پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بهره گیری از فناوری های جدید را راهکاری مناسب در جهت بهبود هر چه بیش تر مدیریت منابع آب شهر تهران و حل چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب دانست.

شعارسال:

بابک نگاهداری با اشاره به این که ایران دارای اقلیم گرم و خشک است و ما شاهد کاهش چشمگیری در میزان بارش­ها و به تبع آن ذخیره­ی منابع آب زیرزمینی کشور هستیم گفت : رشد جمعیت در کشور، به ویژه شهر تهران ، سبب شده تا منابع زیرزمینی آب کشور به سرعت مصرف شده و به دلیل کمبود بارش کشور دچار بحرانی شود که عمومآ با آغاز فصل گرما توجه بسیاری به آن جلب می­شود و لذا صرفه­جویی در مصرف این نهاده­ی ارزشمند به یکی از ضروریات اساسی در کشور تبدیل شود.

وی عنوان کرد: راهکارهای فعلی در این خصوص یا بر فرهنگ­سازی در مصرف آب و یا مدیریت فناوری در این حوزه، تأکید دارند ؛ اما جا دارد که در سیاست­گذاری­های­ فناوری در کشور به موضوع بحران آب نیز توجه ویژه­ای شود؛ زیرا این ظرفیت وجود دارد که با استفاده از فناوری­های متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در جهت کاهش اثرات منفی این بحران گام­هایی رو به جلو برداریم.

نگاهداری تصریح کرد: در این میان، انتخاب نوع مناسب فناوری که از نقطه نظر فنی با شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد، حائز اهمیت است؛ به طور کلی تکنولوژی­های مورد استفاده در کشورهای گوناگون را می­توان به دو دسته­ی تکنولوژی­های کاربر و تکنولوژی­های سرمایه­بر تقسیم­بندی کرد .

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خصوص مزایا و معایب این تکنولوزی ها افزود: در تکنولوژی­های کاربر، سعی بر این است تا کمبود سرمایه در امر تولید را به کمک نیروی کار جبران کنند و چنین سیستمی برای کشورهای دارای نیروی کار بالا می­تواند افزایش تولید و اشتغال را به همراه داشته باشد. در مقابل در تکنولوژی­های سرمایه­بر، نسبت سرمایه به نیروی کار بیش­تر است که در کشورهای توسعه­یافته به دلیل کمبود نیروی کار از این تکنولوژی­ها استفاده می­شود.

نگاهداری خاطر نشان کرد : با توجه به این که آب یک نهاده­ی مصرفی ارزشمند است، ضروری است تا برای صرفه­جویی در مصرف آن، در سیاست­گذاری­های کلان فناوری کشور، تکنولوژی­هایی که کمترین میزان آب را مصرف می­کنند مد نظر قرار گیرند و در این سال ها ی اخیر شهرداری تهران توانسته است تا با بهره­گیری از روش­های نوین و فناوری­های جدید در راستای بهبود هر چه بیش­تر مدیریت منابع آب شهر تهران، حرکت نماید.

وی در پایان با اشاره به دستاوردهای استفاده از روش های نوین تاکید کرد : مدیریت شهری تهران با جمع آوری و بازگردانی آب های سطحی و بهره گیری از تصفیه خانه ها و پسآب های محلی به جای انتقال آن به خارج از شهر، توانسته است در حوزه­ی مدیریت آب­های سطحی و استفاده­ی مجدد از روان­آب­ها در تهران گام­های مثبتی بردارد؛ هم چنین استفاده از کانال­های بتنی برای انتقال مسیل­ها و روان­آب­ها و به کارگیری توپوگرافی جهت شناسایی هرچه بهتر مناطق دارای آب­های سطحی از دیگر اقدامات نوآورانه­ی مدیریت شهری در این حوزه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1395 ،کد خبر:  13950523000295 www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین