پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
گاهی بخاری‌ها مدرسه‌ای را به آتش می‌کشد و گاه سیلاب دفتر مشق و کتاب دانش‌آموزان را به یغما می‌برد. برخی در مدارس کپری روزگار سر می‌کنند و عده‌ای هم مسیر‌های سخت و پرخطر را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند.
شعار سال: گاهی بخاری‌ها مدرسه‌ای را به آتش می‌کشد و گاه سیلاب دفتر مشق و کتاب دانش‌آموزان را به یغما می‌برد. برخی در مدارس کپری روزگار سر می‌کنند و عده‌ای هم مسیر‌های سخت و پرخطر را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند. تحصیل حق همه کودکان این سرزمین است؛ اما تحصیل کردن در بسیاری نقاط ایران هنوز راحت نیست! مگر به سبک این سال‌ها رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به داد دانش‌آموزان برسند.

در سال‌های اخیر، تصاویر متنوعی از مشکلات دانش‌آموزان در مدارس توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ هرچند لحظات شاد مدرسه‌ها هم کم نبوده‌اند، اما این مشکلات، از تنبیه بدنی یا تحقیر دانش‌آموزان گرفته تا ساختمان‌های فرسوده مدارس و بخاری‌های غیراستاندارد و البته مسیر‌های سختی مثل پل‌های خطرناک و «گرگر»‌های انگشت‌ربا، بیشتر در ذهن مخاطبان رسوب کرده‌اند.

در روز‌های گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن بخشی از سقف مدرسه «پورولی» روستای راونگ از توابع بخش مرکزی میناب در هرمزگان تخریب و بر سر دانش‌آموزان ریخته بود. مدرسه پورولی ۴۴ سال قدمت دارد و در حال حاضر ۱۵۶ دانش‌آموز در آن به تحصیل مشغول هستند. به دنبال انتشار تصاویر این حادثه، برخی رسانه‌ها به سراغ مسئولان محلی و والدین دانش‌آموزان این مدرسه رفتند تا جریان ماوقع را بررسی کنند.

آوار سقف مدرسه بر سر دانش‌آموزان

محمد جعفری، دهیار روستای راونگ در گفت‌وگویی از مسئولان درخواست کرد تا نسبت به تعطیلی این مدرسه و جابه‌جایی مکان آن اقدام کنند. این در حالی است که فخرالدین هاشمی، مدیرکل نوسازی هرمزگان در این باره توضیح داده است که به هیچ عنوان سقف مدرسه ریزش نکرده است. بر اساس اطلاعات کسب شده، اولیای مدرسه اقدام به تعویض مهتابی کلاس درس کرده‌اند، اما گویا مهتابی درست نصب نشده و با جایگاهش از سقف پایین آمده که به همراه آن مقداری از گچ سقف نیز جدا شده و ریزش کرده است.

البته عبدالحسین بهرامی راونگی، رئیس شورای اسلامی روستای راونگ میناب برخلاف مقام مسئول در آموزش و پرورش می‌گوید: «بخش‌هایی از سقف قدیمی مدرسه پورولی راونگ بر سر دانش‌آموزان فروریخت و باعث ایجاد رعب و وحشت بین آنان شده است».

پدر فاطمه ‏زهرا، همان دختر دانش‌آموزی که در تصویر گریه‌کنان به این سو و آن سو نگاه می‌کند به رکنا گفته است: «به دلیل ریخته‏ شدن سقف دو روز است که مدرسه دخترم تعطیل است و دانش‌آموزان بلاتکلیف مانده‌اند. فاطمه‏زهرا از آن روز آن‏قدر ترسیده است که شب‌ها از خواب می‌پرد و می‌گوید سقف الان می‌ریزد». وی ادامه داد: «بار‌ها سقف مدرسه ریخته است و هیچ‏کس پاسخگوی ما نیست. ۴ فرزند دارم که کوچک‌ترین آن‌ها فاطمه‏زهرا است. با مشکلات زیادی روبه‏ رو هستیم که این اتفاق نیز خودش برای ما دردسر شد. خدا را شکر می‌کنم که بلایی سر دخترم نیامد، اما در این وضعیت اقتصادی ۲۰۰ هزار تومان برای دکتر دخترم هزینه کردم و هیچ مسئولی نیامد که حال فرزندم را جویا شود یا کمک‏‏‏ هزینه‌ای بدهد». پدر این دانش‌آموز می‌گوید فیلم را یکی از دلسوزان گرفته است اظهار کرد: «مسئولان مدرسه همیشه دلسوز بچه‌ها بودند و نگران سلامت آنها. تمام مدرسه خراب است و کاری از دست آن‌ها بر‏نمی‌آمد، اما مثل اینکه هدف از گرفتن این فیلم این بود که مسئولان به فکر این مدرسه و امنیت دانش‌آموزان باشند».

وقتی انتشار فیلم در فضای مجازی نتیجه می‌دهد.

اما انتشار این فیلم و پیگیری‌های رسانه‌ای بالاخره جواب داد تا مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان از بازسازی مدرسه و انتقال موقت دانش‌آموزان تا پایان بازسازی به یک فضای آموزشی دیگر خبر داد. سرپرست اداره‏‏کل نوسازی مدارس هرمزگان دیروز گفت: «مقرر شد دانش‌آموزان مدرسه شهید پورولی روستای راونگ به یک واحد آموزشی دیگر که در ۴۰۰ متری آن قرار داشته و فضایی نسبتا مناسب‌تر دارد انتقال داده شوند و از آن استفاده کنند تا مهر آینده عملیات نوسازی آن تکمیل شود». سید‏‏فخرالدین هاشمی در حاشیه بازدید از فضای آموزشی غیر‏استاندارد در روستای راونگ میناب در گفتگو با ایسنا، گفت: «مطابق گزارشی که در فضای مجازی مبنی بر تخریب سقف یک مدرسه در شهرستان میناب منتشر شده بود به همراه یک تیم بازرسی و نظارتی به این منطقه اعزام شدیم». سرپرست اداره‏ کل نوسازی مدارس هرمزگان، افزود: «در این بازدید مشاهده شد که گچ‏‏کاری سقف یکی از کلاس‌ها ریزش کرده است». وی تصریح کرد: «با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی بودند این اتفاق موجب دلهره و نگرانی آن‌ها شده بود». سرپرست اداره‏ کل نوسازی مدارس هرمزگان اظهار کرد: «در حال حاضر شهرستان میناب دارای ۸۰ فضای آموزشی غیر‏استاندارد است که ۳۰ واحد از آن‌ها هم اکنون در حال ساخت است». هاشمی خاطرنشان کرد: «در دو سال گذشته نیز ۴۰ فضای آموزشی غیر‏استاندارد، نوسازی و بهسازی و تحویل آموزش و پرورش میناب شده و روند احداث فضا‌های آموزشی که مشکلات دارند در حال سپری شدن است».

حال باید دید که وعده بازسازی مدرسه عملی خواهد شد و آیا «فاطمه‏زهرا» و سایر دانش‌آموزان مدرسه پورولی می‌توانند با خیال آسوده به درس خواندن ادامه دهند؛ شاید پیگیری شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها کمک‏‏کننده باشد.

مدرسه «پورولی»، یکی از هزاران

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ۲۸ آبان‌ماه امسال در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز گفته بود: «در مجموع حدود ۳۰ درصد مدارس ایران نیازمند توجه ویژه برای مقاوم‌سازی و بازسازی هستند؛ به طوری که از این تعداد ۱۲ درصد مدارس تخریبی و ۱۸درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند». مهر‌الله رخشانی‌مهر، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم گفته است: «بیشترین کلاس‌های تخریبی به‌ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار دارند و بیشترین مدارس نیازمند مقاوم‌سازی نیز به‌ترتیب در تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و خوزستان هستند».

گذر سال‌ها بر مدارس جای خود، رویداد‌هایی مثل سیل و زلزله هم باعث شده‌اند که مدارس مناطق آسیب دیده نیازمند توجه ویژه‌تری هم باشند. همچنین این حوادث نشان می‌دهد که مسئله مدارس فقط نوسازی نیست، بلکه باید به مقاوم‌سازی مدارس در برابر حوادث و بلایای طبیعی هم توجه شود. این فارغ از شرایطی است که مدارس را به دلایلی مثل آلودگی هوا یا استفاده به عنوان مکان‌های اسکان موقت یا مدیریت بحران در شرایط خاص تعطیل می‌کند. آسیب‌های مادی و معنوی تعطیلی مدارس، به‏ویژه به دلایل ایجاد احساس ناامنی در دانش‌آموزان بر آموزش و پرورش آن‌ها و حتی اثرگذاری بر افکار عمومی قابل توجه است. هر‏چند لایحه بودجه سال آینده در شرایط کسری بودجه ۹۸، شرایط اقتصادی خاص کشور و نحوه تخصیص در این لایحه مورد انتقاد‌های فراوان قرار دارد، اما می‌توان اشاره کرد که دولت در بودجه ۹۹ اعتباری بیش از گذشته برای عمران مدارس در نظر گرفته، به طوری که در سال آینده بیش از ۵۶۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است. این رقم در سال ۹۸، ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که خود نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. هر‏چند به بخشی از این افزایش اعتبار، باید تورم هزینه‌های ساخت و بازسازی مدارس را هم اضافه کرد. نباید فراموش کرد که با این آمار، مدرسه پورولی راونگ میناب، تنها مدرسه فرسوده ایران نیست و البته فرسودگی هم تنها مشکل مدارس نیست. هر‏چند انتشار این تصاویر در بسیاری موارد باعث پیگیری و رسیدگی مسئولان به وضعیت پیش آمده شده است، اما همچنان دانش‌آموزان بسیاری هستند که به دور از رسانه‌ای شدن یا مورد توجه قرار گرفتن مشکلات‏شان در شبکه‌های اجتماعی در راه تحصیل خطر می‌کنند. جان و روان دانش‌آموزان را نمی‌توان یک روز هم به خطر انداخت؛ در نتیجه برای هر کاری فردا هم دیر است!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 17 دی 1398، کدخبر: 150239 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین