پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از کشور‌های غربی به دلیل همکاری نکردن در کشف مواد مخدر گفت: این در حالی است که تحریم‌ها نیز نتوانسته در اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر خللی وارد کند.
شعار سال: امیرعباس لطفی روز دوشنبه با یادآوری اینکه ایران سال‌های متمادی است که ۷۶ تا ۸۰ درصد کشفیات مواد افیونی تولیدی افغانستان شامل تریاک، هروئین و مرفین را به خود اختصاص داده، افزود: از این میان، نزدیک به ۹۰ درصد تریاک، ۲۶ درصد هروئین و ۴۸ درصد مرفین کشف شده در جهان را ایران کشف کرده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به جهت همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان، تاثیرات و هزینه‌های بسیاری از بابت تولید، قاچاق و تزانزیت مواد مخدر به سمت کشور‌های اروپایی که اصلی‌ترین بازار مواد مخدر هستند، متحمل شده، ادامه داد: تا کنون بیش از ۳۸۸۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز از بهترین پرسنل نیروی انتظامی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در این راه تقدیم شده است. علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار در عرصه مواد مخدر و ۲۵۰ میلیون دلار در عرصه کاهش تقاضا و درمان به صورت سالانه هزینه می‌کند.
مدیرکل دفتر روابط بین الملل و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: برای انسداد مرز‌های شرقی کشور هم سالانه چند صد میلیون دلار هزینه می‌شود و به دلیل اینکه کشور‌های غربی به بهانه تحریم ها، هیچگونه تجهیزات و امکانات فنی که بتواند ما را از مراقبت‌های فیزیکی حفاظت از مرز‌ها بی نیاز کند در اختیار ایران قرار نمی‌دهند، مجبور به اختصاص هزینه زیاد برای حفر کانال، ایجاد دیوار یا سیم خاردار یا فنس هستیم.

وابستگی مالی سازمان ملل، دستاویز کشور‌های غربی علیه ایران
لطفی با تاکید بر اینکه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران همواره مورد تایید سازمان ملل متحد بوده، خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۹ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران ایجاد شد و در طول ۲۰ سال همکاری، همواره یکی از شرکای خوب ایران به شمار می‌رود و بار‌ها در اسناد و جلسات مختلف بین المللی، مدیر اجرایی این دفتر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان و همچنین شریک اصلی سازمان ملل متحد در این عرصه یاد کرده است.
وی ادامه داد: بر این اساس، ایران تاکنون با سازمان ملل متحد چهار دوره پنجساله برنامه داشته و امسال هم بنا است پیش نویس برنامه پنجم نوشته شود. همچنین سازمان ملل متحد یکی از مراکز حمایتی و تجربی در امر مبارزه است، اما متاسفانه از شائبه‌های سیاسی و یکجانبه گرایی کشور‌های غربی نسبت به ایران متاثر شده است.
به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال‌های اخیر شاهد کم کاری کشور‌های اروپایی و غربی در کمک به سازمان ملل متحد برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران بودیم و این سازمان به دلیل وابستگی بودجه‌ای به این کشورها، نتوانسته به صورت مستقل عمل کند.
لطفی با بیان اینکه این کم کاری تا حدی است که این کشور‌ها فقط ۳۰ درصد از تعهدات خود را پرداخت کرده اند، تصریح کرد: این دخالت‌ها و یک جانبه گرایی‌ها نسبت به ایران، ذره‌ای خلل در اراده جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر و همکاری با سازمان ملل ایجاد نخواهد کرد. در اصل، وظایف و تعهدات بین المللی ایران متوقف نشده و همچنان همه اقدامات در عرصه‌های مبارزه عمل شده است.

پیشتازی ایران در حوزه کاهش تقاضا و درمان سوء مصرف مواد مخدر
مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اقدامات ایران محدود به حوزه مقابله نبوده بلکه در حوزه کاهش تقاضا و درمان نیز عملکرد چشمگیری داشته، گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون کشوری پیشتاز در امر مبارزه و پیشگیری محسوب می‌شود و کشور‌های بسیاری در دوره‌های آموزشی متعددی که برگزار شد، از تجربیات ایران بهره برده اند.
وی ادامه داد: در راستای همین امر، سال گذشته در اواخر آذر ماه، مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر با حضور نماینده ویژه دفتر مواد مخدر سازمان ملل متحد افتتاح شد. این امتیاز بزرگی برای ایران محسوب می‌شود آن هم در شرایطی که بسیاری از کشور‌ها علاقه‌ای ندارند نام ایران به نحوی از انحاء مطرح شود.
لطفی درباره این مرکز توضیح داد: مرکزی پژوهشی و تحقیقاتی و مطالعاتی است که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرکز منطقه‌ای اعلام شد. این مرکز پیش از این، از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان نهاد همکار انتخاب شده بود یعنی اکنون این مرکز بر اساس پیگیری‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت امور خارجه توسط دو کارگزار مهم سازمان ملل متحد به عنوان نهاد همکار اعلام شده است.
لطفی خاطرنشان کرد: با ایجاد این مرکز در حوزه درمان، قرارداد‌های متعددی با کشور‌های مختلف بسته شد که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا نشست‌ها و دیدار‌ها به تعویق افتاد. اما تلاش کردیم با برگزاری جلسات به صورت مجازی با حضور کشور‌های همکار در امر مبارزه با مواد مخدر روند کار ادامه یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۳۹۰۹۲۳۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
وضعیت مصرف مواد مخدر در کشور خیلی بغرنج شده . حتی به زنان و و دختران جوان و نوجوانان هم سرایت کرده. سن مصرف مواد در کشور ما خیلی پایین آمده و البته انواع جدیدی هم از مواد مخدر ایجاد شده اند که خیلی در دسترس هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین