پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
مسعود حلاج‌پور گفت:یکی از اهداف توسعه در ایران توسعه فرهنگی است که پیش فرض‌ها و ابعاد گوناگونی دارد و توجه به حفظ محیط طبیعی یکی از وجوه توسعه فرهنگی می‌باشد، در واقع توسعه فرهنگی در یک سرزمین روزی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و محیط فرهنگی آن با یکدیگر پیوند خورده باشند و در راستای هم حفظ شوند.

شعار سال:مسعود حلاج‌پور در حاشیه افتتاح پایگاه‌ جنگل‌های هیرکانی گیلان در موزه میراث روستایی سراوان  با اشاره به اهمیت جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث کهن، اظهار کرد: یکی از اهداف توسعه در ایران توسعه فرهنگی است که پیش فرض‌ها و ابعاد گوناگونی دارد و توجه به حفظ محیط طبیعی یکی از وجوه توسعه فرهنگی می‌باشد، در واقع توسعه فرهنگی در یک سرزمین روزی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و محیط فرهنگی آن با یکدیگر پیوند خورده باشند و در راستای هم حفظ شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: ثبت جنگل‌های هیرکانی به عنوان یکی از میراث کهن ایران زمین و گیلان، در فهرست میراث جهانی در چهل‌وسومین گردهمایی جهانی یونسکو فرصت خوبی برای حفظ و احیای جنگل‎های گیلان و ایجاد همگرایی لازم مابین عوامل مرتبط این حوزه است.

وی با بیان اینکه هیرکان از نام قدیم گرگان گرفته شده است و به معنی سرزمین گرگ‌هاست، گفت: جنگل‌های هیرکانی، منطقه‌ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای کاسپین و بخش شمالی رشته کوه‌های البرز که غنای فرهنگی و تنوع زیستی، گونه‌های بومی نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت‌انگیز طبیعی‌ آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این جنگل‌ها نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر و مساحت یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار هستند که سواحل جنوبی دریای کاسپین را پوشانده‌اند و باقی‌مانده جنگل‌های پهن برگ خزان‌کننده از دوران سوم زمین شناسی هستند و فرآیند تکامل آن‌ها از ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش به شکل طبیعی و پیوسته ادامه یافته است.

جنگل‌های هیرکانی؛ فسیل زنده

حلاج‌پور با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروزه به صورت فسیل در اروپا یافت می‌شوند به همین دلیل از این جنگل‌ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" یاد می‌شود، تصریح کرد: از مجموع ۱۲ سایت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان، سه سایت جنگل‌های هیرکانی در سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار استان گیلان قرار ‌دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: سایت لیسار و گشت رودخان شمالی‌ترین و غربی‌ترین سایت‌های معرفی شده هستند. سیاهرود رودبار نیز با دارا بودن توده جنگلی کوهستانی بسیار منحصر به فرد بوده و تنوع اقلیمی، یکی دیگر از سایت‌های قرار گرفته در این فهرست است. 

وی بیان کرد: ثبت جنگل‌های هیرکانی فرصتی مناسب برای پیوند داشته‌های طبیعی گیلان با گنج گرانبهای فرهنگ آن است. تلاقی طبیعت به عنوان زیستگاه اصلی مردمان این سرزمین، با داشته‌های فرهنگی آن می‌تواند نقطه عطفی در تغییر نگاه و چگونگی توسعه در استان گیلان باشد. برای نیل به این هدف تحلیل و تفسیر اهمیت این جنگل‌ها، تبیین فرهنگ هیرکانی و برنامه‌ریزی توسعه محور با رویکرد پایدار، حفظ محیط زیست و آموزش همگانی وظیفه‌ای خطیر بر دوش دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و فعالان این حوزه است.

افتتاح دفتر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در موزه میراث روستایی گیلان

حلاج‌پور خاطرنشان کرد: توجه ویژه به راهکارها و راهبردهای حفظ و نگهداری این میراث طبیعی فرهنگی در مواجهه با بلایای طبیعی و غیرطبیعی، احیا، رشد و نمو فرهنگ آن از آداب و رسوم منطقه گرفته تا تولیدات فرهنگی، هنری و صنایع دستی با تکیه بر ظرفیت‌های جوامع محلی و استفاده از پتانسیل‌های مغفول گردشگری پایدار، مجموع فعالیت‌هایی‌ست که می‌تواند ما را در حفظ این گنج گیلانی یاری نماید.

وی با اشاره به پایگاه جنگل‌های هیرکانی در موزه میراث روستایی گیلان، گفت: از امروز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با راه‌اندازی دفتر پایگاه‌ جنگل‌های هیرکانی گیلان و افتتاح آن در موزه میراث روستایی به صورت هدفمند برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:1 تیر 1399،کدخبر:99040100594،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین