پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سرقینی در حالی طی دستوری ویژه رئیس سازمان حمایت را مکلف کرده، تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد که این سازمان، کار و وظیفه‌ای غیر از این و همچنین توانی بیش از این ندارد.
شعار سال:  جعفر سرقینی طی دستوری ویژه سازمان حمایت را مکلف کرده است تا تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها را با اهتمام جدی در اولویت کاری خود قرار دهد.

*** تشدید نظارت و بازرسی یا شیوی رسانه‌ای؟
سرپرست وزارت صنعت این نامه را، بدنبال اظهارات رئیس جمهور در جلسه اخیر هیات دولت مبنی بر اینکه علیرغم فراوانی کالا در بازار و شرایط مناسب تولید، قیمت‌ها غیرمنطقی و غیرمنصفانه است، خطاب به رئیس سازمان حمایت نوشته است، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه تولید و بازار، در واقع یک شوی رسانه‌ای است تا اقدامی هدفمند و موثر بر رفع مشکلات نظارت، بازرسی و کنترل قیمت کالا‌ها در بازار.


*** سه نکته منفی در نامه سرپرست وزارت صنعت

در دستور سرپرست وزارت صنعت، سه نکته منفی قابل توجه و تامل وجود دارد. اولا جدا از زیر سوال بردن عملکرد سازمان حمایت که از زیرمجموعه‌های خود می‌باشد، به مشکلات مدیریتی وزارتخانه متبوع خود و سایر دستگاه‌ها مسئول دولتی اذعان می‌کند.

سرقینی در نامه خود به رئیس سازمان حمایت نوشته است: “در کشور مشاهده می‌شود برخی از اشخاص سودجو با احتکار کالا و عدم عرضه به موقع و عدم رعایت قیمت‌ها به هر طریقی موجب کمبود کالا و افزایش کاذب قیمت‌ها شده‌اند”.

حال سوال اینجاست که پیشگیری و جلوگیری از این مشکلات در سطح جامعه برعهده کدام دستگاه است؟

آقای سرقینی مگر غیر از این است که تولید، تامین و نظارت برعهده وزارتخانه تحت مدیریت شما است؟

اگر برعهده شما است که هست، چرا تا الان بگونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام نشده است که در حال حاضر کشور با چنین شرایطی روبرو نشود؟

پس، آقای سرپرست، فکر نمی‌کنید، به جای دستور و نامه زدن در تبعیت از مافوق و انداختن مسئولیت بر گردن یک سازمان، باید خیلی قبل از این فکر و اقدامی می‌شد؟


*** آشنا نبودن با ظرفیت سازمان حمایت

نکته قابل توجه و تامل دیگر که آقای سرقینی با نامه خود به رئیس سازمان حمایت به آن اذعان کرد، آشنا نبودن ایشان با سازوکار نظارت و بازرسی سازمان زیرمجموعه خود و مهمتر از آن، بی‌اطلاعی از میزان ظرفیت و توانایی این مجموعه است؟

آقای سرقینی شما به رئیس سازمان حمایت نامه نوشتید و دستور دادید که باید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.

آقای سرپرست، مگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کار دیگری غیر از نظارت و بازرسی و کنترل قیمت‌ها دارد؟

اگر این کار را در اولویت نگذارد، چه کار دیگری را باید در اولویت قرار دهد؟

اگر این را می‌دانید که حتما در این حد را مطلع هستید، علت نوشتن این نامه، چیزی جز یک شوی رسانه‌ای است؟

نکته مهمتر و قابل توجه این است که شما حتی از ظرفیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه مسئولیتی که برعهده دارد، اطلاع ندارید.

ده‌ها بار مسئولین سازمان حمایت در رسانه‌های مختلف حاضر شدند و در پاسخ به این سوال که چرا توجه بیشتری به نظارت و کنترل قیمت‌ها ندارید، صراحتا اذعان کردند که توان و ظرفیت مجموعه ما از نظر نیروی انسانی و امکانات بیش از این نیست.

آیا شما اطلاع ندارید که تعداد نیروی انسانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مقابل تعداد بازارها، فروشگاه‌ها و اماکن عرضه کالا، آنقدر ناچیز است که حتی همکاران شما از بیان آن خودداری می‌کنند؟

آیا شما از کمبود‌های سازمان حمایت که رئیس آن معاون شما می‌باشد و یکی از سازمان‌های مهم تحت مدیریت شما است، اطلاع ندارید؟

اگر اطلاع ندارید که وای به حال این وزارتخانه و اگر اطلاع دارید که حتما بواسطه تجربه حضور چندین ساله خود در این وزارتخانه از آن اطلاع دارید، پس قبول کنید که زدن این نامه چیزی جز یک شوی رسانه‌ای نیست؟


*** راهکار دادن به جای دستور دادن

سومین و مهمترین نکته قابل توجه و تامل در نامه سرپرست وزارت صنعت به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که نشان می‌دهد، ایشان هیچ راهکاری برای رفع مشکلاتی که در نامه خود به آن اذعان و اشاره دارد، ندارد.

آقای سرقینی از شما به عنوان سرپرست یا وزیر یا شخصی که مسئولیت مدیریت وزارتخانه‌ای به این عظمت و وسعت را برعهده دارد، انتظار می‌رود که ضمن بیان یک مشکل فقط به دستور و توصیه بسنده نکنید.

از یک مدیر یا مسئول انتظار می‌رود ضمن بیان مشکلات به مدیران و نیرو‌های زیرمجموعه خود، راهکار ارائه دهد نه اینکه فقط دستور بدهد اقدامی که تنها وظیفه ذاتی آن مجموعه محسوب می‌شود، در اولویت قرار گیرد.

آقای سرقینی، حکایت این رویکرد شما، حکایت شخصی است که به نیرو‌های خود دستور می‌دهد کار غیرممکنی را ممکن کنید و اصلا هم به من ربطی ندارد چطور و چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید.


*** مشورت با همکاران در سازمان حمایت

آقای سرقینی، آیا بهتر نبود قبل از تهیه و ارسال چنین نامه‌ای که هیچ خروجی مثبتی، جز پیام شما به آقای رئیس جمهور که صد در صد مجری دستورات ایشان خواهید بود، نداشت، با همکاران خود در سازمان حمایت مشورت می‌کردید؟

یا حداقل به اظهارات این اشخاص توجه می‌کردید؟

حدود دو شب قبل از انتشار نامه حضرتعالی بود که معاون سازمان حمایت وقتی بصورت تصویری در برنامه زنده شبکه خبر حاضر شد، صراحتا اعلام کرد که ضعف نظارتی در دستگاه متبوعش وجود ندارد و هرچه در سطح بازار در بخش نظارت می‌بینید، با استفاده از توان حداکثری نیروی انسانی و امکاناتی است که در اختیار وزارت صمت است.

اما آقای سیدجواد احمدی که به نمایندگی از سازمان حمایت در این برنامه حضور داشت، در صحبت‌های خود به یک نکته مهم نیز اشاره کرد که به آن توجه نشد که بهترین مخاطب این نکته، حضرتعالی هستید.


*** استفاده از نظارت هوشمند به جای نظارت سنتی

ایشان در صحبت‌های خود پیرامون راهکاری برای افزایش کمی و کیفی نظارت‌ها بر بازار به نظارت هوشمند اشاره کرد که می‌تواند علیرغم محدودیت نیروی انسانی و امکانات در این حوزه، کمک قابل توجه‌ای به شما و همکارانتان در حوزه نظارت و کنترل قیمت‌ها در بازار بکند.

در این یادداشت، فرصتی برای پرداختن به ویژگی‌ها و باید‌ها و نباید‌های نظارت هوشمند نیست، اما این مورد علیرغم اینکه باید خیلی بیش از این آغاز می‌شده و تا حدی اجرای آن زمانبر خواهد بود، اما همین الان نیز توجه ویژه به این حوزه می‌تواند کمک ویژه‌ای به دولت به صورت عام و وزارت صمت به صورت خاص در نظارت بر بازار بکند.

در نتیجه، آقای سرقینی بهتر بود در نامه خود به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دستور می‌دادید برای نظارت بایسته و شایسته بر بازار و کنترل قیمت‌ها، بیش از پیش نظارت هوشمند را تقویت و آن را جایگزین نظارت سنتی کنید.


*** توپ را به زمین دیگران انداختن فایده‌ای ندارد

آقای سرقینی شما در بخشی از نامه مذکور خود سعی می‌کنید تا حدی پای سایر دستگاه‌های مسئول در این حوزه را وسط بکشید و از همکاران خود می‌خواهید با همکاری آنها، اقدامات نظارتی و کنترلی خود را انجام دهند.

در رابطه با این موضوع نیز باید خدمت شما عرض کنم، این سازمان‌ها قبل از این نیز به سازمان حمایت در نظارت و کنترل بازار کمک می‌کردند و حتما بعد از این نیز کمک خواهند کرد، اما سوال اینجاست که آیا شما فکر می‌کنید وضع این سازمان‌ها از سازمان حمایت شما بهتر است؟

آیا می‌دانید نیروی انسانی و امکانات حوزه بازرسی و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی، بدتر از سازمان حمایت نباشد، بهتر نیست؟

پس خیالتان راحت باشد، به امید شخص و مجموعه‌ای نباشید که دردی از شما و کشور دوا نمی‌کند و به جای این نامه‌ها که متاسفانه عنوانی جز شوی رسانه‌ای نمی‌توان به آن داد، سعی کنید با استفاده از افراد با تجربه و دلسوز که در زیرمجموعه شما نیز وجود دارد، اقداماتی متناسب با ظرفیت موجود را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.


*** کارگروه نظارت بر بازار

در پایان می‌توان پیشنهاد داد: در این شرایط همه دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی و مسئول در نظارت و کنترل بازار در کارگروهی فرادستگاهی با عنوان “کارگروه نظارت بر بازار” جمع شوند و کلیه امکانات و نیروی انسانی خود را طی یک مدیریت و برنامه مشترک و با استفاده از ابزار‌های نظارت هوشمند، به میدان بیاورند تا انشاا… بتوانیم در پایان، پیروز این جنگ اقتصادی باشیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صنایع پرس، تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۱۵۹۸۱، sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین