پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
انتقاد کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از آمارهای دولت چین در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور واکنش های زیادی را برانگیخت.

شعار سال: سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه آمار دولت چین از میزان مرگ و میر بر اثر شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را «یک شوخی تلخ» دانست. وی در بخشی از سخنان خود در نشست خبری روز یکشنبه گفت: «به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد.»
کیانوش جهانپور یکشنبه شب در صفحه توئیتر خود نیز نوشت: «مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد. به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»
چانگ هوا، سفیر چین در ایران در پاسخ به این توئیت سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم برای نتیجه گیری اخبار آنها را با دقت بخوانید.»
کیانوش جهانپور نیز به چانگ هوا پاسخ داد: «بسیار عالی! وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت ۱۱:۳۰ و نشست سخنگو ساعت ۱۴:۳۰ هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می کند که تقریبا کم نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها بویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.» سفیر چین نیز در پاسخی دوباره به سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.»
این مشاجره توئیتری واکنش عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بر انگیخت. او بدون اشاره مستقیم به سخنان کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: «شجاعت، فداکاری و عملکرد حرفه ای چین در مهار کووید ۱۹ را باید تائید کرد.» وی همچنین تاکید کرد که ایران قدردان پکن در این «شرایط دشوار» است.
سخنان روز یکشنبه سخنگوی وزارت بهداشت ایران واکنش های زیادی را نیز در میان کاربران فارسی زبان توئیتر برانگیخت. گروهی از کاربران کیانوش جهانپور را به همراهی با آمریکا و عدم توجه به کمک های پکن به تهران متهم کرده اند. ایالات متحده پیش از این آمار چین از مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در ووهان را زیر سوال برده بود. سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه در توئیتی که تا حدودی نوعی عقب نشینی از مواضع روز قبل محسوب می شد نوشت: «حمایت های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.» روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش گزارش داده بود که بنا به اسناد به دست آمده شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان ۴۲ هزار نفر تخمین زده می شود. این رقم ۱۶ برابر آمار رسمی ارائه شده از سوی پکن است. بنا به آمار دولت چین بیماری «کووید ۱۹» جان ۲۵۶۳ نفر را در ووهان گرفت.

گفتنی اینكه، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد و افزود: همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است. او همچنین در توییتی نوشت:  «مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.» پس از این اظهارات، چانگ هوا سفیر چین در تهران در پاسخ به توئیت کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت کشور در توئیتی نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم برای حصول نتیجه،‌ اخبار آن را با دقت بخوانید.» البته اظهارات جهانپور تبعات گسترده‌تری داشت به طوری که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان هستند.» وی با بیان اینکه شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است، اظهار داشت: «ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است.»

واكنش‌ها
 سخنگوی وزارت‌خارجه ایران نقش حافظ منافع چین در تهران را به عهده گرفته است؟
در همین زمینه احمد زیدآبادی- فعال سیاسی- در یادداشتی نوشت: انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت ایران از پنهانکاری و نشر اطلاعات گمراه کننده از سوی دولت چین در بارۀ مختصات ویروس کرونا با انتقادِ متقابل سفیر چین در تهران روبرو شده است.
طبیعی است که سفیر چین به عنوان نماینده رسمی کشور خود، در صدد دفاع از دولت متبوع خود برآید و از این بابت، ایرادی اساسی متوجه او نیست. آنچه اما بسیار محل تأمل و غیر قابل فهم است این است که سخنگوی وزارت خارجۀ ایران هم به کمک سفیر چین آمده و با تعریف و تمجیدهای بی‌دلیل و بی‌مورد از سیاست کرونایی دولت پکن، به طور غیرمستقیم به مقابله با سخنگوی وزارت بهداشت برخاسته است!
 آیا سخنگوی وزارت خارجه ایران نقش حافظ منافع چین در تهران را به عهده گرفته است؟ یا اینکه از بیم خشم چینی‌ها و به خطر افتادن روابط نیم‌بند اقتصادی، در مقام وکیل مدافع و سخنگوی دولت چین، تا سرحد به خطر انداختن حیثیت خود پیش رفته است؟
جمهوری اسلامی همواره از "استقلال سیاسی" خود به عنوان مهمترین دستاورد ۴۱ سال تاریخ حیاتش یاد می‌کند و برخی از نیروهای مخالف و منتقد آن نیز در این مورد خاص با آن هم‌نظر هستند. اما تحریم‌های آمریکا که ظاهراً قرار بود غلظت این "استقلال" را بیشتر کنند، نیاز به چین و روسیه را چنان پررنگ و غلیظ کرده است که بوی نوعی وابستگی از آن به مشام می‌رسد به طوری که مقام‌ها و دیپلمات‌های ایرانی از کمترین انتقادی به دولت‌های روسیه و بخصوص چین نگران می‌شوند وحتی وقتی فشار و ستم علیه میلیون‌ها مسلمان منطقۀ سین گیانگ، صدای تمام دنیا را در می‌آورد، از مقام‌های ایرانی جز سکوت چیزی شنیده نمی‌شود! گویی حتی از آن بیم دارند که به چینی‌ها بگویند بالای چشم‌شان ابروست!

سایر واكنش‌‌ها




 

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بهار،تاریخ انتشار:18فروردین1399،کد خبر:208859،www.baharnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین