پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی: نیازی به غربالگری برای پرواز‌های داخلی نبود
شعار سال: دوربین‌های حرارتی و تب‌سنج‌هایی که تاچندی پیش در فرودگاه مشهد فعال بودند، جمع‌آوری شدند که مردم و مسافران از این موضوع گلایه داشتند و خواستار پیگیری شدند که چرا در برخی فرودگاه های کشور از جمله تهران این غربالگری انجام می‌شود اما در مشهد جمع شده است.به گزارش خراسان رضوی، با افزایش سفرها و استقبال مردم از تعطیلات مختلف برای انجام سفرها، یکی از اماکن مهم کانونی شیوع کرونا مبادی ورودی و خروجی هر شهر و استان خواهد بود که فرودگاه شهیدهاشمی‌نژاد مشهد به‌عنوان یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور، نیازمند توجه جدی در کنترل و پیشگیری از شیوع همه‌گیری کروناست؛ اما بررسی‌های میدانی و گزارش‌های مردمی نشان می دهد ظاهرا وضعیت طور دیگری است. این در حالی است که روز گذشته حدود 35 سورتی پرواز و 3500 مسافر در این فرودگاه تردد داشتند.برای بررسی این موضوع به فرودگاه مشهد می رویم که متوجه می شویم در هیچ کجای این مسیر و ورودی نیز از غربالگری و انجام تست‌های مختلف ازجمله تب‌سنجی یا بررسی سایر علائم بیماری کرونا خبری نبود.
 
غربالگری توسط علوم پزشکی انجام می‌شد که الآن...
جعفری، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های استان در واکنش به مسائل مطرح‌شده مانند نبود تست‌های تب‌سنج در فرودگاه مشهد به خراسان رضوی گفت : غربالگری مسافران از ابتدا از طرف دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گرفت و به دلیل تخصصی بودن موضوع ما هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این مورد نداشتیم و از یک هفته قبل این تجهیزات و تیم‌های غربالگر کارشان به اتمام رسید.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره جمع‌آوری دوربین‌های حرارتی و تیم‌های غربالگری کرونا از فرودگاه مشهد به خراسان رضوی گفت: از هفته گذشته با بازگشایی کامل مسیرها نیازی به غربالگری در سالن پروازهای داخلی نبود اما این تجهیزات و تیم‌های ارزیاب برای بررسی مسافران خارجی به سالن شماره 3 فرودگاه که مخصوص پروازهای خارجی است منتقل‌شده‌اند.
 
پروتکل‌های یکی در میان
سایر موارد و اقدامات بهداشتی برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی در فرودگاه نیز چندان مطلوب نبود.در ابتدای محوطه ورودی فرودگاه، در ورودی اصلی سالن پروازهای داخلی بازرسی‌های نیروی انتظامی به شکل معمول به همراه بازرسی بدنی توسط مأمور نیروی انتظامی و صف بدون نشانه‌گذاری رعایت فاصله اجتماعی مناسب انجام می‌گرفت. نکته قابل‌توجه این بود که باوجود سه ورودی مجزا و بافاصله تنها از یک ورودی استفاده می‌شد و همه افراد نیز مجبور بودند در یک صف بدون فاصله بایستند و از گیت ورودی سالن عبور کنند.برخلاف گذشته تعداد بیشتری از ظرف‌های مخصوص قرار دادن وسایل مسافران در گیت ورودی قرار داشت اما هیچ الزامی برای استفاده از ماسک و دستکش برای ورود یا استفاده از این وسایل وجود نداشت.
 
خبری از تب‌سنجی نیست!
موضوع جدی در سالن انتظار برخی از صندلی‌ها، دارای برچسب‌های مخصوص نشانه‌گذاری شده برای رعایت فاصله اجتماعی بودند اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها نیز بدون هیچ نشانه‌گذاری خاصی بود. علاوه بر این در کانترهای پرواز که از دیگر مراکز تجمع در فرودگاه است، بااین‌که نشانه‌گذاری‌های کامل و اطلاعیه‌های لازم برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی درج‌شده بود اما هیچ‌یک از این موارد توسط مسافران رعایت نمی‌شد و حتی تعداد زیادی از مسافران دور کانتر با فاصله بسیار کمی در حال گرفتن کارت پرواز خود بودند. اگرچه برخی ایرلاین‌ها پس از تحویل کارت پرواز بسته‌بهداشتی به هر مسافر شامل دستکش و ماسک و توصیه‌های بهداشتی اهدا می‌کردند اما به نظر می‌رسید حداقل خارج از پرواز هیچ الزامی برای استفاده از آن‌ها نیست. مرحله دیگر نیز جایگاه تشخیص هویت است که مسافران باید از آن عبور کنند که البته با تراکم کمتر و تقریباً بدون صف طولانی انتظار انجام می‌شد.سالن‌های خروجی پرواز که مسافران در انتظار اتوبوس برای جابه‌جایی و سوارشدن به هواپیما هستند،از شلوغ‌ترین بخش‌های فرودگاه است که مسافران بدون رعایت کوچک‌ترین فاصله‌گذاری اجتماعی کاملاً نزدیک به‌هم و بدون داشتن ماسک و دستکش به‌صورت عادی منتظر سوارشدن به اتوبوس پرواز بودند و مسئولان شرکت‌های هواپیمایی و ترمینال پرواز نیز هیچ‌گونه تذکری برای رعایت این موارد به آن‌ها نمی‌دادند.در مسیر خروجی نیز بااین‌که از ظرفیت کامل نوار نقاله‌های فرودگاه برخلاف گذشته، برای جلوگیری از تجمع استفاده‌شده و برچسب‌های فاصله‌گذاری اجتماعی نیز دور آن نصب‌شده بود اما بازهم مسافران بدون در نظر گرفتن این نشانه‌گذاری‌ها ، نزدیک یکدیگر منتظر چمدان‌های خود بودند.در تمام مدت حضور ما در فرودگاه که حدود 2 ساعت به طول انجامید، ضدعفونی و نظافت فرودگاه ازجمله صندلی‌های ترمینال، کانترها و... نیز دیده نمی‌شد و حتی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی لمسی که در سرتاسر سالن نصب‌شده‌اند نیز فعال بودند که خود می‌تواند عامل انتقال ویروس باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های استان در این خصوص توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا اقداماتی در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد انجام شده که یک مورد آن نصب 300 استیکر فاصله‌گذاری اجتماعی در محل‌های تجمع و ورودی و خروجی داخل فرودگاه بوده است.جعفری اظهار کرد: در طول روز دو بار نیز تمام سالن فرودگاه به‌طور کامل یک نوبت در عصر و یک نوبت انتهای هر شب ضدعفونی می‌شود و تجهیزاتی مانند ویلچر و چرخ‌دستی نیز پس از هر بار استفاده ضدعفونی می‌شود.
مسافران مقصرند!
وی همچنین تصریح کرد: تاکنون چندین نوبت نامه‌نگاری مدیرکل شرکت فرودگاه‌های استان با شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی نیز صورت گرفته است و به رعایت نکات بهداشتی ملزم شده‌اند و هر شرکت موظف است دو نفر نیرو در هر یک از اماکن ورودی و خروجی، کانتر و... داشته باشد که مشخصاً مسئول تأکید و رعایت نکات بهداشتی هستند اما متأسفانه مسافران هیچ‌گونه همکاری با همکاران ما ندارند و باوجود تذکرات آن‌ها بازهم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1399، کد خبر: 20391، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین