پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
داستان از جایی شروع شد که آیت الله جنتی در قامت دبیر شورای نگهبان در اظهاراتی نسبت به وجود فساد در برخی «دستگاه ها و نهادهای» حکومتی هشدار داد و خواستار رسیدگی مسوولان به این قبیل مسائل شده بود.

شعارسال: بالاخره ادعای محمود صادقی نماینده مردم تهران درباره عده‌ای که از نامزدها برای تایید صلاحیت پول می‌گرفتند تایید شده و آن افراد بازداشت شدند. حالا صادقی در نامه‌ای از آیت‌الله احمد جنتی رئیس شورای نگهبان، خواسته در تایید صلاحیت مرحله دوم داوطلبان رد صلاحیت شده مجلس، بازنگری مجدد انجام شود.

این درخواست او با توجه به خبر دادستانی تهران مبنی بر دستگیری ۱۲نفر که با کلاهبرداری ادعای وساطت و ارتباط با شورای نگهبان و نیز ادعای تایید نمایندگان رد صلاحیت شده در ازای دریافت پول را داشتند، انجام شده است. این نماینده مجلس، که نامه‌ای هم در این مورد برای رئیس قوه قضاییه ارسال کرده است، بسیار پیشتر خبر از واسطه‌گری در تایید صلاحیت‌ها داده و مستنداتی هم ارائه داده بود. البته سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای امر واکنش منفی نسبت به سخنان صادقی نشان داده بود.
پس از رد صلاحیت بخشی از ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم و شروع دوره اعتراض و تجدید نظر در این زمینه، محمود صادقی در توئیتی اعلام کرد که برخی واسطه‌ها در انتخابات امسال نرخ تایید صلاحیت‌ها را تا ۴میلیارد تومان افزایش داده‌اند. مساله‌ای که شائبه وجود فساد در تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان را مطرح می‌کرد.
پس از آن عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی یادداشتی با عنوان «تردید در حسن نیت یک ادعا!» نوشت: آقای صادقی اظهار نمودند، «گفته می‌شود برخی برای تأیید صلاحیت خود به شورای نگهبان پول می‌پردازند!؟» من سؤال کردم به اعضاء؟ پاسخ داده شد «خیر ولی به افراد وابسته به شورا.» گفتم مدارکی دارید؟ گفته شد «برخی اسناد وجود دارد.» در حضور اعضای مؤثر فراکسیون اعلام کردم هر مدرکی در این رابطه دارید علاوه بر نهادهای امنیتی و نظارتی به شورا نیز ارسال کنید. قرار شد مدارک را ارسال کنند. آقای صادقی نماینده هستند و حقوقدان. اصل اول در این‌گونه امور حسن نیت است.
او همچنین ادامه داد: شورای نگهبان از هر نقد و انتقاد سازنده‌ای استقبال می‌کند و برای اصلاح روند نظارتی خود آماده شنیدن هرگونه پیشنهاد و طرحی می‌باشد. خوشحال می‌شویم اگر نقص یا تخلف احتمالی در کار است با دریافت گزارش آن تخلف به اصلاح روند به پردازیم.
پس از آن صادقی نیز در جوابیه‌ای در توئیت خود اعلام کرد که شهادت شهود و مستندات لازم را به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارائه کردم که شورای نگهبان آنها را رد کرده است.
هنوز مدتی از رد و بدل‌های پیام‌های توئیتری صادقی و شورای نگهبان نگذشته بود که دادستانی تهران از دستگیری مدعیان نفوذ در رابطه با تأیید صلاحیت انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. در این گزارش آمده بود که طی روز‌های گذشته ۱۲ کلاهبردار و مدعی نفوذ در شورای نگهبان، در رابطه با فرایند تأیید صلاحیت‌های انتخابات مجلس، دستگیر شدند.
بنابراین گزارش، طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، کلاهبرداران طی تماس با کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز نشده، به‌ دروغ ادعای نفوذ در این شورا و حل مشکل پرونده آن‌ها در قبال دریافت مبالغ هنگفت را داشتند که با رصد دقیق حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان، موضوع فوراً در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و با همکاری نیروی انتظامی و طی ۲۴ ساعت این افراد دستگیر شدند.
محمود صادقی پس از بیانیه دادستانی تهران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، مسئول قوه قضائیه نوشت: امید است با ورود دستگاه قضا به این موضوع و برخورد همه‌جانبه با این پدیده، شبکه‌ نظارت از شائبه‌های فساد پاکسازی شود.
در بخش‌هایی از نامه صادقی خطاب به ابراهیم رئیسی آمده است: پیرو دریافت گزارش‌هایی درباره فعالیت عناصر سودجوی مدعی ارتباط با شبکه نظارت بر انتخابات و با توجه به سوابق موضوع جهت شناسایی و برخورد با این عناصر هماهنگی‌های لازم با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان به عمل آمد و ظرف دو هفته اخیر با اجرای عملیات ویژه تعدادی از دلالان بیرونی و عوامل درونی که با پیشنهاد مبالغ کلان و بعضاً چند میلیارد تومانی به بعضی از کاندیداها ادعای تایید صلاحیت آنها را داشتند، مورد شناسایی قرار گرفتند و حسب اطلاع بعضی از آنها بازداشت شدند.
محمود صادقی، همچنین در واکنش به انتشار خبر دستگیری ۱۲ تن از این کلاهبردارانی که مدعی ارتباط با شورای نگهبان بوده و از نامزدهای انتخابات مجلس اخاذی می‌کردند، روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع از حدود سه هفته پیش و در ادامه درگیری که از تابستان با این مساله داشتم، پیگیری شد و سرانجام به این نتیجه رسید.
این عضو فراکسیون امید با اشاره به بررسی این شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، تشریح کرد: در جلسه هیات نظارت، گفتم که اشخاص زیادی در دور قبل انتخابات مجلس، به من اطلاع دادند که بعد از رد شدن صلاحیتشان، افرادی به آنها زنگ زده‌اند و برای رفع مشکل پیشنهاد مبالغی داده‌اند.
صادقی درباره اطلاعاتی که ارائه کرده بود، توضیح داد: به عنوان مثال فایل صوتی فردی وجود دارد که مدعی شده بود؛ از فلان نماینده فعلی مجلس فلان مبلغ را گرفته و اسباب تاییدش در شورای نگهبان را فراهم کرده است. در این فایل دقیقا اسم نماینده را آورده بود و در آن جلسه تاکید کردم در این مستندات مشخصات افرادی وجود دارد و شما هم اگر می‌خواهید تحقیق کنید، می‌توانید به عنوان ضابط قضایی یا از طرف شورای نگهبان این مساله را به شکل قضایی و قانونی پیگیری کنید.
صادقی درباره پیگیری تماس‌های گرفته شده خاطرنشان کرد: بعد از اطلاعاتی که گرفتم، با اطلاعات سپاه هماهنگی لازم را انجام دادم و آن‌ها هم اهتمام کردند و به نیروهای تحت امر دستور پیگیری دادند و با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم هماهنگی‌های لازم انجام شد.
از طرفی دیگر محمود صادقی در نامه‌ای خطاب به آیت الله جنتی روز گذشته نوشت: با توجه به این احتمال که ممکن است این گونه وساطت‌ها در تایید صلاحیت بعضی از نامزدها موثر واقع شده باشد، مقتضی است پیش از اعلام نهایی اسامی نامزدهای تایید شده تحقیقات کاملی انجام شود و حداقل پرونده‌های نامزدهایی که صلاحیتشان در مراحل قبلی رد و بعدا تایید شده اند از این منظر مورد بازبینی قرار گیرد. اگر حتی محتمل باشد که یک فرد با عبور از این مسیر ناسالم به مجلس شورای اسلامی راه یابد و بر کرسی قانون گذاری تکیه زند مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان خواهد بود. او همچنین در این نامه نوشت: شواهد موجود حاکی از آن است که این پدیده خاص این دوره نیست، ادله و مستنداتی که این جانب پیرو شکایت دفتر حقوقی شورای نگهبان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و متعاقبا به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارائه کردم، حاکی از آن است که در ادوار گذشته نیز این موضوع سابقه داشته و ظاهرا صلاحیت بعضی اشخاص با دخالت بعضی از این مدعیان تایید شده است. شیوع و گستردگی این پدیده که تعداد بازداشتی‌های نیز گویای آن است، حاکی از ریشه دار بودن آن است. لازم است از بازداشت شدگان درباره افراد و حلقه‌های مرتبط با آن‌ها تحقیق شود و پرونده‌های مشکوک ادوار گذشته نیز مورد بازرسی قرار گیرد. او همچنین ابراز امیدواری کرده که تحقیقات قضایی بدون ملاحظه کاری انجام پذیرد و محاکمه متهمان به صورت علنی برگزار شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار:20 بهمن ماه1398، کدخبر:www.hamdelidaily.ir،753

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
محمود صادقی کار بزرگی برای اصلاح این رویه های غلط انجام داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین