پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. این نامه واکنش‌های را از سوی انجمن‌ها و کمیسیون‌های کشاورزی به همراه داشت. گفتنی است، امسال تولید خرما به حدود یک‌میلیون تن ‌می‌رسد، اما صادرات خرما هشت ماهه ابتدایی امسال حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد شده و این بدان معناست که این محصول با کاهش ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تنی صادرات روبه‌رو شده است.

شعارسال: هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. این نامه واکنش‌های را از سوی انجمن‌ها و کمیسیون‌های کشاورزی به همراه داشت. گفتنی است، امسال تولید خرما به حدود یک‌میلیون تن ‌می‌رسد، اما صادرات خرما هشت ماهه ابتدایی امسال حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد شده و این بدان معناست که این محصول با کاهش ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تنی صادرات روبه‌رو شده است.
 
صادرات خرما مشمول عوارض صادراتی می‌شود
 
در این زمینه رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ مشمول عوارض صادراتی می‌شود.
 
حمید زادبوم با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدیم در شرایطی که «رونق تولید» شعار مقام معظم رهبری است، رونق صادرات هم باید داشته باشیم؛ بنابراین توجه به صادرات غیرنفتی یکی از مواردی است که مورد توافق مسئولان ذی‌ربط است.
 
او با بیان این‌که رویکرد ما حمایت از صادرات است و زیرساخت‌ها را در این راستا اصلاح خواهیم کرد، بیان کرد: باید تنظیم بازار کالا‌هایی را که نیاز اصلی مردم است، مورد توجه قرار دهیم. در کشورمان محدودیتی برای صادرات نداریم و تنها برخی از آن محدودیت‌های مربوط به صنایع غذایی است که ممکن است مورد نیاز مردم باشد.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: به‌دلیل این‌که خرما محصولی استراتژیک است، باید بازار آن را کنترل کنیم. ممکن است عوارض صادراتی برای آن ایجاد شود، اما اگر قرار باشد محدودیت ایجاد شود، آن را از قبل اعلام می‌کنیم تا عوارض صادراتی برای آن بگذاریم.
 
زادبوم با بیان این‌که صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد، گفت: عواض صادراتی برای خرما توافقی است که ممکن است اعمال نشود. در شرایط تحریمی کشورمان باید حواسمان باشد، بازارمان اولویت دارد.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رفع مشکل صادر‌کنندگان گفت: سازمان توسعه تجارت اکنون به صادرات توجه دارد تا مشکلات آنان را رفع کند؛ لذا هر هفته کارگروه صادرات توسعه را برگزار می‌کنیم. در هر جلسه بین پنج تا شش دستورالعمل را اجرایی می‌کنیم تا مشکلات صادرات رفع شود. باید یک تعامل سیستماتیک با مرکز توسعه تجارت الکترونیک داشته باشیم؛ لذا هرگونه تغییر سرویس به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.
 
عوارض صادرات خرما فعلاً اعمال نمی‌شود
 
رئیس انجمن ملی خرمای ایران که از نهادهای وابسته به اتاق بازرگانی ایران است نیز خبر داد با پیگیری‌های صورت گرفته و جلسات این انجمن با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌ها موافقت کرده‌اند که عوارض صادرات خرما از محدوده ۱۵ روز قبل از ماه رمضان تا پایان آن را فعلاً اعمال نکنند تا بازار رصد شود.
 
محسن رشیدفرخی به برنا گفت: به‌دلیل وجود حجم بالای خرما در سردخانه‌ها به نظر نمی‌رسد، مشکلی برای تأمین نیاز خرمای داخلی برای ماه رمضان داشته باشیم و به اعمال عوارض نیازی نیست.
 
رشیدفرخی اظهار کرد: عوارض صادرات خرما که توسط سازمان توسعه تجارت اعلام شد، برای محدوده زمانی ۱۵روز قبل از ماه رمضان تا پایان این ماه مبارک تنظیم شده‌ است و دلیل آن هم احتمال افزایش قیمت دوباره، خرما برای ماه رمضان بود.
 
این فعال اقتصادی تأکید کرد: جلسات متعددی با دولت ازجمله وزارت صمت، معاونت بازرگانی این وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت برگزار کردیم و مقرر شد این مصوبه فعلاً مسکوت بماند که ما بازار را تا ماه رمضان رصد کنیم. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ داد و قیمت خرما جهش ناگهانی داشت یا احساس کردیم، موجودی ما درحال کاهش است، این ابلاغیه اجرا می‌شود.
 
رئیس انجمن ملی خرما خاطرنشان کرد: از نظر ما میزان تولید و موجودی خرما برای ایام عید و ماه رمضان کافی است و قیمت‌ها هم در رنج مناسبی در مبدأ است و با هیچ مشکلی در ماه رمضان برای خرما مواجه نخواهیم شد.
 
او با اشاره به این‌که قیمت خرما در مقصد برعهده ستاد تنظیم بازار است، گفت: با هرگونه اعمال محدودیت، خرید تضمینی یا قیمت‎گذاری مخالف بوده و به بازار آزاد عرضه و تقاضا معتقدیم.
 
رشیدفرخی درباره قیمت خرما در ماه رمضان اظهار کرد: از نظر جو روانی ممکن است کمی قیمت خرما در ایام ماه رمضان افزایش یابد، اما انجمن خرما با میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه خرما در ایام پایان سال و ماه رمضان همکاری خوبی دارد. امیدواریم بتوانیم قیمت‌های بازار داخلی را کنترل کنیم تا نیازی به محدودیت برای صادرات نباشد و کارنامه‌های صادراتی کشور نیز خراب نشود.
 
رئیس انجمن ملی خرما اظهار کرد: افزایش مصرف خرما در ماه رمضان مربوط به دو نمونه «کبکاب» و «مضافتی» است و دیگر اقلام خرما شامل محدودیت صادراتی نخواهند شد.
 
وی قیمت کنونی خرما در مبدأ برای این دو نمونه را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو اعلام کرد و گفت: امکان تلورانس جزئی ۱۰ درصدی برای افزایش قیمت خرما در ماه رمضان وجود دارد و بیش از این میزان نخواهد بود.
 
وضع عوارض صادرات خرما به بهانه تنظیم بازار
 
همچنین در این راستا ارسلان قاسمی، کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، نسبت به وضع عوارض صادراتی برای محصول خرما انتقاد کرد و خواستار حذف آن شد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران طی مکاتبه‌ای با قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی این تصمیم را غیرکارشناسانه و به بهانه تنظیم بازار داخلی دانست.
 
در این نامه رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران طی نامه‌ای خطاب به مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی و همچنین حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت، عنوان کرد: وضع عوارض صادراتی برای محصول خرما در شرایطی است که تحریم‌های ظالمانه، صادرات محصولات کشاورزی، به‌ویژه خرما را دچار چالش کرده است و وضع هرگونه عوارض یا ممنوعیت‌های یک‌باره، قیمت تمام شده محصول را افزایش داده و بازار را برای رقبا آزادتر می‌کند و برگشت به این بازارها را برای ما سخت‌تر می‌کند.
 
قاسمی با اشاره به این‌که حذف عوارض صادراتی خرما و این قبیل محصولات ضروری است، به مهر گفت: درصورتی‌که دغدغه تأمین بازار به‌خصوص در ایام ماه مبارک رمضان وجود دارد با تأمین منابع مالی می‌توان از طریق شبکه گسترده تعاونی‌های مصرف در سراسر کشور این نگرانی را رفع و در بازار صادراتی و بین‌المللی آرامش ایجاد کرد.

  
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه  سبزینه    ،تاریخ انتشار:  2  اسفند 1398،کدخبر:  81497  ،www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین