پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
مسئله‎یابی، نسخه‎نویسی و نسخه‎خوانی فرایندهای سه‎گانه کاملاً تخصصی می‎باشند که علاوه بر آموزش، نیازمند دانش و تجربه تخصصی است تا بتوان به نتیجه کار نسخه‎های تجویزی در حل مسئله کشاورزی امیدوار بود. فرایند مسئله‎یابی کشاورزی به جهت شناسایی مسئله‌‎های کشاورزی، تعیین سطح، درجه و مقیاس تأثیرگذاری و در نهایت اولویت‎بندی مسئله‎ها به‌ویژه از طریق تسهیل‎گرها از اهمیت بالای برخوردار است.

شعار سال : مسئله‎یابی، نسخه‎نویسی و نسخه‎خوانی فرایند‌های سه‎گانه کاملاً تخصصی می‎باشند که علاوه بر آموزش، نیازمند دانش و تجربه تخصصی است تا بتوان به نتیجه کار نسخه‎های تجویزی در حل مسئله کشاورزی امیدوار بود. فرایند مسئله‎یابی کشاورزی به جهت شناسایی مسئله‌‎های کشاورزی، تعیین سطح، درجه و مقیاس تأثیرگذاری و در نهایت اولویت‎بندی مسئله‎ها به‌ویژه از طریق تسهیل‎گر‌ها از اهمیت بالای برخوردار است به‎گونه‎ای که درجه فوریت تصمیم، سیاست‎گذاری و اقدام را نسبت به سایر مسائل کشاورزی مشخص می‎کند و می‎توان با توجه به آن پشتیبانی‎های لازم برای عملیاتی‎سازی تصمیم را بهتر تدارک دید و بر فرایند اجرا دقت و نظارتی قوی داشت تا هدف‎گذاری‎های کمی و کیفی و انتظارات برآورده شود. اگرچه مسئله‎یابی کشاورزی بسیار مهم است، اما کافی نیست و بهترین مسئله‎یابی‎ها و سرعت در شناسایی‎ها درصورتی‌که به حل مسئله و نتیجه منجر نشود، ارزش چندانی نداشته و صرفاً به اتلاف وقت و هزینه منجر و علاوه بر خسارت‎زایی بر کشاورزی، عامل بروز نارضایتی‎ها و کاهش سرمایه اجتماعی بخش کشاورزی نیز خواهد شد.
در این چارچوب و به‎منظور اثربخشی بر مسئله‌‎های کشاورزی، نسخه‎نویسی و تجویز نسخه‌‎های حل مسئله در سطوح تصمیم‎گیری و سیاست‎گذاری، اقدام و اصلاح سیاست‎ها یا اقدام‎های پیشین (اصلاح نسخه‌‎های پیشین) اهمیت پیدا می‎کنند. این فرایند علاوه بر مسئله‎یابی نیازمند مجموعه‎ای کامل از اطلاعات کشاورزی راجع به حوزه کشاورزی درگیر و تصویربرداری از پیامد‌های موجود و آتی مسئله است که لازم است توسط تحلیل‎گر‌های مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد تا پس از ورود به فرایند پردازش و تحلیل‎ تصمیم، تحلیل‎گر‌های تصمیم بتوانند با توجه به اقدام مرحله قبل، تصمیم یا تصمیم‎های ممکن به‎منظور سیاست‎گذاری راجع‎به مسئله‎ای کشاورزی را فهرست و ابعاد مختلف آن‎ها را از منظر پیامد‌های احتمالی، قوت‎ها، ضعف‎ها، فرصت‎ها و تهدید‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار دهند تا تصمیم‎گیر و سیاست‎گذار بتواند با توجه به چارچوب‌‎های تحلیلی ارائه‌شده در ارتباط با مجموعه گزینه‎های تصمیم، تصمیم نهایی را به‎منظور سیاست‎گذاری و در نهایت نسخه‎نویسی کشاورزی و ابلاغ برای اجر، اخذ نماید.
 مرحله نسخه‌نویسی از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به مقدار بسیار زیادی به اطلاعات دریافتی از صحنه میدانی رخداد مسئله (گزارش‎گیری‎های دقیق و به‎روز) و تحلیل‎های بعدی توسط تحلیل‎گر‌های مسئله و تصمیم ارتباط دارد که خود به سطح و میزان دایره دانش و تجربه تخصصی این افراد وابسته است. علاوه بر دانش و تجربه تخصصی، برای نسخه‎نویسی بهره‎گیری از مراجع ویژه مانند دیدگاه‌‎های متخصصین دانشگاهی نیز لازم و ضروری است. زیرساخت‎های بخش نسخه‎نویسی توسط بخش‎های مسئله‎یابی و تحلیل‎ها تدارک دیده می‎شود؛ بنابراین، به‌کارگیری تحلیل‎گر‌های قوی و با دانش و تجربه تخصصی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است و یک کار کاملاً تخصصی محسوب می‎شود، زیرا تصمیم و سیاست نهایی کشاورزی با تحلیل درست و دقیق ابعاد مسئله و تصمیم‎سازی‎های انجام‌شده وابستگی شدید دارد و از آن تأثیر می‎پذیرد. هرگونه اطلاعات غلط از مسئله‎های کشاورزی و تحلیل‎های بعدی می‎تواند به نسخه‎نویسی‎های ناکارآمد منجر شود و درصورتی‌که نسخه‎نویس تخصص حرفه‎ای لازم را نداشته باشد، نسخه تجویزی می‎تواند به تشدید مسئله در بخش کشاورزی و درنتیجه بحران منجر شود. بهترین تصمیم‎ها و بهترین نسخه‎ها زمانی اخذ و تجویز خواهد شد که تحلیل‎های دقیق و درستی از علائم و ویژگی‎های مسئله‎های کشاورزی صورت گرفته و نیز تصمیم‎سازی‎های درستی با توجه به تحلیل گزینه‎های تصمیم شکل‌گرفته باشد.

نکته مهم دیگر در گام نسخه‎نویسی کشاورزی این است که تجویز نسخه‎های دقیق و درست سیاست‎های کشاورزی علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم بر حل مسئله‎های کشاورزی و به‌تبع آن کاهش خسارت‎ها و زیان فعالان کشاورزی تا حد زیادی بر هزینه‎های عملیاتی‎سازی نسخه‎های تجویزی تأثیرگذار است به‎گونه‎ای که نسخه‎های دقیق‎تر و قوی‎تر هزینه‎های عملیاتی‎سازی نسخه را به‌شدت کاهش می‎دهند که نتیجه نهایی آن در صحنه میدانی کاهش زیان فعالان بخش کشاورزی خواهد بود. علاوه بر آن، نیازمند تجدیدنظر در نسخه‎های تجویزی به دلایلی مانند اثرگذاری ناقص در حل مسئله‎ها، تشدید مسئله‎ها و یا بی‎اثر بودن نخواهد بود که افزون بر هزینه‎ای مستقیم تکرار فرایندها، موجب تأخیر زمانی در درمان مسئله‎ها خواهد شد که خود بر میزان خسارت‎های ناشی از رخداد مسئله خواهد افزود و حتی ممکن است موجب ایجاد بحران در کشاورزی شود به‎گونه‎ای که نسخه‎های بعدی حل مسئله نتوانند اثربخشی لازم را داشته باشند و یا این‎که فعالان کشاورزی اعتماد خود را به آن از دست بدهند و مشارکت عملی در اجرا نداشته باشند. به همین دلیل، توصیه این است که حداکثر تلاش این باشد که نسخه اول کامل، دقیق، جامع و با قدرت اثرگذاری بالا باشد تا بتواند در جامعه کشاورزی هدف اعتماد لازم را ایجاد کند. چنین نسخه‎های تجویزی می‎توانند بر اثربخشی نسخه‎های بعدی برای مسئله‎های دیگر کشاورزی از بُعد اعتمادسازی و مشارکت کشاورزان فعالان کشاورزی در اجرای درست و به‎کارگیری نسخه‎ها در عمل تأثیر مثبت بالایی داشته باشند.
نکته دیگر این‌که به جهت تخصصی بودن کار نسخه‎نویسی کشاورزی و درواقع حرفه‎ای بودن آن، لازم است واحد ویژه‎ای مانند معاونت برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری کشاورزی با کارشناس‎های کاملاً متخصصی و حرفه‎ای این وظیفه را به‌صورت متمرکز انجام دهد و معاونت‎ها و بخش‎های عملیاتی از ورود به این حوزه تخصصی اجتناب نمایند. به‎بیان‎دیگر، حوزه نسخه‎نویسی کشاورزی باید به‎طور کامل جدا از معاونت‎های دیگر ستادی و واحد‌های عملیاتی- اجرایی منطقه‎ای باشد. هیچ واحد عملیاتی- اجرایی نباید درگیر فرایند نسخه‎نویسی کشاورزی باشد و یا این‌که خود را درگیر این امور نماید، زیرا علاوه بر اتلاف هزینه و تداخل‎ وظایف، موجب ایجاد اختلال در اثرگذاری نسخه‎های تجویزی خواهد شد. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در ارتباط با مسئله‎های تکراری و دارای سابقه نیز استفاده از نسخه‎های پیشین نوشته‌شده توسط واحد‌های اجرایی- عملیاتی ممنوع می‎باشد و صرفاً پس از تأیید حوزه نسخه‎نویسی کشاورزی و تأمین اعتبارات احتمالی آن، قابلیت عملیاتی‎شدن خواهد داشت، زیرا ممکن است ظاهر مسئله‌‎های کشاورزی تکراری و معطوف به سابقه باشد، اما ابعاد و نوع اثرات آن تغییر پیدا کرده و جدید شده باشد.
گام سوم در فرایند خطی سه‎گانه پیش‌گفته شده، نسخه‎خوانی و عملیاتی‎سازی نسخه‎های تجویزی است. نسخه‎خوانی کشاورزی نیازمند برگزاری دوره‌‎های آموزشی برای بخش اجرایی- عملیاتی‎سازی است تا آن‎ها با آگاهی کامل از تمام ابعاد و زوایای نسخه‌‎های تجویزشده، حساسیت‎های آن به جهت اجرا و ضرورت دقت در آن، توجه به مخاطرات احتمالی قابل رخداد و تلاش برای مدیریت آن و نیز چگونگی همراه‎سازی جامعه هدف و دستگاه‎های مرتبط، بتوانند زمینه‎سازی‎های لازم را در جامعه هدف یعنی بهره‎برداران و فعالان کشاورزی موردنظر برای مشارکت در عملیاتی‎سازی درست فراهم آورند. این مرحله به‌نوعی ترجمه دقیق و قابل‌فهم نسخه نوشته‌شده برای عملیاتی‎سازی است؛ بنابراین فرایند نسخه‎خوانی در برگیرنده آموزش نسخه‎خوانی و ایجاد درک مشترک در بخش‎های اجرایی- عملیاتی و اشراف اطلاعاتی بر زوایای مهم نسخه‎ تجویزی، زمینه‎سازی در گروه‎های هدف و عملیاتی‎سازی نسخه‎های تجویزشده در سطح میدانی با مشارکت فعالان کشاورزی برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده است.
مرحله بعد که به‌نوعی مکمل فرایند نسخه‎خوانی و عملیاتی‎سازی نسخه‌‎های تجویزی و درواقع چرخه سیاست‎گذاری است، عبارت از رصد و پایش اثرگذاری نسخه‌‎های تجویزی و دریافت بازخورد‌های آن می‎باشد. درصورتی‌که بازخورد‌ها مثبت باشد و نسخه‎های تجویزی اثرگذاری‎های را هدف‎گذاری‎ شده را داشته باشد و به حل مسئله منجر شده باشد، درمان کامل شده تلقی می‎شود، اما اگر بازخورد‌های کاملاً مثبتی در حل مسئله دریافت نشود و یا اختلال‎هایی در فرایند اجرایی‎سازی نسخه‎های تجویزی از منظر دستیابی به اهداف و حل مسئله در صحنه میدانی بروز و ظهور پیدا کند، وظیفه بخش اجرایی- عملیاتی‎ آن است که با توصیف و ترسیم درست نقشه اختلال‎ها و نارسایی‎ها، آن را به بخش نسخه‎نویسی گزارش دهند تا بخش مربوطه بتواند با تحلیل شرایط جدید، نارسایی‎ها و اختلال‎های رخ‌داده، نسخه پیشین را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند تا بتوانند نارسایی‎ها و اختلال‎های رخ‌داده را مدیریت نمایند.
توجه به بازخورد‌ها در مدیریت مسئله‎ای کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بخش مهمی از اثرگذاری و اصلاح نسخه‎های تجویزی کشاورزی وابسته به رصد درست و دقیق بازخورد‌ها وابسته است و می‎تواند به کاهش هزینه‎های نسخه‎نویسی منجر شود. فرایند رصد نارسایی‎ها و اختلال‎های عملیاتی‎سازی نسخه‎ها نیز فرایندی مشارکتی بین بخش اجرایی- عملیاتی، بهره‎برداران و فعالان بخش کشاورزی است به‎گونه‎ای که هرچه تعاملات و ارتباطات بین آن‎ها قوی‎تر، نزدیک‎تر و روان‎تر باشد، سرعت رصد و گزارش نارسایی‎ها و اختلال‎ها برای اصلاح نسخه‌‎های تجویزی بیشتر و هزینه‌‎های کمتری متوجه فعالان کشاورزی خواهد شد. استفاده از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی این فرایند می‎تواند نقش مهمی در افزایش سرعت انتقال بازخورد نسخه‎های تجویزی عملیاتی‎شده داشته باشد.
بنابر مطالب پیش‎گفته فرایند‌های سه‎گانه مسئله‎یابی، نسخه‎نویسی و نسخه‎خوانی کشاورزی حلقه‎های سه‎گانه مدیریت تخصصی مسئله‌‎های کشاورزی محسوب می‎شوند که می‎توانند به افزایش درآمد فعالان کشاورزی و نیز افزایش اعتماد آن‎ها منجر شود. در این راستا لازم است مؤلفه‎هایی مانند هوشمندسازی مسئله‎یابی، دانش و تجربه تخصصی نسخه‎نویسی، آموزش تخصصی نسخه‎خوانی و عملیاتی‎سازی نسخه‎ها با مشارکت همه ذینفعان کشاورزی و نیز هوشمندسازی بازخورد نسخه‎های عملیاتی شده به همراه اصل تقسیم‌کار و تفکیک وظایف موردتوجه جدی قرار گیرد تا نسخه‎های تجویزی در عمل کارایی و اثربخشی لازم را در دستیابی به اهداف ترسیم‌شده داشته باشند و ستاده موردنظر شکل گیرد که چیزی جز تأمین امنیت غذایی مردم و امنیت معیشتی کشاورزان نخواهد بود. ‎

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین