست، تصادفات مرگبار و تخریب جاده‌ها شده است.

وی گفت: کوتاه سخن اینکه رانت گازوئیلی نه به جیب راننده بلکه درنهایت به جیب خود حاکمیت واریز می‌شود و سهم راننده فقط کرایه مفتی و ماک جنگی و دیسک کمر و آرتروز است

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تین نیوز،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر: 202167 ،www.tinn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
خب باید بیشتر تو این حوزه فعالیت کنن و توجه داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین