شما قبلاً گفته بودید که اصرار فراوانی به آقای لاریجانی کرده بودید که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کند.باهنر: آقای لاریجانی یک مورد خاص است و بحث ایشان متفاوت است. برای مثال آقای فولادگر که سابقه 4 دوره نمایندگی مردم اصفهان را داشت یا آقای دکتر شهریاری نماینده بوشهر که علی رغم تخصص و توانایی های قابل توجه و بهرغم اصرار شخص بنده، ولی تصریح کردند که موقعیتهای دیگری وجود دارد که بتوان بهتر از نمایندگی در مجلس به مردم خدمت کرد.
بنابراین با در نظر گرفتن شرایطی که بیان شد، عملاً یک سوم نمایندگان مجلس دهم به میل خودشان از حضور در انتخابات مجلس یازدهم انصراف دادند. البته نکته جالب این است که نزدیک به دو سوم از نمایندگان این دوره اصلاً سابقه نمایندگی ندارند. در حالی که در برخی دورهها، پیش میآمد که افرادی موفق به ورود به مجلس میشدند که علی رغم این که در دوره گذشته نماینده نبودند ولی سابقه نمایندگی در دورههای گذشته را در کارنامه داشتهاند و به اصطلاح معروف، نماینده ادوار مجلس بودهاند.
**در هر شبانهروز 1300 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه میشودبه همین جهت بنده نگران این هستم که این دو سوم نماینده جدیدی که در مجلس یازدهم حاضر هستند، به موجب شور و حرارتی که دارند، از دایره اختیارات خود غافل شوند و بدون شناخت کافی از امکانات کشور، قوانینی تصویب کنند که به جز افزایش بدهیها و بار مالی مضاعف به کشور، فایده دیگری نداشته باشد.
مشکلات اقتصادی فعلی ما زیاد است که یکی از آنها عدم تعادل بودجه دولت است که قطعاً این مسئله یکی از همان 10 پارامتری است که صرفاً با نگارش قوانین جدید اصلاح نمیشود. یکی دیگر از این مولفهها عملکرد بانکها و مشکلات ساختاری موجود در سیستم بانکی است. مولفه دیگر بحث تولید نقدینگی است. متاسفانه در حال حاضر هر 24 ساعتی که می گذرد نزدیک به 1300 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود.
مجلس اگر میخواهد قانونی نیز برای بهبود شرایط اقتصادی کشور وضع کند، باید این قانون در راستای اصلاح مولفههای بیان شده باشد. نه اینکه قانونی وضع کند و بگوید که بر اساس این قانون نباید تورم در کشور وجود داشته باشد، چراکه تورم کاری به مصوبه مجلس ندارد.
**تحقق دولت الکترونیک نقش بسزایی در مرتفع شدن مشکلات اقتصادی خواهد داشتچند اقدام است که در صورت محقق شدن میتواند تاثیر بسزایی در مرتفع شدن مشکلات داشته باشد. موضوعی که بنده در این مدت اخیر و در جلسات مشترکی که با برخی نمایندگان مجلس و رئیس مجلس داشتم به آنها اشاره کردهام. یکی از این اقدامات تحقق دولت الکترونیک است.
مسئله کرونا مشکلات و گرفتاریهای زیادی را برای مردم ایران و جهان به همراه داشت اما یک مزیتی که این بیماری داشت این بود که موجب شد بفهمیم فضای مجازی امکانات زیادی را در اختیار ما قرار میدهد. به طور مثال وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر اعلام کرد که از 14 میلیون دانش آموز سراسر کشور، 4 میلیون نفر نتوانستند از امکانات سامانه شاد استفاده کنند. درست است مفهوم اصلی این جمله در دسترس نبودن امکانات آموزشی برای 4 میلیون دانش آموز است ولی نکته دیگر این خبر این است که به هر حال 10 میلیون نفر از دانش آموزان سراسر کشور توانستند از امکانات فضای مجازی برای تحصیل خود استفاده کنند.
بنده معتقدم تمام زیرساختها و نرم افزارهای دولت الکترونیک وجود دارد اما مشکلی که ما داریم این است که در حال حاضر 50 جزیره الکترونیک در کشور داریم ولی این جزیرهها حاضر نیستند که به یکدیگر متصل شوند که یکی از دلایل آن تعارض منافع موجود در دستگاههای مختلف دولتی است. به طور مثال اداره امور مالیاتی قصد شفافسازی مالیاتها را دارد ولی اطلاعات خودروها در اختیار ناجا است، اطلاعات مسکن در اختیار وزارت مسکن است، اطلاعات گمرکات در اختیار وزارت اقتصاد است و به همین ترتیب در سازمانهای دیگر و این دستگاهها اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمیدهند.
بنابراین در صورتی که نمایندگان مجلس به جای درگیری با دولت برای تغییر یک فرماندار یا اتمام پروژههای نیمه کاره، عزم خود را برای تحقق کامل دولت الکترونیک جزم کنند، نتیجه این میشود که درآمدهای دولتی بالا رفته و دولت به این واسطه اقدام به تحقق انتظارات نمایندگان از آنها میکند. در واقع به قول دیپلماتها یک بازی برد برد هم برای مردم و هم برای نمایندگان محقق میشود و هم ساختارهای معیوب در کشور اصلاح میشود. البته تحقق این مسئله تنها با کار مشترک میان قوا امکان پذیر است و تا زمانی که قوا برخورد تقابلی با یکدیگر دارند نباید انتظار تحقق چنین هدفی را داشت.
یکی از مشکلات ساختاری کشور ما این است که سران قوا میخواهند در تقابل با هم مملکت را اراده کنند در حالی که باید با همکاری هم مملکت را اداره کنند. مونتسکیو هم که گفته بود تفکیک قوا، منظورش این نبود که قوای کشور در مقابل یکدیگر قرار بگیرند بلکه گفته بود ضمن تفکیک وظایف هر قوه ولی در نهایت باید در راستای یک هدف حرکت کنند نه اینکه بر سر هر موضوعی با یکدیگر دچار تعارض شوند. البته رهبر انقلاب برای حل این مشکل ایده جلسات مشترک سران قوا را مطرح کردند و برای رفع این مشکل تدبیر کردند.
بنابراین در ارتباط با دولت الکترونیک و مزایای آن باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت تحقق این مهم، تغییرات مثبت به نفع مردم کاملاً محسوس خواهد شد. به طور مثال امور اداری که پیش از الکترونیکی شدن دستگاه ها ممکن بود 6 ماه به طول بینجامد، با تحقق دولت الکترونیک، در کمتر از یک ماه به نتیجه خواهد رسید و همین مسئله موجب می شود که رتبه فضای کسب و کار در ایران که در شرایط فعلی 132 در دنیا است بهبود 30 تا 40 پله ای داشته باشد.
**باید تعدادی از کاندیدای ریاست جمهوری را به کشورهای تازه استقلال یافته صادر کنیمبرخی کارشناسان و فعالان سیاسی در راستای همین گفتههای شما معتقدند که همراستا بودن دولت آینده با مجلس فعلی میتواند نقش موثری در هم افزایی قوا با یکدیگر داشته باشد؟ با توجه به فرصت چند ماهه که به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و نفرات زیادی نیز به عنوان گزینههای بالقوه برای ریاست جمهوری مطرح میشود، نظر شما درباره اینکه بهتر است گزینه نهایی ریاست جمهوری فردی باشد که از نظر مشی سیاسی نزدیک به مجلس یازدهم باشد، چیست؟
باهنر: پاسخ به این سوال را ابتدا با یک شوخی میدهم. واقع امر این است که با توجه به تعداد زیاد اشخاصی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال 1400 مطرح می شوند، ما باید تعدادی از این اشخاص را به کشورهای تازه استقلال یافته، صادر کنیم! از طرف دیگر اینکه عدهای می گویند رئیسجمهور آینده باید از نظر سیاسی هم راستا با مجلس باشد، مسئلهای صددرصد تبلیغاتی است.
همواره زمان انتخابات مجلس عدهای میگویند که مجلسی باید روی کار بیاید که از نظر سیاسی همراستا با دولت باشد و متقابلاً زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز عدهای میگویند که باید دولتی روی کار بیاید که همراستا با مجلس باشد. اینها سخنان صرفاً تبلیغاتی است که در هر دوره بیان می شود. زمان دولت آقای خاتمی دولت اصلاح طلب و مجلس اصلاح طلب بارها با یکدیگر وارد درگیری شدند. به طوری که چند وزیر دولت آقای خاتمی توسط مجلس ششم استیضاح شد. به همین ترتیب علی رغم اینکه دولت و مجلس در دوره آقای احمدی نژاد از نظر مشی سیاسی به هم نزدیک بودند ولی در همین دوره نیز مجلس و دولت اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند. بنابراین اصلاً این گزاره دقیق نیست.
**ما رئیسجمهوری میخواهیم...متاسفانه دولتهای ما اینطوری هستند که دوره اول آنها صرف خنثی کردن اقدامات دولت قبل میشود و در دوره دوم نیز کارهایی میکند که دولت آینده باید به خنثی کردن آن اقدامات بپردازد. همین رویه در مجلس نیز حاکم است. به عبارت دقیقتر مجلس و دولتهای ما از یکدیگر منفصل هستند. بنابراین ساختار حکمرانی ما باید به گونهای اصلاح شود که دولتها و مجالس مختلف در انفصال از یکدیگر نباشند.
ما رئیس جمهوری میخواهیم که علاوه بر علم به اختیارات و ظرفیتهای موجود کشور، حکمرانی خوب را نیز بلد باشد. اینطور نمیشود که رؤسای جمهور ما بلااستثنا در دوره دوم خود بگویند که اختیارات کافی برای اداره کشور را ندارند. اولین مسئله برای شخصی که رئیس جمهور میشود این است که بداند در تعیین سیاست خارجی مطلق العنان نیست. مشخص است که رئیس جمهور تنها فردی نیست که در حوزه سیاست خارجی نظر می دهد. بله، قطعا رئیس جمهور یکی از اشخاص تصمیم ساز در عرصه سیاست خارجی است ولی اینطور نیست که حرف اول و آخر را در این حوزه بزند.
بر اساس قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی که شامل سران سه قوه، وزرای امور خارجه، کشور و اطلاعات و فرماندهان نظامی و نمایندگان رهبری است درباره سیاست خارجی کشور تصمیم نهایی را می گیرد. البته تصمیمات نهایی اتخاذی این شورا نیز باید به تأیید رهبر انقلاب برسد. اینکه رئیس جمهور پس از هفت سال ریاست جمهوری بگوید که من به دلیل اختیارات محدودی که داشتم موفق به تحقق وعده هایم نشدم، اصلاً قابل قبول نیست.
**کاندیداهای ریاستجمهوری به جای سخنان حاشیهای باید به تشریح برنامههایشان بپردازندمضاف بر این یکی دیگر از ویژگیهای رئیسجمهور باید این باشد که دست بر روی مسائلی که حساسیت برانگیز است، نگذارد و کشور را با حاشیههای بیفایده مواجه نکند. این طور نباید که یکی بیاید بگوید "بگم یا نگم" و دیگری بگوید "لولهاش میکنم" و از این طریق رای مردم را جلب کند.
با وجود اینکه مناظرات انتخاباتی یکی از وجوه مثبت رقابتهای انتخاباتی است، ولی در دورههای گذشته به دلیل فراگیری مناظرات، نامزدهای انتخابات به جای تشریح برنامههای خود، به دنبال به کار بردن عبارات حاشیهای هستند تا با تحت تاثیر قرار دادن احساسات عمومی میلیونها رای را به سبد خود بریزند.
** رئیسجمهور خوب، منافع مردم را فدای رضایت مقطعی آنها نمیکنداین ویژگیهایی که شما برای رئیس جمهور به آن اشاره کردید منافاتی با دولت جوان و انقلابی ندارد؟
باهنر: اینکه رهبر انقلاب درباره رئیس جمهور آینده فرمودند که باید فردی جوان و انقلابی باشد، منظور ایشان از جوان بودن صرفاً از لحاظ سن نبود بلکه منظور ایشان این بود که شخصی که رئیسجمهور میشود باید چابک، با انرژی، امیدوار و فهیم باشد.
البته یکی دیگر از ویژگیهایی که یک رئیس جمهور برای موفقیت باید داشته باشد، این است که منافع مردم را به رضایت مقطعی آنها ترجیح بدهد و هیچگاه منافع مردم را فدای رضایت آنها نکند. مسئله ای که متأسفانه در اکثر دوره های ریاست جمهوری شاهد آن بودیم.
**اطلاع دقیقی از برنامه لاریجانی برای کاندیداتوری ندارم/ نامزدهای ریاستجمهوری در ماههای پایانی گُر میگیرند شما از برنامه آقای لاریجانی برای انتخابات 1400 خبر دارید؟
باهنر: خیر، بنده اطلاع دقیقی از برنامه ایشان ندارم. مضاف بر اینکه هنوز خیلی زود است که درباره انتخابات ریاست جمهوری بخواهیم به شکل مصداقی سخن بگوییم. البته این هم یکی از مشکلات ساختار انتخاباتی ما است که رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری محدود به دو سه ماه آخر منتهی به انتخابات میشود و کاندیداهای ریاست جمهوری در ماههای پایانی منتهی به انتخابات اصطلاحاً گُر میگیرند. بنابراین درباره آقای لاریجانی نیز نمیتوان از هم اکنون اظهارنظری کرد.
**قصدی برای کاندیداتوری در 1400 ندارمدرباره شخص شما نیز برخی گمانه زنیها برای کاندیداتوری شنیده میشود.
باهنر: یکی از رسانهها شایعهای در این رابطه منتشر کرده بود که بنده همین جا قویاً تکذیب میکنم و برنامهای برای حضور در رقابتهای انتخاباتی برای 1400 ندارم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1399، کد خبر: 2327693، www.tasnimnews.com