پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
بیماری هراس‌آور کرونا که در پشت مرزهای کشور کمین کرده است و دولتمردان نیز ورودش به خاک ایران را دور از ذهن و غیرمنتظره نمی‌دانند، آهسته آهسته به کشور نزدیک می‌شود. گویا مسئولان با چراغ سبز به ادامه پروازهای بین ایران و چین ناخواسته دارند پایش را به کشور باز می‌کنند.

شعارسال:دیروز عصر خبری بر تارنمای رسانه‌ها قرار گرفت که باعث وحشت و هراس بسیاری از مردم شد. این خبر ترسناک از بستری شدن یک نفر در اصفهان به دلیل مشکوک بودن به بیماری کرونا حکایت داشت.
از آنجا که در روزهای گذشته شایع‌های زیادی در مورد ابتلای هموطنان به این بیماری در شهرهای مختلف منتشر و بلافاصله نیز تکذیب می‌شد، همه امیدوار بودند این مورد هم مانند موارد مشابه گذشته تکذیب شود، اما سخنان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این خیال خوش، نقطه پایان گذاشت.
فرد مشکوک به کرونا با گردشگران چینی در تماس بوده است
«آرش نجیمی» خبر شناسایی و بستری کردن یک مورد مشکوک ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان فارابی این شهر را تایید کرد و گفت: «این فرد ۲۹ ساله شب گذشته با علائم تب و سرفه که بین این بیماری و بیماری‌های هم‌خانواده آن مشترک است، در بیمارستان فارابی بستری شد.»
وی اظهار داشت: «از آنجا که بیمار مذکور کارمند فرودگاه و با گردشگران چینی در تماس بوده، برای رعایت احتیاط به عنوان مشکوک به ابتلاء به بیماری کرونا، تحت مراقبت قرار گرفته است.»
نجیمی با اشاره به ارسال جواب آزمایش این فرد مشکوک به ابتلاء به کرونا به آزمایشگاه ویروس‌شناسی تهران، تصریح کرد: تشخیص و ارسال جواب آزمایش این فرد مشکوک به ابتلاء به کرونا زمان مشخصی ندارد، اما تا زمانی که جواب آزمایش به دست ما نرسد، هیچ اظهارنظری نمی‌توانیم راجع به بیماری این فرد کنیم.


وزارت بهداشت احتمال ورود کرونا به اصفهان را تایید کرد
بعد از تایید آرش نجیمی وزارت بهداشت نیز به خبر احتمالی ورود کرونا به اصفهان واکنش نشان داد. مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد خبر مشاهده برخی از علائم ویروس کرونا برای کارمند فرودگاه اصفهان به رسانه‌ها توضیحاتی ارائه داد.
کیانوش جهانپور در این زمینه  گفت: «ما مشکوک بودن این فرد به ویروس کرونا را تایید می‌کنیم، آزمایش‌ها از این فرد اخذ و به تهران ارسال شده و ایشان هم اکنون در بیمارستان فارابی در بخش ایزوله هستند».
او با اشاره به این که بعد از ۲ بار انجام آزمایش روی این فرد نتایج را اعلام می‌کنند، توضیح داد: «این اولین موردی نیست که فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایران مشاهده می‌شود، اما بعد از انجام‌ آزمایش مشخص شد که هیچ کدام از این افراد به این ویروس مبتلا نیستند.»
اگرچه خبر ابتلای کارمند فرودگاه اصفهان برای ساعاتی باعث وحشت و نگرانی در بین مردم شد، اما دیروز عصر مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مرخص شدن فرد مشکوک به بیماری کرونا خبر داد. آرش نجیمی عصر روز یکشنبه به ایرنا گفت: این فرد که از کارمندان فرودگاه اصفهان است، شب گذشته با علائم تب و سرفه، بستری و تحت مراقبت قرار گرفت. وی یادآور شد: فرد مزبور به‌دلیل برطرف شدن علائم و بهبود حال، هم‌اکنون از بیمارستان ترخیص شده و احتمال ابتلایش به بیماری کرونا منتفی است.
دیروز در حالی سخنگوی وزارت بهداشت پشت تریبون گلوی خود را صاف کرد و از تایید ورود احتمالی کرونا به ایران سخن گفت که کشورهای دیگر برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشورشان اقدامات جدی بیشماری انجام می‌دهند، از متوقف کردن پروازها گرفته تا ممانعت از ورود چینی‌ها به کشورشان تا تخصیص دادن کریدور جداگانه در فرودگاه‌ها و.... اما در کشور ما که کرونا به پشت در هم رسیده است، گویا سخن از مقابله با کرونا فقط به ژست برخی از مسئولان تبدیل شده است و به رغم قول و قرارهای بسیار اما هنوز کسی اقدام عملی را شاهد نبوده است.


ادامه پروازهای بین ایران و چین
همین دو روز گذشته بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت از توقف پروازهای چینی به کشور خبر داد و مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز از تعلیق موقت پروازهای مستقیم بین ایران و چین به دلیل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع آن به داخل کشور سخن به زبان آورد. و علی کاشانی گفت به دستور معاون اول رئیس‌جمهور پروازهای مستقیم ایران به چین و بالعکس به طور موقت تعلیق شد، اما خبرهای منتشر شده از فرودگاه امام خمینی عکس این ماجرا را نشان می‌دهد و پروازها از چین به ایران به دلایل نامعلومی همچنان تداوم دارد.
با وجود تعلیق پروازهای رفت و برگشت چین که روز جمعه ابلاغ شد. ساعت ۴:۲۸ و ۵:۱۶ صبح شنبه(۱۲ بهمن ماه) دو پرواز از چین به کشورمان «شانگهای به ایران» و «گوانگ ژو به ایران» انجام شده است.
در پی فرود دو هواپیمای ماهان از شانگهای و گوانگ‌ژو با وجود تعلیق پروازهای رفت و برگشت چین، مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام اعلام کرد: این دو پرواز، آخرین پروازهای چین بود که انجام شد و دلیل آن هم این بود که شرکت هواپیمایی ماهان این پروازها را پیشتر به چین انجام داده بود و نمی‌توانستیم هواپیماها را در چین نگه داریم.
اگر چه مدیر روابط عمومی روز شنبه گفته بود دو پروازشرکت ماهان آخرین پروازهای چین است، اما روز یکشنبه سه پرواز دیگر از چین به ایران وارد شد.
پرواز شماره ۵۰۷۸ ماهان ساعت ۴:۳۰ دقیقه از پکن به تهران، پرواز شماره ۵۰۷۶ ماهان از شانگهای به تهران ساعت ۴:۴۶ دقیقه در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود آمد و پرواز شماره ۵۰۸۰ ماهان نیز از مبدأ گوانگ ژو ساعت ۵:۱۹ دقیقه در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.
در حالی دیروز یکشنبه فرودگاه امام میزبان سه پرواز از چین بود که ۴۸ساعت از صدور دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی گذشته است و روز شنبه نیز وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران از توقف کامل پروازهای رفت و برگشت چین خبر داده بود.
بعد از گذشت دو روز از خبر توقف پروازهای چینی، پرواز به مقصد این کشور کماکان نه تنها این پروازها به قوت خود باقی است بلکه خبرهای تایید نشده‌ای نیز حاکی از آن است از آن جا که در کشورهای همسایه مانند قطر و... پرواز‌های چین را تعلیق کردند.
فرودگاه بین‌المللی تهران به محل جولان چینی‌ها تبدیل شده است و ایرلاین‌های ایرانی در حال رفت و آمد بین فرودگاه امام و فرودگاه شهرهای مختلف چین هستند. دست و دل بازی ایرلاین‌های ایرانی در رفت و آمد به چین تا آن جا پیش رفته است که به گوش مقامات چینی نیز رسیده است، به نحوی که سفیر چین در تهران در توئیتی به زبان فارسی از اعلام تمایل مدیرعامل هواپیمایی ماهان با این کشور برای ادامه همکاری ها خبر داد.
در حالی که ایرلاین‌های ایرانی دست رد به سینه چینی‌ها نمی‌زنند و در مسیر هوایی ایران و چین در حال رفت و آمد هستند که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان پروازهای خود به چین را تا اطلاع ثانوی کنسل کرده اند.
خطوط هوایی دلتا در آمریکا، آمریکن ایرلانز، شرکت های هوایی نظیر لوفت هانزا (آلمان)، ایر کانادا، یونایتد ایرلاینز(آمریکا)، کاتای پاسیفیک(هنگ کنگ)، ایر ایندیا(هند)، فین ایر(فنلاند) و همچنین خطوط هوایی کره جنوبی پروازها به چین را به حالت تعلیق درآورده اند. به طور کلی پروازها از ۳ قاره جهان به چین در شرایط فعلی به حالت تعلیق درآمده است.
تداوم پروازهای بین ایران و چین با توجه به احتمال بالای انتقال این ویروس چینی نگرانی‌ها و سوالات زیادی را ایجاد کرده است. سوالاتی از این قبیل در این شرایط خاص که تمام کشورهای درهای خود را بر روی چین بسته‌اند تداوم این پروازها با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ مگر شهروندان ایرانی ساکن ووهان چین بیش از ۷۰ نفر هستند که با یک هواپیما امکان جابه‌جایی‌شان نباشد؟
آیا زنگ خطر این بیماری وحشتناک که برخی آن را به انقراض نسل بشر گره می‌زنند، هنوز به گوش مسئولان نرسیده است؟ چه موضوعی بر سلامت مردم ارجحیت و اولویت دارد که مسئولان در تعلیق پروازهای بین ایران و چین تعلل می‌کنند؟
آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا اقدامات سختگیرانه‌ای انجام می‌دهند و به شعارها و کلمات اکتفا نمی‌کنند. اکنون که زمزمه‌های شیوع کرونا بلندتر از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد مردم انتظار دارند مسئولان کلان کشوری سلامت جامعه را در اولویت قرار دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار:14بهمن ماه 1398، کد خبر:www.hamdelidaily.ir،519

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین