پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
حاتم شاکرمی معاون وزیر کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال این است که به مقاوله‌نامه ۱۷۶ سازمان جهانی کار که موضوع ارتقای ایمنی در معادن است، بپیوندد. موضوع پیوستن به این مقاوله‌نامه الان در کمیسیون دولت است و به عنوان لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

شعار سال:معاون وزیر کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال این است که به مقاوله‌نامه ۱۷۶ سازمان جهانی کار که موضوع ارتقای ایمنی در معادن است، بپیوندد. موضوع پیوستن به این مقاوله‌نامه الان در کمیسیون دولت است و به عنوان لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان توسعه و نوسازی معادن وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست، امروز ۱۷ دی ماه تفاهم‌نامه‌ای در راستای افزایش ایمنی معادن امضا کردند.

حاتم شاکرمی (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با اشاره به اینکه امروز حدود ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن مشغول به کار هستند، اظهار داشت: وجود منابع معدنی سرشار در کشور ما می‌تواند مزیتی در راستای اقتصاد مقاومتی باشد و خیلی به کشور کمک کند.

وی افزود: چندی پیش برای مذاکره و عقد قرارداد در خصوص صادرات میگو به مسکو رفته بودیم. آنجا از من پرسیده شد که توان صادرات شما چقدر است. من گفتم که ایران ۲۰ هزار تن تولید میگو دارد که بخشی را به مصرف می‌رساند و ۱۲ هزار تن از آن را می‌توان صادر کرد.

شاکرمی خاطرنشان کرد: آن‌زمان به ما گفتند که مصرف بازار روسیه ۸۰۰ هزار تن است. شما با این مساحت ساحلی که دارید، حداقل باید ۵۰۰ هزار تن در سال تولید داشته باشید.

وی افزود: این بخشی از ظرفیت‌های کشور ما برای اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد و نیاز به جدیت و پیگیری دارد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی و از این نگاه باید نحوه استفاده، استخراج و بهره‌برداری از معادن باید مورد بازنگری قرار بگیرد، تصریح کرد: در راستای بهره‌برداری مطلوب از معادن باید روش بهره‌برداری فعلی معادن مورد بازنگری قرار بگیرد تا دستاوردهای مهمی داشته باشیم.

او ادامه داد: اگر بتوانیم بهره‌برداری از معادن را مکانیزه کنیم و روش‌های سنتی را کنار بگذاریم، به درجاتی ایمنی در معادن نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر صیانت از نیروی انسانی شاغل در معادن، این مساله منجر به استفاده مطلوب از ظرفیت‌های معادن نیز خواهد شد.

شاکرمی با اشاره به اینکه اگر در ساختار فرایند استخراج، اصلاح اساسی انجام ندهیم، ایمنی کاری که مدنظر کارشناسان ایمنی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تحقق نمی‌یابد، تصریح کرد: روش‌های سنتی مخاطرات خودش را دارد. وقتی روش‌های استخراج مکانیزه نیست، هر قدر تجهیزات ایمنی را فراهم کنیم، نمی‌توانیم به صورت موثر حوادث کار را کاهش دهیم. بازنگری اساسی اگر انجام نشود، نمی‌توان ایمنی را به حد مطلوبی تامین کرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه اجتماعی مکانیزه کردن فرایند تولید باعث افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح ایمنی کار می‌شود، گفت: ما امروز معادنی داریم که بهره‌وری معادل ۹۰ برابر معادن دیگر دارد. به میزانی که بهره‌وری بالا می‌رود، حوادث کار کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه به موضوع ایمنی در معادن باید به عنوان یک موضوع ملی مورد توجه قرار داد، تاکید کرد: در سال ۹۵ تعداد ۳۶ مرگ ناشی از حوادث کار را در معادن داشتیم. در سال ۹۶ مرگ ناشی از حوادث در معدن به ۸۴ مرگ می‌رسد که حادثه یورت تاثبر زیادی در بالا رفتن این عدد داشته است.

او ادامه داد: به عقیده من شورای عالی معادن باید به عنوان یک موضوع ملی به ایمنی توجه کند. استانداردسازی، آموزش، قانون و مقررات و تجهیزات نیز بخش‌های مهمی از بحث ایمنی را تشکیل می‌دهد.

شاکرمی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه وزارت کار با ایمیدرو به استانداردسازی تجهیزات کمک خواهد کرد. یکی از مشکلات معادن ما تجهیزات غیراستاندار و شرایط غیراستاندارد در محیط معادن است.

او ادامه داد: سه حادثه بزرگ در دنیا در مورد معادن معروف هستند که در فرانسه در سال ۱۹۰۶، در چین در سال ۲۰۱۷ و در ایران معدن یورت اتفاق افتاده است. هر سه حادثه نیز به خاطر ایجاد جرقه الکتریکی بود.

او ادامه داد: در شرایط تحریم در رابطه با تحریم باید به سمت بومی‌سازی برویم و از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی بهره بگیریم.

شاکرمی با تاکید بر اینکه نباید در لغو مجوز معادن غیراستاندارد تعارف داشته باشیم، گفت: باید مجوز بهره‌برداری معادن ناایمن را لغو کرد. حداقل استانداردهای ایمنی باید رعایت شود. ما تعدادی از آنها را به قوه قضاییه معرفی کردیم. همین مسئله می‌تواند کارفرمایان را مکلف به استانداردسازی کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با ادغام ظرفیت‌های ایمیدرو و وزارت کار می‌توان در راستای استانداردسازی تجهیزات معادن بهره برد. یکی از مصیبت‌های ما واردات تجهیزات ایمنی غیراستاندارد است. حسن‌آباد تهران پر از تجهیزات غیراستاندارد است. ما باید بتوانیم بر استانداردسازی تجهیزات ایمنی نظارت کافی را داشته باشیم و از ظرفیت دانشگاه‌های صنعتی استفاده کنیم. آنها صاحب توانمندی‌های خوبی هستند.

وی افزود: بعد از امضای تفاهم‌نامه وزارت‌کار و ایمیدرو برای ارتقای ایمنی در معادن باید همه مباحث با جدیت پیگیری شود.

شاکرمی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال این است که به مقاوله‌نامه ۱۷۶ سازمان جهانی کار که موضوع ارتقای ایمنی در معادن است، بپیوندد. موضوع پیوستن به این مقاوله‌نامه الان در کمیسیون دولت است و به عنوان لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:17دی1398،کد خبر: 856565،www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین