پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۲۹۱۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
" «انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی» در حقیقت از «انقلاب دینی و ساختارهای اجتماعی» سرزده است؛ چه اینکه از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، و از ساختارهای اجتماعی، به نظریه‌های علمی دست می‌یابیم. این سخن بدین معنا است که چنانچه آموزه‌های دینی در عرصه تمدنی، نمود و ظهور جهانی نیابد، بایستی آن دین را محدود و محصول به دروازه های فردی و اجتماعی دانست و از این رو، توسعه انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، یک بایسته تاریخی تمدن قلمداد می‌شود. سوی دیگر، جریان منطقی انقلاب دینی در ساختارهای چندین و چند گانه اجتماعی نیز وابسته به نظریه‌پردازی های علمی است که در غیر این صورت؛ در شکل و صورت، برخورداری از انقلاب دینی و جامعه دینی هستیم؛ اما در باطن و محتوا ناهمخوان و نارسا ساز گار با آن خواهد بود.
  شعار سال: کتاب انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی، حاصل زحمات دکتر سیدحسین حسینی بوده که توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی در 510 صفحه ،چاپ و منتشر شده است.

نویسنده معتقد است که ، «انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی» در حقیقت از «انقلاب دینی و ساختارهای اجتماعی» سرزده و از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، و از ساختارهای اجتماعی، به نظریه‌های علمی  می بایست حرکت نمود.
نویسنده بیان می دارد که، چنانچه آموزه‌های دینی در عرصه تمدنی، نمود و ظهور جهانی نیابد، بایستی آن دین را محدود و محصول به دروازه های فردی و اجتماعی دانست و از این رو، توسعه انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، یک بایسته تاریخی تمدن قلمداد می‌شود. سوی دیگر، جریان منطقی انقلاب دینی در ساختارهای چندین و چند گانه اجتماعی نیز وابسته به نظریه‌پردازی های علمی است که در غیر این صورت؛ در شکل و صورت، برخورداری از انقلاب دینی و جامعه دینی هستیم؛ اما در باطن و محتوا ناهمخوان و نارسا ساز گار با آن خواهد بود.

برخی ازمنتقدین نیز بر بنیان های این نظریه نقدهائی را وارد دانسته و بیان نموده اند که در پذیرش اصل حرکت از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، پذیرش نوعی حرکت هیجانی و ناپختگی در انقلاب دینی نهفته و در مقابل این نقد، همگرایان با ایده حرکت از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، بیان می دارند که این حرکت ، نشانگان هیجان و ناپختگی نبوده ، بلکه نشانه تدریجی و تکاملی بودن فهم بشر در درک دین و درونی سازی آن ، بجای پذیرش سنتی، تعصبی و یا قشری است. بر این قاعده، منظور از انقلاب تمدنی، مقایسه تقابلی و برداشت دو قطبی از انقلاب و تمدن نبوده و تاکید بر نوعی حرکت تکاملی و خیزش از انقلاب به تمدن سازی دوباره موکد بر فهم و مهندسی درون شده و مشارکت طلب با حضور تمام آحاد اجتماع دارد. بر این اساس ، تلفیق علم و دین ( بعنوان موج چهارم شناحت بشری) مطرح بوده و مورد تاکید قرار می گیرد.


اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
تحلیلی جالب بود. اما عامه فهم نیست. ضمنا برای جریان سازی از آن نیازمند فعالیت بیشتر هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین