پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هفته گذشته نام ۱۰ نفر را به‌عنوان هیأت انتخاب ائتلاف اصولگرایان در تهران معرفی کرد. آشنایی با کارنامه سیاسی و مشی فکری این افراد، می‌تواند تا حدی گویای نحوه تصمیم‌گیری‌های آنها در بستن لیست اصولگرایان باشد.

شعار سال: در میان این افراد، چهار نفر متولد دهه ۳۰، سه نفر دهه ۴۰، دو نفر دهه ۵۰ و یک نفر دهه شصتی است و نشان می‌دهد جریان اصولگرا نسبت به گذشته تا حدی رو به جوانگرایی آورده است. در میان این افراد سه روحانی، دو پزشک، دو استاد دانشگاه، یک دیپلمات و دو فعال رسانه‌ای دیده می‌شوند.

روحانی خوش‌آواز، یار قالیباف

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان (متولد ۱۳۵۱)، روحانی مشهور، طی سال‌های اخیر فیلم آوازخوانی او در موزه دفاع مقدس و میان زلزله‌زدگان کرمانشاه معروف شده است؛ او که کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه شریف دارد، قبلا رئیس حوزه مشکات بوده و رئیس قرارگاه سازندگی امام رضا(ع) است و طی سال‌های اخیر سعی داشته به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده سفر کرده و در امدادرسانی فعال بوده است. موضع‌گیری‌های اخیر او در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» درباره چندهمسری، واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشت، درحالی‌که موضع‌گیری‌هایش در باب موسیقی در افکار عمومی مثبت تلقی شده است. او از سخنرانان مراسم‌های مذهبی در مسجد دانشگاه شریف است، در برنامه‌هایی مانند «دکتر سلام» که خبرگزاری «دانشجو» متولی آن است، سخنرانی می‌کند و از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف به شمار می‌رود. در پوستر برخی مراسم‌هایی که او در آنها سخنرانی می‌کند، چهره‌هایی چون محمود کریمی، حسین یکتا، عزت‌الله ضرغامی و قالیباف که این روزها گفته می‌شود بناست سر لیست اصولگرایان باشد نیز دیده می‌شوند.

آقای رئیس استعفا دهید!

رضا روستاآزاد (متولد ۱۳۴۰) از دیگر چهره‌های این گروه است؛ او استاد شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس آن در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و وزارت کامران دانشجو بود. سال ۱۳۹۱، ۶۳۰ تن از دانشجویان این دانشگاه طی نامه‌ای اعتراضی خواهان استعفای وی شدند و دلیل آن را «تعلیق غیرقانونی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه، ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه در موارد مختلف و برای بازداشت دانشجویان در محیط دانشگاه، لغو و عدم صدور مجوز برای نشریه‌های مختلف دانشجویی، ستاره‌دار شدن تعداد زیادی از دانشجویان در این سه سال و صدور حکم‌های تعلیق از تحصیل فراوان، همچنین تنزلشان دانشگاه از طریق به‌کارگیری ناشایسته‌ترین و ناکارآمدترین افراد در مناصب حساس دانشگاه» خواندند. برای فهم بهتر مواضع‌ سیاسی روستا آزاد، باید تأکید کرد او از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است.

خطابه‌های واعظ معروف

حجت‌الاسلام مسعود عالی (متولد ۱۳۴۲) یکی دیگر از چهره‌های این حلقه است، هرچند کمتر سیاسی بوده و بیشتر با سخنرانی‌های اخلاقی خود شناخته می‌شود. کمتر موضع‌گیری سیاسی دارد، اما حضور مستمرش در برنامه‌های تلویزیونی و مدیریت مرکز جامع علوم اسلامی نشان می‌دهد در زمینه سیاستگذاری و اجرا هم‌ دستی دارد. به‌علاوه، در برخی سخنرانی‌هایش نقدهای ساختاری به چهره‌های سیاسی مطرح می‌کند؛ شهریورماه سال جاری در یکی از مراسم‌های عزاداری محرم در محضر رهبری نسبت به عدم جوان‌گرایی در اداره کشور گلایه کرد و گفت «متأسفانه یکی از مشکلات کشور این است که برخی مدیران پیر و خسته دست از کار نمی‌کشند تا جوانان متدین، باسواد و انقلابی روی کار بیایند. همین مدیریت خسته و تنبل باعث شده جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی کمی عقب بیفتد؛ امروز انقلاب اسلامی در جهان صادرشده و در منطقه جبهه مقاومت را تشکیل داده اما جمهوری اسلامی به دلیل روی کار بودن همین مدیران پیر، حرکت انقلاب را کند کرده است.» بعد از اعتراضات آبان ماه به افزایش قیمت بنزین، در سخنرانی گفته بود «ما چوب انقلابی بودن، اسلامی بودن و ولایی بودن خود را نمی‌خوریم، زیرا ما هر جا انقلابی، اسلامی و ولایی عمل کردیم، موفق بودیم بلکه چوب انقلابی، اسلامی عمل نکردن و چشم به غرب داشتن را می‌خوریم. ما چوب انقلاب را نمی‌خوریم، بلکه چوب انتخاب بد را می‌خوریم.» او در بخش دیگری از این سخنرانی صراحتاً بحث انتخابات را مطرح و تأکید کرده بود «باید انتخاب خود را مراقب باشیم که به تجربه ثابت‌ شده است هرکس در انتخابات مجلس پیروز باشد، ریاست جمهوری را هم می‌گیرد. در انتخابات پیش رو باید تلاش کنیم تا افراد متدین، حزب‌اللهی و دلسوز نه آنان که ذلیلانه به دنبال عکس سلفی با موگرینی بودند، وارد مجلس شوند. نباید گفته شود ما نمی‌آییم که باید بدانیم اگر ما نرویم مجلس ضعیف تشکیل می‌شود لذا افراد باید حضور پیدا کنند و سراغ گزینه‌های درست روند.»

 مردی با توشه‌ بورسیه‌های غیرقانونی

کامران دانشجو (متولد ۱۳۳۶)، پنجمین چهره این لیست است؛ چهره‌ای که نامش با انتخابات جنجالی ۸۸ گره‌ خورده است. زندگی سیاسی او طی ۱۰ سال اخیر، سرشار از جنجال‌های سیاسی است؛ او در آغاز دولت محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان استاندار تهران انتخاب شد و چندی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور شد. وی در دولت دهم به‌عنوان وزیر علوم انتخاب شد و یکی از چالشی‌ترین دوره‌ها در این وزارتخانه رقم خورد؛ تعلیق و بازنشستگی تعدادی از اعضای هیأت علمی، افزایش تعداد دانشجویان ستاره‌دار، افزایش فشارها بر تشکل‌های دانشجویی و از همه مهم‌تر جذب صدها دانشجوی بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخلف گسترده‌ای که در دولت یازدهم افشا شد، تنها بخشی از حواشی دوران وزارت اوست.

وزیر خارجه‌ای که در سنگال برکنار شد

منوچهر متکی (متولد ۱۳۳۲) سومین چهره از کابینه احمدی‌نژاد در این لیست است؛ او هم مثل مصلحی از مغضوبان رئیس‌جمهور وقت بود و به شکل بی‌سابقه‌ای برکنار شد؛ وقتی که به عنوان وزیر خارجه در سنگال مشغول مذاکره بود. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در کنار یحیی آل‌اسحاق، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با محوریت جبهه پیروان انقلاب اسلامی ائتلاف اصولگرایان را تشکیل دادند. هم‌زمان در انتخابات ثبت‌نام کرد اما شورای نگهبان او را ردصلاحیت کرد. علاوه بر برکناری جنجالی‌اش، در ایام وزارت خود کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را محکوم و درخواست پرداخت غرامت به خانواده قربانیان این حادثه را کرد که این اظهارنظر با اعتراض دولت ترکیه همراه شد. عضویت در ائتلاف آبادگران، حزب جمهوری اسلامی و عضویت در مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از سوابق اوست.

از اسارت تا لیست اموال نجومی

معصومه آباد (متولد ۱۳۴۱) تنها زن حاضر در این هیأت است. او هم از چهره‌های ائتلاف آبادگران است و مهم‌ترین تجربه اجرایی و سیاسی‌اش عضویت در شورای شهر تهران بوده است. سه سال قبل نام او در فهرستی از اعضای شورای شهر قرار گرفت که گفته می‌شد با مجوز شهردار وقت تهران (قالیباف) املاک نجومی دریافت کرده‌اند؛ هرچند یاشار سلطانی، مدیر رسانه‌ای که این اسناد را منتشر کرده بود، بازداشت شد و آباد در رسانه‌ها اعلام کرده بود «کاری که یاشار سلطانی در حق من کرد، دشمنم در حقم انجام نداد» اما بعدها از موضعش عقب نشست و گفت «از وی شکایتی ندارم.» او در روزهای نخست جنگ به‌عنوان امدادگر هلال‌احمر در خط مقدم جبهه فعالیت می‌کرد و به اسارت نیروهای بعثی درآمد و پس از آزادی در رشته پزشکی تحصیل کرد. خاطرات او از دوران اسارت با عنوان «من زنده‌ام»، ده‌ها بار تجدید چاپ شده است.

از قصه ترورهای بیولوژیک تا عادی خواندن سرنگونی هواپیما

نادر طالب‌زاده (متولد ۱۳۵۱) از چهره‌های رسانه‌ای تلویزیون است و نامش با مستندسازی علیه آمریکا، جشنواره‌ عمار و شبکه افق گره‌ خورده است. گویا او به بیان اظهارات جنجالی علاقه‌مند است؛ حدود دو سال قبل در برنامه اینترنتی «آرمان» مدعی ترور بیولوژیک مسلمانان از طریق آب زمزم در مراسم حج تمتع شد و آن را عامل ابتلا به آنفولانزا عنوان کرد. سال ۹۵ در مصاحبه‌ای مدعی شد خودش نیز ترور بیولوژیک شده است. نادر طالب‌زاده، خردادماه سال ۹۵ در مصاحبه‌ای گفت «حدود دو سال پیش در سفر به شهر نجف در عراق چمدان او را از هتل برداشته و بعد از چند روز دوباره تحویلش داده‌اند. از همان‌ روز که چمدان را گرفتم، حالم بد شده است.» در آخرین اظهارنظر خبرسازش درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین براثر برخورد موشک پدافند سپاه پاسداران، گفته است «نباید حادثه دردناک سرنگونی هواپیمای مسافربری را بزرگ کرد. این حادثه نیز مثل برخورد یک هواپیما با کوه بوده است!» این مستندساز جریان انقلابی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز عضو حلقه اولیه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا)» بود.

آقای مناظره در دوگانه اصلاح‌طلب_اصولگرا

یاسر جبرائیلی (متولد ۱۳۶۳) از چهره‌های جوان اصولگراست که به‌واسطه معاونت در خبرگزاری فارس و مناظره‌هایی که با جناح اصلاح‌طلب داشته، چهره شده است؛ از هم‌قطاران وحید یامین‌پور، محمدحسین رنجبران و علی‌اکبر رائفی‌پور است. او دانش‌آموخته اقتصاد است، اما در سایر حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی نیز اظهارنظر می‌کند؛ صادق زیباکلام، سعید لیلاز، اکبر ترکان، مهدی رحمانیان و محمد مهاجری از جمله افرادی هستند که در زمین مقابل او ایستاده‌اند. از حواشی مناظره‌های او اتهاماتی بود که او متوجه دولت و تیم مذاکره‌کننده ایران در موضوع برجام کرد. او با تأکید بر اینکه برجام رهاورد اقتصادی برای کشور نداشته است، گفت «متن برجام همان متن یک مؤسسه آمریکایی است که ۱۴ ماه پیش از توافق برجام منتشر شده بود.» موضوعی که با واکنش شدید وزارت خارجه همراه شد. او در مناظره دیگری که با اکبر ترکان داشت، دولتمردان را «لیبرال» خواند که این موضوع نیز با واکنش طرف دیگر همراه شد. البته او پیش از مغضوب شدن رئیس‌جمهور قبل، در مناظره‌ای با زیباکلام از سیاست‌های دولت دهم دفاع کرد و گفت «در دوره آقای احمدی‌نژاد قیمت نفت به ۱۱۰ دلار رسید ولی در دولت جدید، با سیاست‌های تنش‌زدایی، نفت به ۴۰ دلار کاهش یافت». او دستی هم بر نویسندگی دارد و در کتاب «روایت رهبری» که چندی پیش منتشر شد، با زیر سؤال بردن خاطرات مرحوم هاشمی در انتخاب رهبری، روایت دیگری را ارائه کرد.

روحانی بوکسور و تهدید وزیر بهداشت

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی (متولد ۱۳۵۷)، آخرین و شاید چهره کمتر شناخته‌شده‌ این لیست است؛ هرچند او هم واعظ است، اما مانند قاسمیان به اردوهای جهادی علاقه‌منداست. او در برنامه های تلویزیونی از درد مردم محرومی که شناسنامه ندارد، گفته است. بی‌آزار بوکسور هم هست و تصاویری هم از او با لباس نظامی دیده می‌شود. او چندی پیش وقتی فایل صوتی درباره  میزان افسردگی در ایران و ارتباط آن با عزاداری منتسب به وزیر بهداشت منتشر شد؛ در پی این ماجرا بی‌آزار تهرانی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به وزیر بهداشت تاخت.

معاون فعال دولت احمدی‌نژاد

سیدعلی ریاض (متولد ۱۳۳۷)، آخرین چهره ای است که به این هیأت اضافه یا درواقع جایگزین مصلحی شد. هرچند تابعیت ایرانی دارد، اما همچون برخی سیاستمداران  ایرانی متولد عراق است. علاوه بر پزشکی که پیشه اوست، سابقه نمایندگی در مجلس هفتم و فعالیت در کمیسیون اصل۹۰ بخشی از کارنامه حرفه‌ای اوست. ریاض بعد از اتمام دوره نمایندگی‌اش در دولت اول محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان قائم‌مقام محمدرضا رحیمی، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوری و مشاور کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت او انتخاب شد. شهریورماه سال ۸۸ نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت رفاه مطرح‌شده بود، اما برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی نشد، اما در همان دولت به سمت رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر منصوب شد. البته او در دولت تدبیر و امید نیز به‌عنوان معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی انتخاب شد.

وزیر اطلاعاتی که آمد و رفت

در کنار این اسامی، نام دیگری نیز مطرح شد که البته حضورش در این هیئت، دولت مستعجل بود و ماندگار نشد؛ او کسی نیست جز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد. ابتدا نام مصلحی به عنوان یکی از گزینه‌های این گروه مطرح شد اما مدتی بعد مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد «ایشان آماده همکاری بودند اما گفتند چون از سرلشکرباقری حکم دارند، نمی‌توانند به لحاظ قانونی در جلسات شرکت کنند.»  او از جمله وزرایی بود که با رئیس‌جمهور وقت دچار زاویه شد و حتی مشهور است احمدی‌نژاد ۱۱ روز در اعتراض به حضور وی در کابینه‌اش خانه‌نشین شد. از آنجایی‌که در جریان بخشی از حوادث سال ۸۸ مصلحی تصدی وزارت اطلاعات را برعهده داشت، موضع‌گیری‌های او نسبت به چهره‌هایی چون سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جنجالی شده است. بنا به اظهارات مرحوم هاشمی یکی از مقامات وزارت اطلاعات آن زمان، عامل رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بوده است.  مصلحی علاوه بر حوزه، دانش‌آموخته مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) متعلق به آیت‌الله مصباح است. از مسئولیت‌های اجرایی وی می‌توان به مسئول سیاسی نمایندگی حضرت امام(ره) قرارگاه کربلا و قرارگاه خاتم سپاه، نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی مقاومت بسیج و نیروی هوایی سپاه، رئیس شورای برنامه‌ریزی مدارس علمیه اهل سنت، عضویت هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان در تهران و سرپرستی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد. خبرگزاری فارس در گزارشی، به نقل از او نوشته است «ارتباط نزدیک با سازمان حفاظت اطلاعات و اطلاعات سپاه حضور مستمر در کمیسیون‌های تخصصی، توجیه سیاسی و بصیرت کارکنان را داشته‌ام.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 19 بهمن 98، کد مطلب: 83662834: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین