" «انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی» در حقیقت از «انقلاب دینی و ساختارهای اجتماعی» سرزده است؛ چه اینکه از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، و از ساختارهای اجتماعی، به نظریههای علمی دست مییابیم. این سخن بدین معنا است که چنانچه آموزههای دینی در عرصه تمدنی، نمود و ظهور جهانی نیابد، بایستی آن دین را محدود و محصول به دروازه های فردی و اجتماعی دانست و از این رو، توسعه انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، یک بایسته تاریخی تمدن قلمداد میشود. سوی دیگر، جریان منطقی انقلاب دینی در ساختارهای چندین و چند گانه اجتماعی نیز وابسته به نظریهپردازی های علمی است که در غیر این صورت؛ در شکل و صورت، برخورداری از انقلاب دینی و جامعه دینی هستیم؛ اما در باطن و محتوا ناهمخوان و نارسا ساز گار با آن خواهد بود.
شعار سال: کتاب انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی، حاصل زحمات
دکتر سیدحسین حسینی بوده که توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی در 510 صفحه ،چاپ و منتشر شده است.
نویسنده معتقد است که ، «انقلاب تمدنی و نظریه پردازی های علمی» در حقیقت از «انقلاب دینی و ساختارهای اجتماعی» سرزده و از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، و از ساختارهای اجتماعی، به نظریههای علمی می بایست حرکت نمود.
نویسنده بیان می دارد که، چنانچه آموزههای دینی در عرصه تمدنی، نمود و ظهور جهانی نیابد، بایستی آن دین را محدود و محصول به دروازه های فردی و اجتماعی دانست و از این رو، توسعه انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، یک بایسته تاریخی تمدن قلمداد میشود. سوی دیگر، جریان منطقی انقلاب دینی در ساختارهای چندین و چند گانه اجتماعی نیز وابسته به نظریهپردازی های علمی است که در غیر این صورت؛ در شکل و صورت، برخورداری از انقلاب دینی و جامعه دینی هستیم؛ اما در باطن و محتوا ناهمخوان و نارسا ساز گار با آن خواهد بود.
برخی ازمنتقدین نیز بر بنیان های این نظریه نقدهائی را وارد دانسته و بیان نموده اند که در پذیرش اصل حرکت از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، پذیرش نوعی حرکت هیجانی و ناپختگی در انقلاب دینی نهفته و در مقابل این نقد، همگرایان با ایده حرکت از انقلاب دینی به انقلاب تمدنی، بیان می دارند که این حرکت ، نشانگان هیجان و ناپختگی نبوده ، بلکه نشانه تدریجی و تکاملی بودن فهم بشر در درک دین و درونی سازی آن ، بجای پذیرش سنتی، تعصبی و یا قشری است. بر این قاعده، منظور از انقلاب تمدنی، مقایسه تقابلی و برداشت دو قطبی از انقلاب و تمدن نبوده و تاکید بر نوعی حرکت تکاملی و خیزش از انقلاب به تمدن سازی دوباره موکد بر فهم و مهندسی درون شده و مشارکت طلب با حضور تمام آحاد اجتماع دارد. بر این اساس ، تلفیق علم و دین ( بعنوان موج چهارم شناحت بشری) مطرح بوده و مورد تاکید قرار می گیرد.
اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال