پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
با شیوع کرونا ویروس، سبک زندگی مردم و بسیاری از مشاغل چون فعالیت رسانه ای و فضای ارتباطاتی کشور دستخوش تغییرات زیادی گردید.
شعار سال:  لازم است تا کارشناسان با تحلیل تاثیرات این ویروس بر کار رسانه ها، نگاهی آینده نگرانه هم بر محتوا و نوع فعالیت اهالی رسانه در پساکرونا داشته باشند تا یاریگر خبرنگاران و مدیران رسانه ای برای دوران پساکرونا و بحران هایی چون کرونا در جامعه باشند.
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه توجه به روزنامه نگاری سلامت و تولید اخبار امید بخش را از ضروری ترین موارد برای رسانه ها در پساکرونا می داند و می گوید: مهم ترین وظیفه رسانه ها در پساکرونا تولید و انتشار اخبار امید بخش است. بی تردید کرونا روزی تمام می شود اما اگر به روزنامه نگاری امید توجه کافی نشود کشور با مردمی افسرده، زخم دیده و رنجور و ناامید روبرو خواهد شد که نمی توانند فعالیت مولد داشته باشند.

نصراللهی درباره تاثیر کرونا بر رسانه ها و فضای ارتباطاتی کشور می گوید: بحران کرونا بزرگترین، پیش بینی نشدنی ترین و عجیب‌ترین بحرانی است که بشر با آن رو برو شده است. کسی فکر نمی کرد چنین ویروسی تا این حد بر بخش های مختلف جامعه چون اقتصاد، رسانه و مراودات اجتماعی اثر گذار باشد. کرونا ناتوانی بسیاری از نظام های سیاسی، اقتصادی، پزشکی و بهداشتی دنیا را آشکار کرد و نشان داد که بشر با همه پیشرفت هایی که کرده است تا چه حد ضعیف است.

او با اشاره به چالش هایی که کرونا در جامعه ایجاده کرده، می گوید: کرونا سبک زندگی ،آموزش ،‌اشتغال ،‌سرگرمی ،‌ نوع مصرف ، داد و ستد ،‌اولویت، مناسک و تغذیه مردم را تغییر داده است. تاثیرپذیری رسانه ها از کرونا هم چشمگیر بوده ؛‌ کرونا برشیوه و میزان تولید و انتشار رسانه ها و اقتصاد آن ها هم تاثیر گذار بوده است. به نظرم رسانه ها بیش از بخش های دیگر جامعه از کرونا تاثیر پذیرفتند چرا که به واسطه نقش و جایگاهی که در جامعه دارند، بیشتر در معرض آسیب ها، فرصت ها و تهدیدهای برآمده از بحران ها هستند. خبرنگاران بر حسب وظایف شان که اطلاع رسانی، آموزش، حساس کردن مردم و مسئولین است بیشتر از بقیه افراد، درگیر مباحث مربوط به کرونا هستند. یعنی هم قبل کرونا هم در زمان شیوع آن و هم در دوران پساکرونا با این مسئله سر و کار دارند.

این کارشناس رسانه با توضیح درباره تبعات و چالش های جدی کرونا بر رسانه ها، بیان می کند: کرونا باعث تعطیلی بسیاری از نشریات محلی و رسانه هایی که بنیه مالی ضعیفی داشتند، شد. بیکاری و تعدیل اهالی رسانه در مطبوعات ، توزیع مطبوعات، افزایش شایعات و تولید فیک نیوز ها، افزایش شکاف طبقاتی در میزان دسترسی به اطلاعات از دیگرچالش های مهم رسانه ها در ایام کرونا بود.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به تاثیرات کرونا بر ساختار رسانه ها در چند ماهه اخیر بیان می کند: بسیاری از رسانه با شیوع بیشتر این ویروس، امکان دورکاری را برای خبرنگاران ایجاد کردند. از دیگر تأثیرات کرونا بر فضای ارتباطاتی این بود که توجه به ارتباطات سلامت بیشتر شد و همه رسانه ها فارغ از رویکردهایی که داشتند به روزنامه نگاری سلامت تاکید ویژه ای کردند.

نصراللهی در ادامه به تاثیر کرونا بر محتوای رسانه ها می پردازد و تشریح می کند: به غیر از توجه به داده های روزنامه نگاری سلامت، رسانه ها به رویکرد تحلیلی، روندی و عمقی در اخبارشان روی آوردند. از طرفی دیگر کرونا موجب شد تا به کارشناسانی که سهم کمی برای حضور در رسانه ها داشتند، مخصوصا از نوع متخصصان بیشتر توجه بشود. همچنین شاهد برگزاری جلسات لایو اینستاگرامی خبرنگاران با کارشناسان مختلف بودیم که این خودش یک فرصت خوبی برای خبرنگاران و رسانه ها بود تا خود را به چند کارشناس ثابت محدود نکنند.

به گفته نصراللهی تاثیر کرونا بر نیروی انسانی رسانه ها موجب شد تا خبرنگاران غیر حرفه ای کنار بروند و برخی خبرنگاران به خاطر بیماری و مسائل دیگر، رسانه خود را ترک کنند که باعث کمبود نیروی انسانی در رسانه ها شد. او توضیح می دهد: در حال حاضر رسانه ها ترجیح می دهند از افراد چابک تر و با تخصص بالاتر بهره ببرند.

نصراللهی معتقد است که کرونا، تنها باعث هراس، تهدید و ضعف در جامعه نشده، بلکه فرصت های زیادی هم ایجاد کرده است. او توضیح می دهد: یکی از این فرصت ها شناسایی مشاغل آسیب پذیر بود که همین مساله کمکی برای برطرف کردن ضعف های این مشاغل است. یکی از این مشاغل آسیب پذیر، مطبوعات بودند. در واقع کرونا نشان داد مطبوعات و رسانه هایی که برای ورود به فضای مجازی مقاومت می کنند، ضربه های زیادی ببینند. از جمله اینکه آگهی ها و تیراژ فروش آن ها به شدت پایین آمد.

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای، ادامه می دهد: کرونا باعث شد رسانه ها نداشته های خود را بیشتر بشناسند و در پی یافتن راه حل هایی برای آنها باشند. نداشتن هم افزایی، به روز نبودن و خلأ سیاست هایی از قبل بحران تا بعد از آن، جوابگو نبودن به نیازهای مردم در زمان بحران و….از جمله ضعف های رسانه ها بود که کرونا باعث آشکار شدن آنها شد. از طرفی دیگر کرونا موجب شد تا مدیران رسانه ها به اظهار خبرنگاران چابک،خلاق و خوش فکر که بر فعالیت در فضای مجازی تاکید می کردند، برسند.

نصراللهی با اشاره به دیگر فرصت هایی که کرونا پیش روی رسانه ها قرار داده ، می گوید: این ویروس باعث همبستگی بیشتر در میان اهالی رسانه شد.ما شاهد همکاری رسانه ها با گرایش ها و قالب های فکری متفاوت هستیم که درباره کرونا اطلاع رسانی کنند.

این استاد دانشگاه درباره اقتضائات پساکرونا رسانه ها چندین پیشنهاد دارد. او توضیح می دهد: با توجه به تاثیرات ماندگار کرونا بر همه سطوح و بخش های جامعه و رسانه ها، قطعا در دوران پساکرونا رسانه ها شاید از اولین بخش هایی باشند که باید برای این دوران برنامه ریزی کنند.
 
اگرچه پیش بینی در خصوص وضعیت بخش های مختلف در پساکرونا شاید زود،سخت و پیچیده باشد، اما رسانه ها نباید منتظر اتمام کرونا، و بعد به فکر چاره اندیشی در پساکرونا باشند.
 
به همین خاطر تاکیدم این است رسانه ها از همین الان استراتژی خود را برای پساکرونا آماده کنند. با توجه به نقش و عملکرد رسانه های ما در بیشتر بحران ها که پسینی و رویدادی و راهبردشان انفعالی و مخالفت با بحران بوده، نباید این اتفاق برای پساکرونا هم تکرار شود. هر چند رسانه های داخلی چنین رویکرد و راهبرد غلط را قبل از ورود کرونا داشتند و نتوانسته اند مردم را حساس و به آنها آموزش های لازم را بدهند .

او ادامه می دهد: رسانه ها باید پیش بینی کنند بخش های مختلف کشور در سطوح بین المللی، ملی و محلی چگونه خواهد بود و با چه چالش هایی روبرو خواهند شد؟ رسانه ها باید آگاه باشند که اگر لازم است در دوران پساکرونا با توجه به شرایط موجود، به مردم آموزش بیشتری دهند و آنها راهدایت کنند. همچنین رسانه ها باید چالش های پساکرونا خارج از رسانه ولی تاثیر گذار بر این نهاد و چالش های درون سازمان خود را(مثل بازگشت مجدد نیروی کار خود، اصلاح ساختارهای سنتی) پیش بینی، و برای آن برنامه داشته باشند تا بتوانند بعد از کرونا چایک،اعتماد زا و فرصت ساز و مسئول باشند.

نصراللهی یادآور می شود که رسانه ها با توجه به شرایط فعلی از همین الان می توانند راهکارها و سناریوهایی برای پساکرونا ترسیم کنند و آن را به بدنه جامعه انتقال دهند. او توضیح می دهد: رسانه ها نباید فقط در پساکرونا به فکر برطرف کردن ضعف های خود باشند. بلکه باید عادات و سبک های جدیدی از عادات مردم که در ایام کرونا به وجود آمده را تقویت کنند. مثلا در این ایام شاهد آشتی و تمایل بسیاری از سالمندان به فضای مجازی برای به جا آوردن تکالیف و مراسم مذهبی بودیم یا جوانانی که به دلایل مختلف تمایل زیادی به اجتماعات مذهبی نداشتند، در این دوران شرکت آن ها به این نوع مراسم ها از طریق فضای مجازی بیشتر شد. خب رسانه ها باید این نوع از سبک جدید زندگی مردم را تقویت و تشویق کنند.

او درباره برنامه های مهم رسانه در پساکرونا توصیه می کند: به نظرم رسانه ها باید برای استقلال اقتصادی خود بیشتر فکر کنند. یعنی سعی کنند در چاپ آگهی های دولتی و انتشار آن تنها در رسانه چاپی بازنگری کنند و به قالب های جدید رسانه ای فکر کنند. رسانه ها باید دست از مقاومت کردن برای تطبیق با نیاز و تکنولوژی روز دست بردارند و پاسخگوی نیاز مخاطب و کاربران امروزی باشند. حتما در پساکرونا با توجه به نیاز مخاطب، سرویس های مختلف خبری ایجاد کنند. توجه به روزنامه نگاری سلامت را در اولویت کاری خود قرار دهند. همچنین رسانه ها باید از افراد چند مهارتی و نیروهای به روزبهره ببرند یا به نیروهای فعلی خود آموزش های چندگانه بدهند.

او با تاکید بر تولید اخبار امید بخش در پساکرونا ادامه می دهد: کرونا نشان داد انحصار در رسانه بی معناست. پس رسانه ها در پساکرونا ساختار سازمانی خود را به گونه ای تغییر دهند که با بودن رقبا بتوانند مخاطب جذب کنند. رسانه ها باید از ساختار سنتی و ناکارآمدی که جوابگوی نیاز مخاطب فعال و خلاق و پرسشگر نیست، دوری کنند.یکی از مسائل مهم در پساکرونا نیاز ما به روزنامه نگاری امید است. قطعا مردم در پساکرونا از کرونا خاطرات تلخی دارند.
تحریم های ظالمانه آمریکا ،گرانی و بی تدبیری برخی از مسئولان هم در کنار مشکلات کرونا، کام مردم را تلخ و آستانه تحمل شان را کم کرده است بنابراین مهم ترین وظیفه رسانه ها در پساکرونا تولید و انتشار اخبار امید بخش است.
بی تردید کرونا روزی تمام می شود اما اگر به روزنامه نگاری امید توجه کافی نشود کشوربا مردمی افسرده، زخم دیده و رنجور و ناامید روبرو خواهد شد که نمی توانند فعالیت مولد داشته باشند. توجه به روزنامه نگاری امید به مفهوم دادن امید کاذب و مطالبه نکردن مشکلات مردم نیست. بلکه ، برعکس از وظایف تعطیل نشدنی روزنامه نگاران، مطالبه گری و توجه به مشکلات و مسائل مردم است . روزنامه نگاران در پسا کرونا باید اخبار مثبت و امید بخش را در اولویت قرار دهند و در کنار پرداختن به مشکلات مردم ؛‌راهکارهای حل آنها را هم از زبان کارشناسان بگویند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر  499784، media.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین