پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۸۴۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
رتبه رشد اقتصادی ایران در دولت روحانی نسبت به دولت نهم و دهم ۳۶ پله سقوط کرده است.
شعار سال: متوسط رشد اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در هفت سال اخیر ۰.۶ (شش‌دهم) درصد بوده است بر این اساس ایران یکی از پایین‌ترین رشد‌های اقتصادی جهان در این مدت را داشته است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، از سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم در ایران بر سر کار آمد تا سال ۱۳۹۸ رشد اقتصادی ایران به شرح جدول زیر بوده است.
سقوط ۳۶ پله‌ای رتبه ایران در رشد اقتصادی

آمار صندوق بین‌المللی پول بر مبنای آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی ایران است. این آمار به خوبی بیانگر عملکرد ناموفق دولت‌های یازدهم و دوازدهم در شاخص رشد اقتصادی کشور است.

بر اساس این آمار، رقم شش‌دهم درصدی متوسط رشد اقتصادی کشور در دوره هفت ساله دولت آقای روحانی سبب شده ایران از بین ۱۹۳ کشور جهان، رتبه ۱۷۱ را به دست آورد. یعنی ایران جزو کشور‌های با رشد بسیار پایین در سطح دنیا در هفت سال اخیر بوده است.

این در حالی است که آقای روحانی بار‌ها اعلام کرده که دولت وی در رشد اقتصادی موفق بوده است. آقای روحانی همچنین چندین بار اعلام کرده که ایران در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشته است.

اما آمار صندوق بین‌المللی پول بیانگر آن است که در سال ۲۰۱۶ بالاترین رشد اقتصادی جهان متعلق به عراق بوده که رشد ۱۵.۲ درصدی را به دست آورد.

بانک جهانی هم در سال ۲۰۱۶ بالاترین رشد اقتصادی جهان را متعلق به جزایر ماریانای شمالی با ۲۸ درصد و عراق با ۱۵.۲ درصد اعلام کرده است.

البته حتی اگر ایران در سال ۲۰۱۶ هم بالاترین رشد اقتصادی جهان را کسب کرده بود، این رشد نمی‌توانست معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم باشد چراکه رشد اقتصادی را باید به صورت دوره‌های چندساله ارزیابی کرد.

آقای روحانی فقط به رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ استناد می‌کند که در آن سال به مدد افزایش صادرات نفت خام پس از برجام، رشد اقتصادی کشور به بیش از ۱۲ درصد رسید که یک رشد موقت و مقطعی بود، اما به ثبت چهار رشد منفی اقتصادی در هفت سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره نمی‌کند.

به گفته کارشناسان، نمی‌توان رشد‌های منفی اقتصادی در هفت سال اخیر را نادیده گرفت و صرفاً یک رشد مثبت ۱۲ درصدی در یک سال را ملاک عمل دولت قرار داد.

این در حالی است که در دوره هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم وضعیت رشد اقتصادی ایران بسیار مناسب‌تر از دولت روحانی بود.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، متوسط رشد اقتصادی کشور در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ بالغ بر ۲.۲۷ درصد بود و ایران از این لحاظ در میان ۱۹۳ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۳۵ را داشت.
 
سقوط ۳۶ پله‌ای رتبه ایران در رشد اقتصادی

بر این اساس، رتبه رشد اقتصادی ایران در دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد ۳۶ پله سقوط کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق نیوز، تاریخ انتشار: 6 تیر 1399، کد خبر: 1087697، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین