پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
مهدی اسفندیار مطرح نمود؛چند روزی است که کارشناسان و اساتید علم تغذیه پیرو یک طرح اصطلاحا دارای مطالعات اولیه که توسط برخی ذینفعان طراحی و پیشنهاد محدودیت ظرفیت phd تغذیه را داده به شکایت برخواسته اند، طرحی که به اعتقاد بنده فقط می تواند در ساختار عمیقا دچار تعارض منافع وزارت بهداشت طراحی و یا حتی اجرا شود.

شعار سال :چند روزی است که کارشناسان و اساتید علم تغذیه پیرو یک طرح اصطلاحا دارای مطالعات اولیه که توسط برخی ذینفعان طراحی و پیشنهاد محدودیت ظرفیت phd تغذیه را داده به شکایت برخواسته اند، طرحی که به اعتقاد بنده فقط می تواند در ساختار عمیقا دچار تعارض منافع وزارت بهداشت طراحی و یا حتی اجرا شود.

پیرو رسالت خبری و دغدغه هایی که مرتبط با رشته تحصیلی ام (حقوق) است و نگرانی از سلامت مردم به این مسئله واکنش نشان دادم که با پاسخ سخنگوی وزارت بهداشت به توییت مواجه شدم، اما قبل از پاسخ به ایشان لازم می دانم که به برخی افراد پزشک ناآشنا به مفاهیم حقوقی که اتفاقا خودشان قربانی تعارض منافع هستند و با نگاه کور صنفی (نه باز و آگاهانه) به توییت های بنده واکنش نشان داده اند ، ضمن دعوت به خرد، دو نکته را عجالتا یاد آور شوم و بعد به شرح پاسخم به جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت می پردازم.

۱_ منع تعارض منافع یعنی رعایت حقوق انسانها و نشستن بر سفرهء عدالت و انصاف که می تواند نه تنها کلاف سردرگم مدیریت نظام سلامت ما را باز کند و عدالت در توزیع منابع را برای همهء رشته های پزشکی فراهم کند بلکه سبب میشود اولویت علاقه و خلاقیت و استعداد ذاتی بر پول بچربد و مانع از آن خواهد شد که برخی از حیاتی ترین رشته های پزشکی مثل طب اورژانس، عفونی، اطفال و جراحی عمومی و .... به حاشیه رفته و دچار شرایطی شوند که بدون متقاضی بمانند و یا از آن بدتر در کشاکش تعارضات صنفی از معقولانه ترین فعالیتهای مرتبط با رشته محروم شوند‌.

۲_ مبارزه با تعارض منافع سبب میشود که نه تنها در سلامت بلکه در تمام حوزه ها از جمله صنعت و کشاورزی و آموزش، قانون گذاری و ....کشور زنگار مشکلات کهنه را بر دارد و جهش واقعی در پیشرفت آن حاصل شود و همهء ما از طعم شیرین یک زندگی اجتماعی توام با مساوات در بهره گیری از فرصت و رقابت و... برخوردار و از بودن در کنار هم لذت ببریم.


اما پاسخی که جناب جهانپور دادند، محل تامل است و برداشت بنده از پاسخشان، نوعی دفاعی خفیف و مستتر از مواضع همکاران هم رشته ای ایشان است و اما جناب سخنگو...

۱_ بنیان استدلالی جنابعالی در دفاع از بالین طب نوین ایران نمی تواند از ماخذ آن جدا باشد، طب نوینی که از غرب آمده و بنیان تربیت علمی شما و اهدای عنوان دکتر به شماست را نمی توانید چنان بومی کنید که هرجا به ضررتان باشد قواعد آن را نپذیرید همانطور که ما نمی توانیم بخاطر هزینه دار بودن باک خودرو، بگوییم باک غربی است و ما استدلال خود را داریم و آن را از خودرو حذف می کنیم و نمی پذیریم چون خودروی شما متوقف می شود، اگر منع تعارض منافع، لزوم استقرار گایدلاین ها و حفظ استقلال رشته ها و عدالت در پرداخت و منع خود ارجاعی و منع دریافت وجه توسط متخصصین بابت خدمات جنبی متصل به ویزیت را که از قواعد مسلم طب نوین غربی است بردارید، می شود خالی ماندن صندلی های برخی از رشته های دستیاری و سرخوردگی علوم پایه و فساد گسترده در دارو و غذا و... اعتراضات گسترده و طولانی رشته های مختلف و هدر رفت منابع و نارضایتی عمومی از عملکرد حکومت که شما باید "مراقب باشید" با همین استدلال از شما به عنوان تربیت شده طبی که صفر تا صدش از دانشگاه های غرب آمده می خواهم که تن بدهید به جایگاه دانش آموختگان تغذیه در نظام سلامت غرب و اصطلاحا قواعد بازی را بهم نزنید و تن بدهید به تمام قواعد اموزشی و نظارتی و بیمه ای و.....همان سیستم.


۲_ صادقانه بفرمایید کدام استدلال در وزارت متبوع شما منجر به حذف اساتید تغذیه با یک دهه مطالعه و با تحصیل دروس فارماکولوژی و فیزیولوژی و کارورزی بالینی بیمارستانی از تارک انستیتو تغذیه کشور شد؟! گماشته شما در آنجا کدام ماموریت بالینی را دنبال می کند؟! و از این مهمتر این نوع انتصاب از نظر تطابق با ماموریت، کدام تشابه را در کدام کشور دنیا دارد؟!

۳_ در وزارت بهداشت شما که مدعی احترام به حقوق سایر حِرَف و کار تیمی و تخصص هستید،چگونه از بین رشته های تخصصی مدیریت مالی و حقوق و اقتصاد و مدیریت بهداشتی درمانی و سیاست گذاری سلامت و ... که الحمدالله بهترین نیروها را داریم، مسئولین حراست و بازرسی و.... از میان پزشکان انتخاب می شوند، همکاران شما در این حوزه دنبال کدام ماموریت بالینی هستند.


جناب جهانپور، وزیر محترم مدعی مبارزه با فساد و مدعی شفافیت بوده اند، صراحتا بفرمایید در مبارزه با مادر فسادها یعنی تعارض منافع کدام تصمیم اداری را در حوزه های اجرایی و نظارتی و سیاست گذاری معمول فرمودید؟!

 مهدی اسفندیار

این یادداشت دیدگاه شخصی نگارنده است و ربطی به مواضع سایت شعار سال ندارد.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین