پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه غیرمنتظره‌ نیست، گفت: داشتن روابط راهبردی با روسیه مستلزم همکاری‌هایی همچون مبارزه با تروریسم است.

شعارسال: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تحولاتی که ظرف چند هفته اخیر رخ داده کاملاً غیرقابل‌ پیش‌بینی بود و این تحولات هم در ترکیه، هم در اروپا و هم در غرب آسیا و سوریه تأثیرگذار خواهد بود.

علی اکبر ولایتی در دیدار با میشائیل اشپیندل، معاون صدر اعظم و وزیر خارجه سابق اتریش افزود: وضعیت دنیا به صورت عام و وضعیت آسیای غربی و شمال آفریقا به صورت خاص، نسبت به گذشته مشکل‌تر شده و مشخص نیست در حال حاضر دنیا به چه سمتی حرکت می‌کند.

وی با بیان این که «نمی‌دانیم در آینده جهان چند قطبی خواهد شد»، اظهار کرد: معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای در حال تغییر است و نمی‌دانیم موازنات سیاسی آینده چه خواهد شد.

ولایتی تأکید کرد: دقیق‌ترین و باتجربه‌ترین سیاستمداران نیز نمی‌توانند وضعیت سیاسی و موازنات آینده را پیش‌بینی کنند لذا هر تصمیم سیاسی احتیاج به احتیاط بیشتری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که هر نوع گفت‌وگو و تبادل نظر بسیار ضروری است، اظهار کرد: ضرورت دارد که فاصله بین گفت‌وگوها به خصوص بین موسسات مطالعاتی بیشتر شده و به تبع آن محدودیت‌ها نیز کمتر شود.

ولایتی با بیان این که وضعیت کنونی سوریه در یک سال پیش برای کسی قابل پیش‌بینی نبود، افزود: وضعیت اوکراین نیز در سه سال پیش با وضعیت کنونی هرگز قابل پیش‌بینی نبوده است.

وی تأکید کرد: چند ماه پیش حتی پیش‌بینی حوادث ترکیه نیز ممکن نبود و باید گفت که تحولات ترکیه علاوه بر اروپا در غرب آسیا و سوریه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

ولایتی گفت: هر فراز و نشیبی که ایران داشته، اتریش ارتباط خود را با ایران حفظ کرده و دو کشور در همه حوزه‌ها ارتباط نزدیک کاری و دوستانه داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نگاه جدید ایران، نگاه به شرق است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با روسیه، نگاهی راهبردی و جامع‌الاطراف و در سطح همکاری‌های سیاسی، دفاعی و اقتصادی است.

وی افزود: نگاه به شرق مستلزم اجزائی است که از جمله این اجزا، داشتن ارتباط راهبردی با کشورهایی مانند روسیه و چین است. زمانی که آمریکایی‌ها و متحدانشان و صهیونیست‌ها به کشورهای زنجیره‌ای مقاومت مثل سوریه، لبنان و عراق حمله می‌کنند و بنایشان بر آن است که زنجیره مقاومت را از هم بپاشانند، دولت قانونی سوریه را سرنگون کنند و از 80 کشور جهان مزدوران آدمکش را گسیل می‌کنند تا مردم بیگناه کشورهای منطقه را از بین ببرند، طبیعی است که ایران در مقابل آنها بایستد؛ همان‌طور که روسیه می‌ایستد.

ولایتی گفت: در طی این ماه‌هایی که گذشت، جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرارهای متعددی گذاشتند که در برابر این تهاجم بایستند. از جمله این قرارها این همکاری‌های دفاعی است که اخیرا مشاهده کردید. این کاملا طبیعی و پیش‌بینی شده است و امر غیر منتظره‌ای نیست. بنابراین نگاه جمهوری اسلامی به رابطه خود با روسیه یک نگاه راهبردی و جامع‌الاطراف است.

وی در ادامه در خصوص نگرانی آمریکا در این خصوص گفت: این امر چندان غیرمترقبه نیست. اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رأی آمریکا نیست و تفسیر به رأی آمریکا نیز ملاک ما نبوده و برایمان قابل قبول نیست.

ولایتی با بیان این که حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط بین‌الملل است، اظهار کرد: تفسیرهای آمریکا را قبول نداریم و ایران از متحدان منطقه‌ای و سوریه دفاع می‌کند. کمک به سوریه مانند کمک به عراق بر اساس خواست دولت قانونی این کشور است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 27مرداد1395، کدخبر: 132993: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین