پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۲۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
کم‌فروشی در برخی از جایگاه‌های سوخت موضوعی است که سال‌هاست آفت این حوزه شده، ر این میان اما مسئولین گاهی از برخورد با این معضل صحبت می‌کنند و گاهی هم به کل ماجرا را تکذیب میکنند اما...
شعار سال: کم‌فروشی در برخی از جایگاه‌های سوخت موضوعی است که سال‌هاست آفت این حوزه شده و صدای اعتراض بسیاری از مردم را بارها بلند کرده است؛ در این میان اما مسئولین امر گاهی از برخورد با این معضل صحبت می‌کنند و گاهی هم به کل ماجرا را تکذیب می‌کنند اما باید پشت پرده این جریان چیست؟
در حالی که چند قبل دوباره صدای مردم و رسانه‌ها از کم فروشی در پمپ بنزین ها بلند شده بود، همایون صالحی- رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور اظهار داشت: روند توزیع بنزین در تمامی جایگاه‌ها از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رصد می‌شود، بنابراین کم‌فروشی نمی‌تواند صحت داشته باشد.
صالحی در ادامه اما دلیل این کم فروشی را تبخیر باک‌های بنزین دانست! و عنوان کرد: وقتی باک اتومبیل خالی است و کمتر از گنجایش، بنزین زده می‌شود، تبخیر بسیار بالا می‌رود.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور در ادامه افزود: سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها از طریق پمپ‌هایی شناور که درون مخازن جاسازی شده انجام می‌شود، یعنی پمپ داخل تا ارتفاعی حدود ۲۰ سانتی‌متر با کف آن فاصله دارد، اگر از پمپ به جای بنزین هوا خارج شود، پمپی که قیمت آن ۴۵ تا ۵۰ میلیون است، می‌سوزد، بنابراین روشن است که هیچ جایگاه‌داری با علم به خسارت این‌چنینی حاضر به تخلف‌، کم‌فروشی و توزیع هوا به جای بنزین نیست؛ البته هیچ موضوعی صددرصد نیست، گاهی ممکن است مشکل مکانیکی یا برقی و یا در یک بازه‌ کوتاهی سرجمع اختلافی در ۲۰ تا ۳۰ لیتر پیش بیاید که بسیار نادر است.
این اظهارات اما در حالی اکنون اعلام شده که پیش از این بارها بارها معضل کم‌فروشی از سوی رسانه ها مطرح شده و حتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مردم خواسته بود تا موارد کم فروشی در جایگاه های سوخت را گزارش کنند و برای متخلفان جرایم سنگینی نیز در نظر گرفته شد.
موضوعی که در این میان وجود دارد، این است که این معضل را چه قبول داشته باشیم و چه نپذیریم هست و حتی مورد تایید کارشناسان قرار گرفته، اما این که علت واقعی این معضل چیست همچنان جای بحث زیادی دارد.
اغلب شاکیان کم فروشی بنزین معتقدند که همراه با بنزین هوا وارد باک خودرو می‌شود و این امر را به دستکاری در نازل نسبت می‌دهند. مالکان خودرو که به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، ‌ می‌گویند که بنزین با هوا راهی باک خودرو می‌شود و این موضوع باعث شده تا با طی مسافت کوتاهی، ‌ نشانگر باک بنزین خودرو پایین بیاید.
از سوی دیگر افرادی نیز هستند که معتقدند کیفیت بنزین در جایگاه‌های مختلف متفاوت است، ‌به این صورت که بنزین برخی جایگاه‌ها دوام بیشتری در باک دارد و برخی دیگر به اصطلاح زود می‌پرد.
در کنار این دو اما افرادی نیز هستند که فرایند سوخت‌گیری را بر عهده کارگران جایگاه می‌گذارند. این افراد معتقدند برخی کارگران بنزین کمتری تحویل می‌دهند اما پول بیشتری می‌گیرند.
پیش از این نیز بارها مطرح شده بود که ظاهراً کیفیت بنزین و فرار بودن آن باعث شده تا دوام سوخت در باک خودروها کم شود و این امر باعث می‌شود تا بنزین با سرعت بیشتری در باک خودروها مصرف شده و شائبه کم فروشی را تقویت کند.
این تفاوت کیفیت به حدی فاحش بوده که تنها به فاصله چند ده کیلومتر از تهران، ‌کیفیت بنزین از یورو ۴ به یورو ۲ تغییر می‌کند که این موضوع حتی از رنگ بنزین نیز قابل شناسایی است و در مورد بنزین یورو ۴ و ۵ به دلیل کیفیت بالاتر پدیده تبخیر در این نوع از بنزین بسیار پایین است و متاسفانه در حال حاضر امکان اینکه کل کشور از بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ تغذیه شود، وجود ندارد.

در پایان اما باید گفت مشکل هر چه که باشد، طبعاً، ‌متصدیان امر مانند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین سازمان ملی استاندارد باید هر چه زودتر فکری به حال این بی‌اعتمادی مردم نسبت به بنزین و تمام موضوعات حول و حوش آن داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفتی‌ها، تاریخ انتشار: 30 تیر 1399، کد خبر: 38756،  www.naftiha.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین