پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
معادن نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و به نوعی در شرایط حال حاضر با شیوع بیماری کرونا می‌توان آن را یک پله برای جبران خسارت دید. پیمان افضل کارشناس معدن کلید حل مشکلات معادن را توجه بیشتر به سازمان زمین شناسی و پایگاه داده‌ها دانست.

شعار سال: پیمان افضل کارشناس معدن کلید حل مشکلات معادن را توجه بیشتر به سازمان زمین شناسی و پایگاه داده‌ها دانست.

 معادن نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و به نوعی در شرایط حال حاضر با شیوع بیماری کرونا می‌توان آن را یک پله برای جبران خسارت دید. اما متاسفانه بحران بیماری همه‌گیر کرونا به تولید معادن نیز خسارت زده است به همین علت گفت‌وگویی با پیمان افضل استاد دانشگاه و کارشناس معدن انجام داده ایم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

پیمان افضل در مورد مشکلات معدن و بحران کرونا و ارتباط آن با معدن اظهار کرد: معدن همواره با مشکلات متعددی روبه‌رور بوده است و بحران کرونا یکی از این مشکلات است، ما در طول تاریخ با بحران هایی زیادی مثل کرونا روبه‌رو بوده‌ایم و قطعا باز همچنین بحران هایی خواهیم داشت. اینطور نیست که فکر کنیم آنفولانزا یا طاعون مر بوط به هزاره‌ها و صده‌های قبل بوده باشد، ما در جنگ جهانی اول آنفولانزای اسپانیایی داشتیم و کلی هم تلفات بجا گذاشته است. بشر امروزی در این مدت اندکی به خود غره شده بود وفکر می‌کرد که دیگر دچار چنین بحران هایی نخواهد شد در حالی که چنین نیست، افزایش شدید جمعیت در جهان و همچنین آلودگی محیط‌زیست متاسفانه مجدد چنین بحران هایی را پیش خواهد آورد و نباید فکر کنیم که بحران کرونا آخرین بحرانی است که با آن روبه‌رو خواهیم شد.


ایران سرزمینی با معادن کهن

وی در ادامه افزود: مساله که باید در نظر داشته باشیم فکر بنیادی بر روری معدن است، ایران یک سرزمین معدنی است و حتی گذشتگان و کتاب‌های قدیمی هم از معادن و منابع طبیعی و کانی‌های ایران اسم برده‌اند و این نشان دهنده این است که ما از هزاران سال پیش یک کشور معدنی بوده‌ایم، اما ما برای بخش معدن هیچگاه استراتژی بلند مدتی نداشته‌ایم.

افضل بیان کرد: یک کار بسیار خوبی که سال‌ها پیش در بخش معدن ایران اجرا شد ایجاد وزارت معادن و فلزات بود که در کشور ما کارش را بسیار خوب و دقیق داشت انجام می‌داد اما متاسفانه وزارت معادن را با وزارت صنایع ادغام کردند که وزارت صنایع به مراتب گسترده تر از معادن بود اما این پایان ماجرا نبود و وزارت بازرگانی را نیز با این دو وزرات خانه ادغام کردند.وزارت بازرگانی درکشور ما که یک کشور مصرف گرا است نقش محوری دارد و بعد از این ما شاهد این بودیم که بیشتر وزرای صمتی که انتخاب شده‌اند پیشینه‌ای بازرگانی دارندکه این ادغام‌ها به بخش معدن ضرر عمده‌ای وارد کرد.


لزوم توجه به سازمان زمین شناسی

وی در ادامه در مورد سازمان زمین شناسی و ربط آن به معدن در ایران افزود: سازمان زمین شناسی ایران در خاورمیانه یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌ها است، سازمانی معتبر با توانایی بالا و توانمند اما متاسفانه بجای آنکه سازمان زمین شناسی تقویت شود همواره مورد جفا قرار گرفته است.سازمان زمین شناسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های دولت باید مستقیم زیر نظر نهاد ریاست جمهوری باشد اما در ایران متاسفانه به عنوان یکی از معاونت‌های وزارت صمت شناخته می‌شود.

افضل ادامه داد: سازمان زمین شناسی اطلاعات پایه برای کل کشور تهیه می‌کند به عنوان مثال این سازمان در بحث مخاطرات طبیعی همانند سیل اطلاعات پایه برای کشور تهیه کرد اما چون معاونتی دسته چندم در وزارت صنعت، معدن و تجارت است کسی به این اطلاعات توجه نکرد و ما تلفات و خسارات این بی‌توجهی را دیدیم. نمونه آن سیل آق قلا و گامیشان بود که سازمان زمین شناسی آنجا را نقاط پر خطر نشان داده بود اما کسی به این داده‌ها توجه نکرد.

سازمان زمین شناسی پایه اکتشاف در کشور است و بجای آن که آن را گسترش دهند بودجه‌اش را مدام کم می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دیگر معدن در کشور بحث پایگاه داده‌های علوم کشور است این پایگاه زمانی که تشکیل شد قرار بود که دیتا بیس عظیمی باشد که همه اطلاعات مربوط به علوم زمین در ایران در این پایگاه ثبت شود و افرادی که در این پایگاه‌ها کار می‌کردند همگی از اساتید برجسته علوم زمین شناسی بودند که متاسفانه در دولت نهم همه این افراد پراکنده شدند و این پایگاه در عمل غیز فعال شد.

وی درپایان بر لزوم تقویت مجدد این پایگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این پایگاه‌ها علاوه بر تقویت بخش معادن در بحث راه‌سازی و توسعه کشور، آمایش سرزمین و بحث‌های محیط زیستی و حتی استخراج نفت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی می متالز،تاریخ انتشار:30فروردین1399،کد خبر:98908،me-metals.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین