پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر ضرورت تامین ارز واحد‌های تولیدی، هشدار داد در صورت عدم حمایت و تامین به موقع احتمال توقف فعالیت واحد‌های تولیدی لوازم خانگی تا ۴۵ روز آینده وجود دارد.
شعار سال: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر ضرورت تامین ارز واحد‌های تولیدی، هشدار داد در صورت عدم حمایت و تامین به موقع احتمال توقف فعالیت واحد‌های تولیدی لوازم خانگی تا ۴۵ روز آینده وجود دارد.

تامین ارز تولیدکننده‌ها

عباس هاشمی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی، اظهار کرد: بر اساس این بخشنامه تمام ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما عرضه شود و واحد‌های تولیدی در صف انتظار تامین ارز از سامانه نیما قرار بگیرند. این در حالی است که برخی تولیدکنندگان کوتاژ‌های صادراتی را با مشکل پیدا و ریال مورد نیاز را تامین کرده بودند، اما بانک مرکزی به یکباره باعث توقف این روند شده است. محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، وضعیت واحد‌ها بحرانی کرده است در صورت ادامه این شرایط احتمال دارد تولید واحد‌های لوازم خانگی تا ۴۵ روز دیگر متوقف شود. با وجود گروه کالایی قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی که باید ارز نیمایی دریافت کنند، در سال جاری ۲۵ درصد نیاز این صنعت از طریق سامانه نیما و مابقی از ارز اشخاص تامین شده است. به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی از این سیاست کنترل نرخ ارز است، اما این روند منجر به بحران جدی برای صنعت کشور خواهد شد.
 
قیمت محصولات

وی همچنین با بیان افزایش قیمت و مشکلاتی در تامین مواد پتروشیمی و ورق فولادی را از جمله دیگر مشکلات تولید لوازم خانگی، گفت:در شرایطی که قیمت نهاده‌های تولید بی رویه افزایش پیدا می‌کند، سازمان حمایت نیز تولیدکنندگان را ملزم به قیمت‌گذاری کرده است. برای مثال قیمت یکی از محصولات پتروشیمی از حدود ۲۵ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است. از طرف دیگر ناهماهنگی‌های زیادی هم در عرضه کالا‌های مورد نیاز صنایع در بورس وجود دارد و قربانی همه این ناهماهنگی‌ها نیز تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مثل لوازم خانگی هستند.
 
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از توقف برخی واحد‌های یخچال‌سازی در روز‌های اخیر خبر داد و علت آن را مشکلاتی در تامین مواد پتروشیمی مورد نیاز واحد‌های لوازم خانگی دانست.

احتمال تعطیلی واحد‌های تولیدی لوازم خانگی

 دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان، اظهار داشت:‌ای بی اس گرید خاصی است که مصرف‌کنندگان آن مشخص هستند و نیازی به عرضه آن در بورس نیست، اما در بورس عرضه می‌شود و در مواردی به تولیدکنندگان نمی‌رسد. گاهی اوقات هم مواد اولیه مورد نیاز واحد پتروشیمی تامین نمی‌شود و همان مقدار محدود تولید شده با قیمت چهار برابری وارد بازار آزاد می‌شود. ادامه فعالیت واحد‌های تولیدی بستگی به میزان ذخیره مواد اولیه آن‌ها دارد و با ادامه روند کنونی در زمینه تامین ارز و محصولات پتروشیمی، احتمال توقف فعالیت واحد‌های تولید یخچال حداکثر تا ۲۰ روز آینده و واحد‌های لوازم خانگی حداکثر تا ۴۵ روز آینده وجود دارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار ۲۶ تیر ۹۹، sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین