پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رای مهم‌ترین موضوعی است که این روزها در کلام بزرگان و مسوولان مورد تاکید قرار می‌گیرد و این درحالی است که برخی جریان‌های سیاسی با آفرینش دوگانه‌های با غیرت و بی‌غیرت با عرضه و بی‌عرضه و برخی دیگر هم با حضور کم‌رنگ در انتخابات این حضور را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند.
شعارسال: ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رای مهم‌ترین موضوعی است که این روزها در کلام بزرگان و مسوولان مورد تاکید قرار می‌گیرد و این درحالی است که برخی جریان‌های سیاسی با آفرینش دوگانه‌های با غیرت و بی‌غیرت با عرضه و بی‌عرضه و برخی دیگر هم با حضور کم‌رنگ در انتخابات این حضور را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند.
 
بزرگان و مسوولان نظام به فاصله دو هفته تا انتخابات مجلس یازدهم برگزاری باشکوه این انتخابات را بیش از هر موضوع دیگری ضرورت این روزهای کشور می‌دانند. رهبر انقلاب روز چهارشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت چهل ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات مجلس در دوم اسفند، انتخابات را برای کشور و ملت، فرصتی بسیار بزرگ و برای دشمنان تهدید خواندند و تاکید کردند: برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق های رأی، تضمین کننده امنیت کشور خواهد بود زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند.»
 
رییس‌جمهوری هم در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد: «هر روزی که مردم به صحنه آمدند، آن روز، روز اوج انقلاب و تضعیف دیکتاتوری و همچنین تضعیف بدخواهان، نسبت به ملت بزرگ ایران بود و همین حضور مردم بود در ۱۲ بهمن و بالاخره در ۲۲ بهمن که این انقلاب را به پیروزی رساند.پس از انقلاب هم هر روز که مردم به صحنه آمدند، آن روز، روز پیروزی ما بود. امروز انتخابات مجلس است و فردا انتخابات ریاست جمهوری و پس فردا انتخابات خبرگان است. باید به هدف و به آثار بلندمدت مسأله نگاه کنیم که وحدت ملی و اعتماد ملی ما است.»
 
انتخابات اسفند 98 بیش از هر دوره دیگری نیازمند حضور گسترده مردم است و این موضوع از نگاه رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری دور نمانده است. برخی رفتارها اما از سوی هر دو جریان سیاسی موجب می‌شود خواسته یا ناخواسته این حضور کم‌رنگ شود.
 
حاشیه‌های سخنان کاندیداهای منتسب به اصولگرایان
 
کمپین‌های متنوع انتخاباتی در فضای مجازی به کمپین انتشار دارایی‌ها و اموال کاندیداهای انتخاباتی رسید و اصولگرایان به دلیل تکثر و تنوع نامزدها بیشترین اظهارنظرها را در قالب توییت، کامنت و پست به خود اختصاص می‌دهند. این میان برخی شائبه‌ها و ابهامات درباره میزان دارایی‌ها پرسش‌هایی را برای خوانندگان این مطالب ایجاد کرده و با پاسخ‌های عجیب روبرو می‌شود. برای مثال روز گذشته یکی از کاندیداها ابتدا فهرست دارایی و حقوق دریافتی خود را منتشر کرد. میزان دریافتی بالا بود و واکنش بسیاری برانگیخت اما نه به اندازه توییت دیگر آقای صداوسیمایی، زمانی که نوشت: «اگر در تهران کمتر از ۱۰میلیون درآمد دارید؛ پشتکار و غیرت ندارید! » پاسخی که بسیاری را وادار به واکنش درباره این دوگانه‌های عجیب در شرایط امروز کرد.
 
شهردار اسبق تهران هم به شیوه معمول یک ماه گذشته خود ضمن انتقاد مجدد از عملکرد دولت گفته است: «دعوا سر با عرضه و بی عرضه بودن است. سر اینکه چه کسی باورهای انقلاب را باور دارد که بتواند مشکلات را حل کند.» هرچند ویژگی‌های خاصی از سوی «محمدباقر قالیباف» درباره مفهوم با عرضه بودن ارائه نشده است و ابهامات درباره عملکرد او در دوران شهرداری با توجه به بازداشت و پرونده قضایی معاونش همچنان در اذهان عمومی وجود دارد اما این دوگانه‌ها همچنان در حال آفرینش و پردازش است.
 
این دوگانه‌ها که پیش از این با نام انقلابی و غیرانقلابی هم مطرح شده بود، واکنش رییس فراکسیون امید مجلس را برانگیخت و «محمدرضا عارف» با انتقاد از چنین تقسیم‌بندی‌هایی گفت: «عده‌ای می‌گویند می‌خواهند مجلس انقلابی تشکیل دهند مگر مجالس ده گانه که از ابتدای انقلاب شکل گرفت انقلابی نبوده است؟ چرا با واژه انقلابی می‌خواهید جریان ریشه‌دار و اصیل اصلاح طلب را حذف کنید؟ مگر انقلابی‌تر ازاصلاح‌طلبان سراغ د ارید؟ کسانی که مدعی انقلابی بودن هستند بسیاری از آنها هیچ نقشی در انقلاب نداشتند.»
 
اصلاح‌طلبان فهرست می دهند؟
 
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این هفته در نشست فوق‌العاده خود اعلام کرد که در حوزه انتخابیه تهران لیستی ارائه نخواهد شد و در دیگر حوزه‌های شهرها هم از تصمیم شعب شورا و احزاب حمایت خواهد کرد. این تصمیم اما به معنای عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست زیرا احزاب کوچک‌تر اصلاح طلب در پی انتشار فهرست و ائتلاف با یکدیگر هستند. در این زمینه «محمدرضا راه چمنی» دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی گفته است: «حدودا دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلا "اصلاح‌طلبان پایتخت" برای تهران فهرستی را معرفی کنند.»
 
«سعید نورمحمدی» عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم گفته است: «برای ارائه لیست با یکی از احزاب همسو در حال رایزنی هستیم.»  برخی خبرهای تایید نشده هم اسامی احزابی که خواهان ائتلاف هستند را منتشر کرده‌اند. حزب اعتمادملی یکی از اسامی مطرح شده است که حضور در این فهرست را تکذیب کرده است. «حسین نورانی‌نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت هم خبر انتشار فهرست امید2 را تکذیب کرد و گفت: «اگر اصلاح طلبان امکان ارائه لیست داشتند یقینا فردی مانند حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در لیست انتخابات مجلس قرار می‌گرفتند اما اصلاح طلبان با یک یا دو نفر نمی‌توانند لیستی ارائه دهند و با این یک یا دو نفر هم انتخابات برای اصلاح طلبان معنایی ندارد.»
 
گمانه‌زنی‌های انتشار فهرست موجب شد که دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان در اطلاعیه‌ای فوری بار دیگر تاکید کند که اصلاح طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان و یا هر عنوان دیگری که تداعی کننده ائتلاف اصلاح طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.»
 
«جواد امام» دبیرکل حزب ایثارگران هم با اشاره به اینکه احزاب اصلاح طلب مختارند لیست انتخاباتی بدهند، گفته است: «نامزدهای اکثر احزاب اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و فقط تعداد معدودی از احزاب دارای نامزد در انتخابات هستند که البته افراد شاخصی نیستند.»
 
پاسخ آیت‌الله جنتی به انتقاد از رد صلاحیت‌ها
 
با مشخص شدن ردصلاحیت شدگان انتخابات مجلس یازدهم دلایل رد صلاحیت آن‌ها هم در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. دلایلی که دامنه آن از عدم حضور در نماز جماعت و جمعه تا سخن گفتن از تاثیر تحریم‌ها گسترده است. از سوی شورای نگهبان عدم التزام به اسلام یا عدم التزام به نظام از مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت دواطلبان عمدتا اصلاح‌طلب انتخابات مجلس شده و این درحالی است که اصلاح‌طلبان این نوع برخورد را وحدت‌شکن می‌دانند. در برابر این انتقادات اما آیت‌الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان معتقد است: «در همه انتخابات‌ها مردم با اعتماد به نهادهای برگزارکننده انتخابات و شورای نگهبان پای صندوق‌های رأی آمده‌اند و به سلامت انتخابات ایمان داشته‌اند، نباید با اظهارات ناصحیح، اعتماد مردم به انتخابات را خدشه‌دار کرد.»
 
                                                                                                                       
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   ایرنا  ،تاریخ انتشار:   18 بهمن    1398،کدخبر:  83662378، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین