پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
یک کارشناس حوزه شهری گفت: یکی از دلایل گرانی مسکن در پایتخت به برخی مصوبات شورای شهر تهران برمی‌گردد که بیشتر انگیزه درآمدزایی برای مدیریت شهری داشت.
شعار سال: احمد صابری ظفرقندی در خصوص تأثیر مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم بر افزایش قیمت مسکن در تهران به منظور افزایش درآمد شهرداری اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران در سه سال فعالیتش در هر سال حدود ۳۰ درصد (۹۰ درصد) به عوارض ساختمان آن هم در بخش مسکونی و اداری و نه تجاری اضافه کرد در حالی‌که این نرخ از سال ۹۰ تا ۹۶ تقریباً ثابت بوده است که می‌توان این اقدام را به‌عنوان یکی از عوامل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در شهر تهران عنوان کرد.

وی افزود: این افزایش بی‌حساب و کتاب در عوارض باعث ایجاد حباب قیمتی حدود ۳۰۰ درصدی در برخی از مناطق تهران شده است.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به این مطلب که مدیریت شهری به جای تحمیل فشار بر مردم برای کسب درآمد آن هم امسال که با شیوع کرونا، فشار‌های اقتصادی و معیشتی افزایش یافته می‌توانست با کاهش هزینه‌ها از این فشار‌ها بکاهد، گفت: شهرداری امسال برای حوزه شهرسازی، اعتباری به مبلغ ۲ هزار میلیارد تعیین کرده که با توجه به کسری درآمد و بودجه این امکان وجود دارد که آن را متوقف کرده و نگه دارد.

صابری ظفرقندی تصریح کرد: فعالیت در حوزه شهرسازی بیشتر مطالعاتی است. این حوزه همچون دکانی است که می‌تواند پول را به‌عنوان تحقیقات شهرسازی به درون آن بریزد، چون شهرسازی عاملیت اجرایی ندارد و بیشتر فعالیتش فنی، تحقیقاتی و ارائه طرح است مانند این‌که به مناطق اعلام کنند چگونه و با چه نمایی مجوز ساختمان بدهند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در سال ۹۹ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای انجام کار فرهنگی به برج میلاد و باغ صبا اختصاص داده است، برج میلادی که به قول یکی از نمایندگان مجلس یک آبمیوه را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به مردم می‌دهد. چه اقشاری از مردم می‌توانند از این مکان استفاده کنند و چرا این مبلغ به این حوزه باید تخصیص یابد؟

شهردار پیشین برخی از مناطق تهران افزود: برج میلاد به بخش خصوصی واگذار شده است و در صورتی‌که بحث اجرای کار فرهنگی هم در آن مطرح باشد می‌تواند برنامه آن از سوی شهرداری به بهره‌برداران ارائه شده و آن‌ها ملزم به اجرای آن باشند.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به محل دیگری از بودجه که می‌توانست با صرفه‌جویی از هزینه اداره شهر و از فشار بر مردم از طریق وضع عوارض بکاهد به موضوع کمک ۱۰ درصدی به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در حالی‌که در شرایط موجود شهرداری تهران بودجه کافی ندارد می‌تواند فعلاً این کمک را انجام ندهد بنابراین ۱۰ درصد بودجه ۳۱ هزار میلیاردی حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مجدد در جیب شهرداری تهران نگه می‌داشت.

وی تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث بوستان سرو را از دیگر مواردی عنوان کرد که در شرایط سخت اقتصادی موجود ضرورتی برای آن وجود نداشته و شهرداری تهران می‌توانست از آن صرفنظر کند.

صابری ظفرقندی افزود: همچنین تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث بوستان برای محله‌های فاقد بوستان محل هزینه‌کرد غیرضروری دیگری است که در وضعیت موجود ضرورتی برای آن وجود نداشت.

وی با اشاره به این مطلب که شهرداری تهران در سال ۹۷ رسماً ادعا کرده بود در بودجه‌اش ۲ هزار میلیارد صرفه‌جویی کرده است، گفت: اگر شهرداری تهران در گفته‌اش در آن سال صادق بوده باشد یعنی در بودجه ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی آن سال حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام شده و در صورتی که بتوانند این اقدام را در سال ۹۹ نیز تکرار کنند این رقم به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۰۶۶۱۴، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین