پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
همایون صالحی، رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت ، اخیرا بیان داشته است که روند توزیع بنزین در تمامی جایگاه‌های سوخت از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رصد می‌شود و دلیل برخی کم فروشی‌ها تبخیر بنزین در باک‌ها است. به این دوست عزیز و سایر عزیزان منکر کم فروشی توصیه می کنیم که متن زیر را مطالعه کنند و انتقادات خود را برای ما بفرستند.

 شعار سال : اخیرا همایون صالحی، رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت بیان داشته که کم فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت صحت ندارد. روند توزیع بنزین در تمامی جایگاه‌های سوخت از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رصد می‌شود. دلیل برخی کم فروشی‌ها تبخیر بنزین در باک‌ها است. زمانی که باک اتومبیل خالی است و کمتر از گنجایش، بنزین زده می‌شود، تبخیر بسیار بالا می‌رود و در کل کم فروشی در جایگاه‌های سوخت به هیچ عنوان صحت ندارد.
واقعیت‌های آزمون شده:
وقتی با چند خودرو از خودروی صفر گرفته تا خودروی کارکرده، بنزین می‌زنی و کم و زیاد می‌بینی، وقتی همین حرف‌ها و ادعا‌های مربوط به کم فروشی توسط همکاران و دوستان مورد وثوق تکرار می‌شود، وقتی از طریق رسانه‌ها متوجه حجم بالای اعتراضات شهروندان در این خصوص می‌شوی و .... دیگر نمی‌توانی قبول کنی که تبخیر وجود داشته و یا عقربه بنزین خودروی شما خراب است و یا .... بعد از مدتی به تجربه در می‌یابی که احتمال مواجهه با مشکل کم فروشی در برخی از جایگاه‌ها، بیشتر است، به تجربه درمی یابی احتمال این کار در ایام مسافرت و شرایط شلوغی جایگاه‌های بین راهی بیشتر است و ... و با این توضیحات، آیا می‌شود پذیرای ادله‌های توجیهی آقای صالحی بود؟
چند وقت پیش برای پیگیری میدانی وضعیت کم فروشی بنزین در جایگاه‌ها اقدام کردیم و حتی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی رفتیم و چند جلسه با روابط عمومی و بازرسی و. برگزار کردیم. روند بررسی ما بدلیل پیدا کردن سرنخ‌هایی از مسائل خاص حوزه مدیرعامل از موضوع کم فروشی جایگاه داران، به سمت پیگیری پرونده خاص رفت که به حمد خدا به نتیجه هم رسید. اما مسئله کم فروشی احتمالی همچنان باقی ماند.
شبیه سازی پیگیری اعتراضات به کم فروشی بنزین:
عموما اعتراضات اولیه با درگیری لفظی بین راننده خودرو و کارکنان جایگاه شروع شده و به مسئول جایگاه (سرشیفت می‌کشد). در شرایط کم فروشی تابلو (جایگاه‌هایی که دارای کم فروشی مشهود هستند)، حتی ادعا‌های آدم چپه کن می‌شنوی. مثلا خودروی ۲۰۶ تیپ سه مدل سال فلان، ناگهان ۵ لیتر اضافه ظرفیت باک پیدا می‌کند و کارکنان جایگاه مدعی دیدن ظرفیت مثلا ۵۰ لیتری باک چنین خودروهائی هم می‌شوند. یا اینکه برخورد‌های سخیفی نظیر برو هرکجا دلت خواست شکایت کن را می‌بینی و می‌شنوی. لطفا آمادگی لازم برای چنین برخوردهائی را هم داشته باشید.
در مرحله دوم، طرفین (راننده و جایگاه دار) به این اشتراک نظر می‌رسند که به شماره ۰۹۶۲۷ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی زنگ زده و درخواست ثبت شکایت و رسیدگی کنند. خوش شانس باشید، بعد از پیگیری ۱-۲ ساعته، ممکن است کارشناسی از شعب شهرستانی شرکت، برای بررسی موضوع اعزام شود. اما بهتر است از همان اول، نتیجه انتهائی کار را خدمت تان عرض کنیم. این ثبت شکایت، فرآیندی است که متاسفانه بنظر می‌رسد حد اعلای پیگیری آن، ارسال یک کارشناس با یک وسیله خمره‌ای شکل برای مثلا داوری و تعیین وضعیت باشد. سوال مان این است که آیا شهروندی در ایران پیدا می‌شود که تجربه حق دادن به وی توسط چنین کارشناسانی را داشته باشد؟ هر چند سوال ما غلو گونه بود، اما واقعیت این است که تعداد کمی از شاکیان، از شکایت خود رضایت دارند. حرف‌های کلیشه‌ای این جنس کارشناسان هم چنین است: پمپ‌ها توسط سازمان استاندارد تنظیم می‌شود، پمپ‌ها ماهیانه توسط شرکت پخش فرآورده‌های سوختی چک می‌شوند، میزان سوخت تحویلی با سوخت مصرفی را می‌توان از کامپیوتر جایگاه استخراج کرد، پلمپ پمپ سوخت را نگاه کنید، دست نخورده و کاملا سالم است و.. این‌ها عین کلیشه هائی است که تعداد زیادی از شهروندان تجربه شنیدنش را داشته یا خواهند داشت.
داستان با سر خوردگی شما و احساس تضیع حق تان و اتلاف چند ساعته زمان روزانه، احتمالا به اتمام می‌رسد. وجودتان را نوعی نفرت پر کرده، نفرتی که ممکن است به اشتباه آن را در جایگاه بعدی روی یک کارگر بی گناه و سالم، خالی کنید. نفرتی که ممکن است با قاعده این همان پنداری، تعمیم نادرست یافته و همه جایگاه داران شریف را کم فروش و ناسالم تصور کنید و..

چه کار باید کرد؟

راه حل داستان بسیار ساده است. البته اگر شرکت پخش فراورده‌های نفتی زیربار آن برود. مطمئن باشید با توجه به تجارب تشریح شده، تعداد قابل توجهی از شهروندان نه به شرکت پخش اعتماد می‌کنند و نه به شرکت خصوصی دارای مجوز از استاندارد برای تنظیم پمپ‌ها و نه به ... اگر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به توزیع وسیله استاندارد (مثل ارلن با ظرفیت چهار لیتر و الزاما بسته بندی شده در جعبه دارای استاندارد‌های شناسائی مصرف نشدگی و آکبند بودن) با قیمت معقول در جایگاه‌ها کند، کل مسئله و دعوا‌ها حل خواهد شد.

راننده شاکی می‌تواند با مسئولیت خودش، این وسیله توزیع شده توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را از جایگاه دار خریداری نموده و اقدام به ریختن چهار لیتر سوخت در آن کند و با قرار دادن وسیله در سطح تراز، صحت یا عدم صحت شکایت خود را سنجیده و در گام بعدی مبادرت به تداوم شکایت کند. احتمال می‌دهیم، شرکت پخش با بهانه تراشی نظیر ممنوع بودن ریختن سوخت در چنین ظرف هایی، راه را بر این پیشنهاد بسته و ضمنا هیچ راه حل جدیدی را ارایه ندهد. قضاوت درباره ادامه داستان با خوانندگان عزیز.
در پایان مجددا خدمت آقای همایون صالحی، رئیس محترم کانون انجمن جایگاه داران سوخت عرض می‌کنیم که کم فروشی در جایگاه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و اختلاف بین رانندگان و جایگاه داران بدون تعریف مکانیزم نظارتی خاص (بغیر از دبه خمره‌ای شکل شرکت پخش و ادعای حضور شرکت‌های خصوصی مورد تائید استاندارد و بازرسی موردی و ماهیانه شرکت پخش) ادامه خواهد داشت. درگیری هائی که ممکن است خدای ناکرده از روی جهالت و خشم، منجر به سوانح و حوادث موردی بسیار پر هزینه نیز شود. تا دیر نشده، لطفا راهکار مشارکتی و مورد توافق ارایه کنید. لطفا با این شیوه احتمالی فساد، به شکل مناسب برخورد نموده و ختم این اختلاف دیرینه را با تدبیر ویژه، اعلام دارید.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین