پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
در فیلم زیر آموزش ساخت شیلد را مشاهده می کنید

شعارسال: شیلد لازم داشتید اینطوری هم میتونین بسازید.
 
تعداد بازدید : 264

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت آپارات ،تاریخ انتشار:   26 فروردین    1399،کدخبر  :   -www.aparat.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک کاربر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
« فوریتِ استفاده گسترده از ابزار حفاظتیِ ترکیبی در برابر کرونا و توزیع رایگان سپر محافظِ صورت » 

. بنا به گسترش فزاینده و فاجعه-بارِ عفونت ناشی از ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) در کشور به طور عام و پایتخت به طور خاص، انجام اقداماتی کارآ درسطح گسترده برای مقابله موثر با این تهدید بسیار جدیِ متوجه سلامت عمومی ضرورت فوری دارد. با توجه به شرایط خاص کشورمان، یکی از موثرترینِ این اقدامات میتواند اجباری شدنِ استفاده همگانی از ابزار حفاظتی به ویژه ماسک و سپر محافظ صورت (شیلد، چهره-بان، رخ-پوش) "همراه با توزیع رایگانِ شیلد" و ضمن توجه بایسته به دیگر مواردِ مقتضی باشد. (چه اینکه استفاده از سپر محافظ صورت همراه با ماسک و پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر روی دهان یکی از بهترین توصیه های عملی و کاربردی برای همگان برای محافظت در برابرکرونا در فضاهای عادی است.) 

. در جمع-بندی مطالبِ مربوط به میزان تاثیر استفاده از هر یک از ابزار حفاظتی یا ترکیب آنها در پیشگیری از (الف) "مبتلا شدن" و (ب) "مبتلاکردن" نتایج زیر به دست میاید: 

. 1) استفاده از ماسکهای معمول به تنهایی توسط یک فرد در پیشگیری از مبتلا شدنش به کرونا بی تاثیر نیست؛ اما بیشترین فایده استفاده از ماسکهای معمول در"پیشگیری از مبتلاکردنِ" دیگران میباشد، به خصوص در هنگام عطسه و سرفه و مانند اینها توسط فردِ مبتلا. (البته این به شرطی است که استفاده از ماسکِ مناسب درست انجام شود و به ویژه استفاده از آن سبب ایجاد نوعی اطمینانِ کاذب در افراد وبی مبالاتیِ آنان بر این اساس نگردد.) 

. 2) تاثیر استفاده از شیلد به تنهایی توسط یک فردِ غیرمبتلا به کرونا در "پیشگیری از مبتلا شدنِ" او (در مواجهه با یک بیمار کرونایی)، در مقایسه با تاثیر استفاده تنها از ماسکهای معمول طبعا بیشتر میباشد. این همچنین به سبب پوشش نفوذناپذیری است که در شیلد به طور کامل صورت را میپوشاند.
.
. 3) اگر فردی که مبتلا به کرونا است فقط از شیلد مناسب استفاده کند، در مقایسه با حالتی که او تنها از ماسکهای معمول استفاده کند، احتمال کمتری برای مبتلا کردنِ بقیه وجود خواهد داشت، البته "اگر و فقط اگر" استفاده از شیلد صورت سبب نوعی اطمینان کاذب در افراد و عدم توجه به دیگر موارد نشده و همچنین افراد غیرمبتلا و بدون محافظ در زیر شیلدِ او و موقعیتهایی مانند آن قرار نگرفته باشند. [برای مثال، آرایشگرانی که به کرونا مبتلا بوده، فقط از شیلد استفاده کرده و مشتریانشان در موقعیتی در زیر شیلدِ آنها قرار میگیرند، شانس این که مشتریانِ بی حفاظِ خود را به خصوص در هنگام عطسه و سرفه آلوده نمایند میتواند حتی بیشتر از زمانی باشد که آن آرایشگران تنها از ماسکهای صورت استفاده نمایند.]

. استفاده از شیلد مناسب صورت از چشمها هم محافظت نموده، احتمال لمس صورت را کاهش داده، قابل شستشو و استفاده پیوسته برای بلندمدت بوده و در کل ابزاری عملی و اقتصادی است. (ضمن این که بر خلاف تصور، با توجه به اندازه نسبتا بزرگترِ ویروس کووید-19(Covid-19) در مقایسه با برخی انواع دیگرِ ویروسها، احتمال این که ویروسهای کووید-19 "درمحیطهای معمول" به تعداد کافی برای بیماری-زاییِ جدی از فضای بازِ پایین شیلد در زیر چانه به سمت بالا حرکت کنند عملا اندک خواهد بود.) مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای امریکا (CDC) هم به نوبه خود استفاده همزمان از سپر صورت در هنگام بهره-گیری از ماسکهای معمول خانگی و از این قبیل توسط مردم عادی را توصیه نموده است.

- وجود ماسک و پوششی هرچند ساده بر روی دهان در زیر شیلد صورت نیز فواید مهم و متعددی دارد؛ هم از هر گونه احتمال آلوده ساختن مشکل-سازِ محیط و دیگرانی که در موقعیتی نامناسب نسبت به شیلد و به ویژه در زیر آن قرار میگیرند در هنگام عطسه و سرفه آن فردی که از شیلد استفاده میکند (در صورتی که مبتلا به کرونا باشد) میکاهد،هم احتمال بخارگرفتگی در سطح داخلیِ شیلد در هنگام استفاده (به خصوص در هوای سرد) ر ا کاهش میدهد، هم مانع پاشش قطرات بزاق به سطح داخلی شیلد و ایجاد نمای نامناسب در هنگام سرفه و عطسه میگردد و هم نفس کشیدن برای مدت طولانی را مشکل نکرده و استفاده از آن برای بسیاری سهلتر است.

. بیان این نکته کلی نیز بی مناسبت نیست که یکی از گزینه های خوبِ در دسترس برای ساخت یک ماسک صورت خانگی پارچه هایی با جنس مطلوب هستند که به طور خاص برای خشک کردنِ مناسب وسایل به کار میروند. از این پارچه ها میتوان ترجیحاً در دو لایه یا بیشتر برای ساخت ماسکهای خانگی قابل شستشو استفاده کرد. 

. البته توجه داشته باشیم که در برخی مقایسه ها بین شیلد و ماسک و در فیلمهای قابل تاملِ مربوط، که به نوعی در صدد پاسخ به پرسشِ "ماسک بهتر است یا شیلد"میباشند (!)، چه بسا این"ماسکهای جراحی و با کیفیت بالا" هستند که با شیلد صورت، به ویژه در هنگام عطسه و سرفه، مقایسه میشوند نه بسیاری ماسکهای معمولی که توسط مردم عادی در عمل استفاده گشته و چه بسا توسط مراجعی نیز توصیه میشوند. (ضمن اینکه ماسکهای جراحی هم محدودیتها و مسائل خاص خود را داشته و چندبار مصرف نیستند.) وقتی در باره استفاده از یک ابزار حفاظتی توسط عموم در سطح گسترده، به طور مستمر و برای بلندمدت صحبت میکنیم و منظورمان فقط کادر پزشکی در محیطهای خاص نیست، به یادداشتنِ این موضوع به نوبه خود بسیار مهم خواهد بود.

. اشاره به این نکته نیز لازم است که اگر ابزاری مانند ماسک یا هر چیز دیگر به هر دلیل بخواهد سبب مشکل و سختی در تنفس، مثلا در هنگام فعالیت و پس از گذشت مدت زمانی از استفاده، شود خود میتواند یک مشکل محسوب گشته و در عمل بخشی از صورت مسئله و نه راه حل باشد. برای نمونه، بهره-گیری از بعضی ماسکهای ضخیمِ دست-ساز که دارای لایه های متعدد و منافذ ریز و اندک یا گاه بدون منفذ بوده و روی دهان و بینی را هم بپوشانند برای بعضی خود یک مشکل است. در چنین مواردی و به فرض تداوم استفاده، تنفس میتواند سخت گشته و دم ها عمیقتر شوند. خودِ این دمهای عمیقتر و "فشار منفیِ" بیشتری که در هنگام چنین دمهایی ایجاد میشود، به ویژه اگر ماسک نیز پس از مدتی مرطوب گشته و از شیلد نیز به طور همزمان استفاده نشده باشد، میتواند در محیطهای آلوده مشکل-ساز شود. 

. ● بنابراین یکی از بهترین و عملیترین شیوه های حفاظتی "برای افراد عادی درشرایط معمول" استفاده از "شیلد مناسب" همراه با پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر روی"دهان" است.

. اهمیت راهبردیِ این استفاده ترکیبی از ابزار حفاظتی مقتضی توسط همگان در فضاهای عادی و به ویژه وقتی فاصله بین افراد به کمتر از یک تا "دو" متر میرسد از همان اوایل همه-گیریِ کرونا در چارچوب آنچه نوعی حائل-گذاریِ اجتماعی (Social Precluding) یا حائل-گذاری فیزیکی (Physical Precluding) نامیده میشود به طور جدی و گسترده مطرح شده بود. مجموعه یافته ها و تجاربِ بعدی درطی ماههای گذشته نیز به نوبه خود درستی و فوریتِ آن همراه با توزیع رایگان شیلدِ مناسب برای عموم را بیش از پیش نشان داده و دقیقترش نمود. به طور کلی، چه فاصله-گذاری فیزیکی (Physical Distancing) یا همان فاصله-گذاری اجتماعی (Social Distancing) و مجموعه محدودیتهای مربوط به درستی اِعمال بشود و چه به هر دلیل اِعمال نشود، "در هرصورت" حائل-گذاریِ فیزیکی اهمیت و کارکردی "راهبردی" خواهد داشت- چه این که این حائل-گذاری فیزیکی همچنین میتواند با استفاده ترکیبی از ابزارهای حفاظتیِ مقتضی شامل شیلد صورت مناسب همراه با پوششی هرچند قابل شستشو دستکم بر روی دهان محقق گردد.

. این در حالی است که توصیه به استفاده همگانی از ماسکِ تنها، عملا به آن نتایج بایسته نخواهد انجامید. این امر به ویژه در کشور ما با شرایط خاص خود بیشتر صادق است و تجربه نیز به خوبی گواه آن میباشد. گذشته از موضوع مهمِ میزان کارایی واقعیِ استفاده تنها از ماسکهای معمول در پیشگیری از مبتلا کردن و مبتلا شدن، بدون توزیع گسترده شیلد رایگان و بدون تاکید بر اهمیت استفاده ترکیبی از ابزار حفاظتی لازم، بسیاری افراد به دلایل مهمِ "اقتصادی" و غیره در عمل و خواه و ناخواه از ماسکهای مناسب (که نیاز به تعویض مستمر دارند) آن هم به گونه ای صحیح و برای درازمدت استفاده نخواهند کرد.

. بر این اساس و به ویژه با در نظر داشتنِ شرایط خاص کشورمان و روند ابتلا به بیماری کرونا، آنفولانزا و از این قبیل پیشنهاد میشود همراه با "آگاه-سازی و تبلیغات گسترده" و توجه به مجموعه موارد لازم (از فاصله-گذاریهای فیزیکی، محدودیتهای مربوط و بهداشت دستها گرفته تا سطح ویتامین د D و تجویز مکملهای مقتضی در صورت لزوم ...)، "استفاده از ابزار حفاظتی مانند سپر محافظ صورت همراه با ماسک و پوششی دستکم بر روی دهان" اجباری گردد. این الزام و توصیه به ظاهر سختگیرانه که در واقع "دستِ بالا" را میگیرد، از الزام به استفاده تنها از ماسکهای معمول به ویژه در کشور ما عملا نتایجِ بسا بهتری خواهد داشت، به خصوص اگر همراه با "توزیع رایگانِ شیلد مناسب"باشد. 
.
. توزیع گسترده و رایگانِ شیلد مناسب "با قابلیت استفاده پیوسته در درازمدت" بسیار کمک-کننده و تاثیرگذار بوده و افکار عمومی نیز در آن صورت است که از اِعمال جدیِ مقررات متناسب استقبال کرده و پذیرا خواهد بود. حتی اگر این توزیع فقط همراه با الزام به استفاده همگان از حداقل یک ابزار حفاظتی ("ضمن تاکیدِ جدی و بایسته بر ایمنیِ بیشتر با استفاده همزمان از دو ابزار") باشد، باز فواید توزیع گسترده شیلد هر گونه هزینه های صرف شده به این منظور را بسا و بسا جبران میکند. حتی اگر هم در عمل و با وجود همه آموزشها و توصیه ها و حمایتها و مقررات جدیِ مقتضی، گروهی فقط از شیلد، گروهی فقط از ماسک و گروهی از ترکیب مناسبِ اینها استفاده کنند و درصد کمی نیز احیانا از هیچکدام استفاده ننمایند...، باز هم گامی راهبردی و تعیین-کننده در شکسته شدن زنجیره شوم و ویرانگرِ انتقال کرونا برداشته خواهد شد. 

. تنها و تنها با رویکردی "بهداشت-محور و با مقدم داشتنِ پیشگیری بر درمان" و با "برخوردی فعال و پیش-دستانه (Proactive)" است که میتوان به مقابله ای کارآ با فاجعه بزرگِ در حال وقوع پرداخت. 
. . . . 
.
- Perencevich E.N.; Diekema D.J.: Moving Personal Protective Equipment Into the Community (Face Shields and Containment of COVID-19); JAMA; Published online April 29, 2020. DOI:10.1001/jama.2020.7477   
. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2765525   
.
- لزوم فوری اجباری شدن ابزار محافظت دربرابر کرونا و توزیع رایگان سپر محافظ صورت 
. https://salamat.ir/index.php?newsid=2208
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین