پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۴۰ درصد تالاب بین‌المللی هامون در پی آورد رودخانه هیرمند تا کنون آبگیری شده که امیدواریم با ورود هرچه بیشتر آب در این تالاب کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان مهار شود.

شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۴۰ درصد تالاب بین‌المللی هامون در پی آورد رودخانه هیرمند تا کنون آبگیری شده که امیدواریم با ورود هرچه بیشتر آب در این تالاب کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان مهار شود.
 
وحید پورمردان اظهار داشت: در انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ در تالاب هامون سال آبی نسبتا خوبی را داشتیم که البته با توجه به ۲ دهه خشکسالی در این تالاب و آسیب فراوان به آن این حجم آب نتوانست تمام مشکلات را رفع کند اما با توجه به تصمیمات و مدیریت خوبی که در زمینه منابع آبی اخذ شد، اتفاقات خوبی تا پایان سال ۹۷ رقم خورد.
 
وی گفت: در سال گذشته تعداد روزهای گرد و غباری به یک سوم و تعداد روزهای هوای پاک به بیش‌از ۲ برابر رسید که در این زمینه اقداماتی مانند هدایت آب به کانون‌های گرد و غبار، عدم جالیزکاری در بستر تالاب و چرای دام به خصوص شتر منجر شد که وضعیت آبی خوبی را داشته باشیم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: براساس یک برنامه از قبل تعیین شده برای لایروبی ورودی‌های تالاب علاوه‌بر نهرهایی که منتهی به تالاب بین‌المللی هامون می‌شوند مانند نهر هامونک و ادیمی تا آبان و آذر ۹۸ توانستیم در زمان ورود آب تا انتهای سال قبل و ابتدای امسال نهر شوکی و انتهای نیاتک را نیز لایروبی کنیم که برای آبرسانی به این تالاب نقش خوبی را ایفا می‌کنند.
 
وی بیان کرد: امیدواریم با عدم ایجاد دستکاری و اجازه ندادن به هیچ‌کدام از دستگاه‌های متولی و بعضی افراد کسی به تالاب دست نزند و در این زمینه اقدام به راه اندازی برخی از هشتک‌ها مانند«تالاب‌ها را دستکاری نکنید» کردیم و تا حدودی مردم زابل را به عنوان ذینفع چهارم با خود همسو کنیم زیرا هوای پاک حق همه است.
 
پورمردان ادامه داد: در شهریور ۹۸ از بخش عمران سازمان ملل متحد دعوت کردیم تا وضعیت معیشتی تالاب بین المللی هامون را بازدید و وضعیت معیشت مردم را تامین کنیم و در نهایت با تایید سازمان ملل سندی تنظیم شده که سازمان محیط زیست، سازمان ملل متحد و سیستان و بلوچستان در واقع به صورت حرفه‌ای کارشان بحث معیشت جایگزین در این تالاب باشد که اتفاق خوبی است و بعد از بحث کرونا این سند امضا خواهد شد.
 
وی گفت: در این سند به ذینفعان گفته می‌شود تالاب را دستکاری نکنند و یک بحث جایگزین در نظر گرفته می ود که بازه زمانی آن چندین ساله خواهد بود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین به تالاب جازموریان اشاره کرد و افزود: ۴۹ درصد این تالاب در این استان و ۵۱ درصد در استان کرمان قرار دارد و حوزه آبریز آن نیز در کرمان است که در سنوات گذشته سدهای متعددی در حوزه آبریز احداث شده و یکی از رودهای دائمی جازموریان هلیل رود بوده که بر روی آن سد احداث شده که با همکاری محیط زیست کرمان حق آبه زیست محیطی تالاب را در پایین دست خواهیم داشت.
 
وی اظهار داشت: سه کارگاه برای تدوین برنامه جامع تالاب جازموریان در کرمان، سیستان و بلوچستان و چابهار برنامه ریزی و انجام شده و پیش نویس مطالعات جامع تالاب جازموریان نیز تهیه شده که منتظریم به تصویب برسد و به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا برنامه راهبردی در مورد این تالاب داشته باشیم زیرا یکی از کانون های برخواسته گرد و غبار در استان در مرکزیت این تالاب است.
 
پورمردان خاطرنشان کرد: تنها خبر خوش سیل اخیر بلوچستان آبگیری جازموریان بود که توانست فضای زیادی را آبگیری کند و تقریبا ۲۷.۳ دهم میلیون متر مکعب این تالاب آبگیری شد.
 
وی گفت: متاسفانه با سیل بلوچستان بسیاری از زیستگاه‌های گاندو تخریب و خیلی از تابلوهای هشدار دهنده در منطقه از بین رفت و هنوز اعتبار لازم در بحث تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان اخذ نشده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در سیل اخیر پراکندگی زیاد تمساح را در منطقه شاهد بودیم که با بسیج خوبی که توسط محیط بانان شمال تا جنوب استان به مدت ۲۲ روز انجام شد، در هر منطقه در صورت مشاهده تمساح این حیوان زنده گیری و به زیستگاه خود و سد پیشین منتقل میشد.
 
وی بیان کرد: از لحاظ بیولوژیک تمساح حیوان سخت جان است و به راحتی می‌تواند خود را در برابر شرایط سخت وفق دهد و از قدیمی‌ترین حیوانات کره زمین است.
 
پورمردان ادامه داد: در سیل بلوچستان آسیب‌هایی به تمساح‌ها وارد شد اما خوشبختانه تلفاتی در این زمینه نداشتیم و آبگیری برکه ها، سدها و هوتک‌ها اتفاق خوبی برای این امر بود و می‌تواند به بقای تمساح کمک کند.
 
وی گفت: براساس آخرین سرشماری حدود ۴۰۰ تمساح در منطقه باهوکلات زیست می‌کنند که البته اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

                                                                       
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری ایرنا    ،تاریخ انتشار:  24 فروردین    1399،کدخبر  :  83747576  ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین