پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: انتقادی به لاریجانی وارد نیست بلکه او درباره بودجه تدبیر کرد.

شعار سال: «مهرداد بائوج لاهوتی»، عضو کمیسیون برنامه و  بودجه و نماینده مجلس دهم، درباره بحث های مربوط به بودجه و انتقادات به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: آنهایی که انتقاد می‌کنند به نظر من انتقادشان درست نیست. این نکته را باید در نظر گرفت که آیا راه حل دیگری وجود داشت یا خیر؟ بنابراین راه حل دیگری وجود نداشت. بودجه در کمیسیون تلفیق رسیدگی شد و در صحن علنی مجلس آمد که نمایندگان به کلیات بودجه رأی ندادند. به نظر من بزرگ‌ترین اشتباه نمایندگان از همین جا شروع شد.

او افزود: آن روز در مجلس، بنده به عنوان موافق کلیات صحبت کردم. به هرحال چرخ مملکت باید بگردد. ما در تحریم و شرایط سخت هستیم و حادثه کرونا هم در کشور رخ داده است. برخی هم می‌خواهند امیال شخصی خود را در آنجا تأمین کنند اینکه کار درستی نیست. بنابراین اشتباه بزرگ نمایندگان این بود که خودشان به کلیات بودجه رأی ندادند در حالی که آن روز می‌توانستند به کلیات بودجه رأی بدهند و بعد هم شرایط و سرعت رسیدگی را کوتاه کنند چراکه روز بعد از  آن روز نیز، مجلس جلسه داشت. بنابراین نمایندگان می توانستند سرعت رسیدگی به کلیات بودجه را کوتاه‌تر کنند و بدین گونه بودجه مسیر قانونی خودش را طی می‌کرد.

او تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان این کار را انجام ندادند که در نتیجه با حادثه کرونا در کشور مواجه شدیم. در اثر شیوع کرونا در کشور، بخشی از نمایندگان نیز درگیر شدند چراکه بخشی از نمایندگان در انتخابات بودند و با مردم سر و کار داشتند. بنابراین تنها سلامتی نمایندگان مهم نبود بلکه بسیاری را درگیر و مبتلا به این بیماری ویروسی و یا حتی به همدیگر، منتقل می‌کردند.

لاهوتی درباره انتقاد به لاریجانی درباره بحث بودجه گفت: بنابراین لاریجانی از نمایندگان یک رأی استمزاجی به صورت تلفنی گرفت مبنی بر اینکه آیا اجازه داریم درباره بودجه از  اصل  85 استفاده کنیم. حال لاریجانی از  رهبری چه اجازه‌ای گرفتند؟ اصل 85 می‌گوید ما اختیار صحن را می‌توانیم  به کمیسیون تلفیق منتقل کنیم. در واقع این اتفاق طبق اصل 85، اتفاق جدیدی نیست. بنده طی سه دوره، تجربه نمایندگی در مجلس را داشتم. به ویژه در قوانینی که قطورتر بودند و نیاز به صرف زمان بیشتری داشت، به کمیسیون مربوطه محول می‌کردیم. بنابراین نمایندگان، به صورت تلفنی موافقت کردند که اصل  85  انجام شود اما این موافقت باید موکول می‌شد به این که یک جلسه تشکیل شود و رأی علنی گرفته شود که این هم امکان، نداشت و وزیر بهداشت با یک جلسه نیز موافقت نکرد. 

این نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین اقدام لاریجانی طبق اصل 85  بود که نمایندگان نیز موافقت کردند. در نتیجه رهبری اجازه دادند این مصوبه، بدون جلسه به شورای نگهبان ارجاع شود و خودشان هم فرمان حکومتی دادند و به نظر من هم کار خوبی است. در حال حاضر هم برای شورای نگهبان فرقی نمی‌کند. شورای نگهبان حتی این مصوبه به صحن می آمد و  در صحن رسیدگی می‌شد نیز همان اظهارنظر را داشت. برای شورای نگهبان هیچ فرقی نکرده است. در حال حاضر همان مصوبه کمیسیون تلفیق، در صحن شورای نگهبان در حال رسیدگی است. از طرف دیگر باید چرخ مملکت بگردد. نباید گفت چون کرونا آمده است است، بودجه به تاخیر بیفتد و  دولت، همین مقدار منابع محدودی را هم که دارد، در اختیار نداشته باشد. این در حالی است که  کارمند، حقوقش را به موقع می‌خواهد. بنابراین هزینه‌های جاری دولت باید به موقع بگردد در این شرایط، ما باید کمک کنیم. به نظر من انتقادی به لاریجانی وارد نیست بلکه او تدبیر هم کرد.

او در پایان عنوان کرد: نباید به شایعات در مورد ویروس کرونا توجه کنیم. چرا اصرار داریم بگوییم نمایندگان حتما کرونا گرفتند شاید نگرفتند. انشالله که خیر است و باید به فضای روانی جامعه  کمک کنیم. همه تلاش کنیم فضای امید را در جامعه تلقین کرده و پیام‌های منفی را منتقل نکنیم بلکه در این شرایط همه باید به هم، کمک کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 16 اسفند 98، کد مطلب: 973717: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین